- 2461
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 36 سوره فصلت
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فصلت - آیه 36
وَإِمَّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ
ترجمه
و اگر انگیزه و وسوسه اى از طرف شیطان تو را تحریک کند (که بدى را با بدى جواب دهید) پس به خداوند پناه ببر که او خود شنواى آگاه است.
کلمه «نزغ» به معناى ورود در کارى به قصد فساد است و به وسوسه شیطان و تحریک او نیز نزغ گفته مى شود.
در این آیه و سه آیه قبل، چهار نکته براى منادیان راه خدا مطرح شده است:
در آیه 32 مى فرماید: بهترین سخن، دعوت به سوى خداست، مشروط بر آن که دعوت کننده، خود اهل عمل و تسلیم فرمان خدا باشد.
در آیه بعد مى فرماید: اگر در مسیر دعوت با مخالفان روبرو شدى با بهترین شیوه برخورد کن تا او را تغییر دهى، یا به گونه اى عمل کن که گویا همان مخالف، دوست صمیمى تو است و هیچ به روى خود نیاور.
در آیه بعد فرمود: این نادیده گرفتن عداوتها و دشمنىها نیاز به صبر دارد و مخصوص کسانى است که بهره بزرگى از کرامت و لطف خدا را دریافت کرده باشند.
در این آیه مىفرماید: اگر شیطان تو را وسوسه کرد که با دشمن برخورد خشن داشته باش به خدا پناه ببر.
وسوسه شیطان «نزغ»، راهها و ابزار و انواعى دارد:
گاهى از طریق ترساندن است. «الشیطان یعدکم الفقر»
گاهى از طریق زیبا جلوه دادن است. «زیّن لهم الشیطان اعمالهم»
گاهى از طریق وعده هاى تو خالى است. «یعدهم و یمنیهم»
گاهى از طریق دشمنى و کینه است. «یوقع بینکم العداوة و البغضاء»
پیام ها
1- برانگیختن حسّ انتقامجویى در انسان، از شگردهاى شیطانى است، ولى پاسخ دادن بدىها با نیکى، از سفارشات الهى است. «ادفع بالتى هى احسن... امّا ینزغنّک»
2- از وسوسه شیطان، هیچ کس حتّى پیامبر در امان نیست. «و امّا ینزغنّک»
3- وسوسه شیطان دائمى است. («ینزغنّک» فعل مضارع و رمز استمرار است).
4- هر عنصرى که وسوسه گر باشد شیطانى است. «من الشیطان نزغ»
5 - صبر نکنید که شیطان مسلط شود، با پیدا شدن کوچکترین وسوسه به خدا پناه ببرید. «من الشیطان نزغ»
6- داروى وسوسه شیطان، پناهندگى به خدا و توبه است. «و امّا ینزغنّک فاستعذ باللّه»
7- استعاذه از ابزارهاى عصمت انبیا است. «فاستعذ...»
8 - به کسى باید پناه برد که جامع همه کمالات و شنوا و آگاه باشد. «فاستعذ باللّه» (کلمه «اللّه» به معناى ذات مقدّس است که تمام کمالات را داشته باشد)
9- با این که خدا مى داند ولى ما باید ضعف و پناهندگى خود را با زبان و دل اظهار کنیم. «فاستعذ... السمیع العلیم»
10- پناه خواستن از خداوند بى پاسخ نمى ماند. «السمیع العلیم»
11- تنها خداوند شنوا و داناى مطلق است. «انّه هو السمیع العلیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِمَّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ
ترجمه
و اگر انگیزه و وسوسه اى از طرف شیطان تو را تحریک کند (که بدى را با بدى جواب دهید) پس به خداوند پناه ببر که او خود شنواى آگاه است.
کلمه «نزغ» به معناى ورود در کارى به قصد فساد است و به وسوسه شیطان و تحریک او نیز نزغ گفته مى شود.
در این آیه و سه آیه قبل، چهار نکته براى منادیان راه خدا مطرح شده است:
در آیه 32 مى فرماید: بهترین سخن، دعوت به سوى خداست، مشروط بر آن که دعوت کننده، خود اهل عمل و تسلیم فرمان خدا باشد.
در آیه بعد مى فرماید: اگر در مسیر دعوت با مخالفان روبرو شدى با بهترین شیوه برخورد کن تا او را تغییر دهى، یا به گونه اى عمل کن که گویا همان مخالف، دوست صمیمى تو است و هیچ به روى خود نیاور.
در آیه بعد فرمود: این نادیده گرفتن عداوتها و دشمنىها نیاز به صبر دارد و مخصوص کسانى است که بهره بزرگى از کرامت و لطف خدا را دریافت کرده باشند.
در این آیه مىفرماید: اگر شیطان تو را وسوسه کرد که با دشمن برخورد خشن داشته باش به خدا پناه ببر.
وسوسه شیطان «نزغ»، راهها و ابزار و انواعى دارد:
گاهى از طریق ترساندن است. «الشیطان یعدکم الفقر»
گاهى از طریق زیبا جلوه دادن است. «زیّن لهم الشیطان اعمالهم»
گاهى از طریق وعده هاى تو خالى است. «یعدهم و یمنیهم»
گاهى از طریق دشمنى و کینه است. «یوقع بینکم العداوة و البغضاء»
پیام ها
1- برانگیختن حسّ انتقامجویى در انسان، از شگردهاى شیطانى است، ولى پاسخ دادن بدىها با نیکى، از سفارشات الهى است. «ادفع بالتى هى احسن... امّا ینزغنّک»
2- از وسوسه شیطان، هیچ کس حتّى پیامبر در امان نیست. «و امّا ینزغنّک»
3- وسوسه شیطان دائمى است. («ینزغنّک» فعل مضارع و رمز استمرار است).
4- هر عنصرى که وسوسه گر باشد شیطانى است. «من الشیطان نزغ»
5 - صبر نکنید که شیطان مسلط شود، با پیدا شدن کوچکترین وسوسه به خدا پناه ببرید. «من الشیطان نزغ»
6- داروى وسوسه شیطان، پناهندگى به خدا و توبه است. «و امّا ینزغنّک فاستعذ باللّه»
7- استعاذه از ابزارهاى عصمت انبیا است. «فاستعذ...»
8 - به کسى باید پناه برد که جامع همه کمالات و شنوا و آگاه باشد. «فاستعذ باللّه» (کلمه «اللّه» به معناى ذات مقدّس است که تمام کمالات را داشته باشد)
9- با این که خدا مى داند ولى ما باید ضعف و پناهندگى خود را با زبان و دل اظهار کنیم. «فاستعذ... السمیع العلیم»
10- پناه خواستن از خداوند بى پاسخ نمى ماند. «السمیع العلیم»
11- تنها خداوند شنوا و داناى مطلق است. «انّه هو السمیع العلیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است