- 6152
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 6 سوره زمر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زمر - آیه 6
خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنزَلَ لَکُم مِّنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِیَةَ أَزْوَاجٍ یَخْلُقُکُمْ فِى بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ خَلْقاً مِّن بَعْدِ خَلْقٍ فِى ظُلُمَاتٍ ثَلاَثٍ ذَلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ لَهُ الْمُلْکُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ
ترجمه
او شما را از یک نفس آفرید، سپس جفتش را از همان نفس قرار داد و براى شما (از خزانه قدرت خود) از چهار پایان هشت زوج (نر و ماده گوسفند و بز و گاو و شتر) نازل کرد. او شما را در شکمهاى مادرانتان و در تاریکىهاى سه گانه (گوشت و پوست و خون) آفرینشى پس از آفرینشى (دیگر در مراحل گوناگون) مى آفریند. این است خدایى که پروردگار شماست، حکومت براى اوست، جز او هیچ معبودى نیست، پس چگونه به بى راهه مى روید؟
مراد از «ثمانیة ازواج» در این جا به دلیل آیه 143 و 144 سوره انعام که مى فرماید:
«من الضأن اثنین و من المَعز اثنین»، «و من الابل اثنین و من البقر اثنین» نر و ماده از چهار نوع حیوان است: گوسفند، بز، شتر و گاو.
مراد از «أنزَل» نزول مکانى نیست، بلکه نعمتى است که از مقام برتر به مقام پایینتر داده مى شود. یا به معناى پذیرایى است، نظیر آیه «نُزُلاً من عنداللّه» و یا به جهت آن است که سرچشمه حیات حیوانات، آبى است که از بالا نازل مى شود و خزینه همه نعمتها بالاست. «ان من شىء الا عندنا خزائنه و ما ننزّله الاّ بقدر معلوم» هیچ چیزى نیست مگر آن که خزینه آن نزد ماست و ما جز به مقدار معین نازل نمى کنیم.
مراد از «ظلمات سه گانه» به گفته امام حسین در دعاى عرفه، گوشت و پوست و خون است. «ثمّ اسکنتَنى فى ظلمات ثلاث بین لحم و جلد و دم»
پیام ها
1- جنس همه انسانها، از مرد و زن و از سفید و سیاه، یکى است. «نفس واحدة»
2- گرچه مرد و زن از نظر جسمى تفاوتهایى دارند، امّا روح آنها یکى است. «نفس واحدة»
3- زوجیّت نعمتى است علاوه بر خلقت که خداوند به انسان عطا کرده است. «خلقکم... ثمّ جعل... زوجها»
4- انسان براى بقاى نوع، به همسر نیازمند است. «خلقکم... ثمّ جعل منها زوجها»
5 - شکم و شهوت، نیازهاى اولیه انسان هستند که خداوند به آنها توجّه نموده است. «جعل منها زوجها و انزل... الانعام»
6- در میان انواع حیوانات، چهار حیوان (گوسفند، بز، گاو و شتر) نقش ویژه اى در خوراک انسان دارند. «ثمانیة ازواج»
7- آفرینش انسان در چند مرحله انجام مى گیرد. «خلقاً من بعد خلق» (در آیه 12 و 13 سوره مؤمنون از این مراحل به «نطفة، علقة، مضغة» یاد شده است.)
8 - انسان در تاریکى فلج است ولى خداوند در تاریکىهاى متراکم فعال است. «یخلقکم فى ظلمات ثلاث»
9- نعمتهاى زندگى را از خدا بدانیم که او هم خالق است و هم مالک، هم ربّ است و هم معبود. «خلقکم... ربکم له الملک لا اله الاّ هو»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنزَلَ لَکُم مِّنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِیَةَ أَزْوَاجٍ یَخْلُقُکُمْ فِى بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ خَلْقاً مِّن بَعْدِ خَلْقٍ فِى ظُلُمَاتٍ ثَلاَثٍ ذَلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ لَهُ الْمُلْکُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ
ترجمه
او شما را از یک نفس آفرید، سپس جفتش را از همان نفس قرار داد و براى شما (از خزانه قدرت خود) از چهار پایان هشت زوج (نر و ماده گوسفند و بز و گاو و شتر) نازل کرد. او شما را در شکمهاى مادرانتان و در تاریکىهاى سه گانه (گوشت و پوست و خون) آفرینشى پس از آفرینشى (دیگر در مراحل گوناگون) مى آفریند. این است خدایى که پروردگار شماست، حکومت براى اوست، جز او هیچ معبودى نیست، پس چگونه به بى راهه مى روید؟
مراد از «ثمانیة ازواج» در این جا به دلیل آیه 143 و 144 سوره انعام که مى فرماید:
«من الضأن اثنین و من المَعز اثنین»، «و من الابل اثنین و من البقر اثنین» نر و ماده از چهار نوع حیوان است: گوسفند، بز، شتر و گاو.
مراد از «أنزَل» نزول مکانى نیست، بلکه نعمتى است که از مقام برتر به مقام پایینتر داده مى شود. یا به معناى پذیرایى است، نظیر آیه «نُزُلاً من عنداللّه» و یا به جهت آن است که سرچشمه حیات حیوانات، آبى است که از بالا نازل مى شود و خزینه همه نعمتها بالاست. «ان من شىء الا عندنا خزائنه و ما ننزّله الاّ بقدر معلوم» هیچ چیزى نیست مگر آن که خزینه آن نزد ماست و ما جز به مقدار معین نازل نمى کنیم.
مراد از «ظلمات سه گانه» به گفته امام حسین در دعاى عرفه، گوشت و پوست و خون است. «ثمّ اسکنتَنى فى ظلمات ثلاث بین لحم و جلد و دم»
پیام ها
1- جنس همه انسانها، از مرد و زن و از سفید و سیاه، یکى است. «نفس واحدة»
2- گرچه مرد و زن از نظر جسمى تفاوتهایى دارند، امّا روح آنها یکى است. «نفس واحدة»
3- زوجیّت نعمتى است علاوه بر خلقت که خداوند به انسان عطا کرده است. «خلقکم... ثمّ جعل... زوجها»
4- انسان براى بقاى نوع، به همسر نیازمند است. «خلقکم... ثمّ جعل منها زوجها»
5 - شکم و شهوت، نیازهاى اولیه انسان هستند که خداوند به آنها توجّه نموده است. «جعل منها زوجها و انزل... الانعام»
6- در میان انواع حیوانات، چهار حیوان (گوسفند، بز، گاو و شتر) نقش ویژه اى در خوراک انسان دارند. «ثمانیة ازواج»
7- آفرینش انسان در چند مرحله انجام مى گیرد. «خلقاً من بعد خلق» (در آیه 12 و 13 سوره مؤمنون از این مراحل به «نطفة، علقة، مضغة» یاد شده است.)
8 - انسان در تاریکى فلج است ولى خداوند در تاریکىهاى متراکم فعال است. «یخلقکم فى ظلمات ثلاث»
9- نعمتهاى زندگى را از خدا بدانیم که او هم خالق است و هم مالک، هم ربّ است و هم معبود. «خلقکم... ربکم له الملک لا اله الاّ هو»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است