- 3445
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 79 - 83 سوره ص
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ص- آیه 79 -83
قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِى إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ
قَالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنظَرِینَ
إِلَى یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ
قَالَ فَبِعزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ
إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ
ترجمه
ابلیس گفت: «پروردگارا! پس مرا تا روزى که (خلایق) برانگیخته (و زنده) مى شوند مهلت ده».
(خداوند) فرمود: تو از مهلت یافتگانى، تا روز و زمانى معیّن.
ابلیس گفت: به عزّت تو سوگند که همه (ى مردم) را گمراه خواهم کرد.
مگر بندگان تو آنان که خالص شده اند.
حضرت على مى فرماید: دلیل مهلت دادن خداوند به ابلیس پر شدن پیمانه و تکمیل آزمایش او بود.
پیام ها
1- ابلیس به خاطر تکبّر عفو نخواست، بلکه مهلت براى انتقام خواست. «انظرنى... اغوینّهم»
2- ابلیس با تمام تکبّر و کفر از بیان درخواست خود مأیوس نشد. «ربّ فانظرنى»
3- عمر به دست خداست. «ربّ فانظرنى»
4- در دعا گفتن «ربّ» مؤثّر است. (هم اولیاى خدا و هم ابلیس در دعاهاى خود این کلمه را به کار برده اند). «ربّ فانظرنى»
5 - ابلیس، هم معاد را مى دانست «الى یوم یبعثون» هم توحید را مى دانست «ربّ» هم نبوّت را مى دانست. «عبادک منهم المخلصین» پس مشکل او ندانستن اصول دین نبود بلکه تکبّر و لجاجت بود.
6- خداوند دعاى بدترین خلق خود را نیز اجابت مى کند. «ربّ فانظرنى... فانک من المنظرین»
7- غیر از ابلیس بعضى دیگر نیز عمر طولانى دارند. «من المنظرین»
8 - هر طول عمرى نشانه مهر و محبّت خدا و عامل خوشبختى نیست. «من المنظرین»
9- سنّت خداوند آن است که مرگ را به همه بچشاند و لذا طول عمر ابلیس تا قیامت تضمین نشد بلکه تا روز خاصى اجابت شد. «الى یوم الوقت المعلوم»
10- خطر وسوسه هاى ابلیس جدّى است. (او سوگند یاد کرده که همه را به نحوى گمراه کند). «فبعزّتک لاغوینّهم»
11- گاهى یک گناه، مقدّمه گناهان بزرگترى مى شود. (گناه سجده نکردن بر آدم، مقدّمه اى براى گناه اغفال مردم مى شود). «لاغوینّهم»
12- اخلاص در عبودیّت، شرط مصونیّت از دام هاى ابلیس است. «الاّ عبادک منهم المخلصین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِى إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ
قَالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنظَرِینَ
إِلَى یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ
قَالَ فَبِعزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ
إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ
ترجمه
ابلیس گفت: «پروردگارا! پس مرا تا روزى که (خلایق) برانگیخته (و زنده) مى شوند مهلت ده».
(خداوند) فرمود: تو از مهلت یافتگانى، تا روز و زمانى معیّن.
ابلیس گفت: به عزّت تو سوگند که همه (ى مردم) را گمراه خواهم کرد.
مگر بندگان تو آنان که خالص شده اند.
حضرت على مى فرماید: دلیل مهلت دادن خداوند به ابلیس پر شدن پیمانه و تکمیل آزمایش او بود.
پیام ها
1- ابلیس به خاطر تکبّر عفو نخواست، بلکه مهلت براى انتقام خواست. «انظرنى... اغوینّهم»
2- ابلیس با تمام تکبّر و کفر از بیان درخواست خود مأیوس نشد. «ربّ فانظرنى»
3- عمر به دست خداست. «ربّ فانظرنى»
4- در دعا گفتن «ربّ» مؤثّر است. (هم اولیاى خدا و هم ابلیس در دعاهاى خود این کلمه را به کار برده اند). «ربّ فانظرنى»
5 - ابلیس، هم معاد را مى دانست «الى یوم یبعثون» هم توحید را مى دانست «ربّ» هم نبوّت را مى دانست. «عبادک منهم المخلصین» پس مشکل او ندانستن اصول دین نبود بلکه تکبّر و لجاجت بود.
6- خداوند دعاى بدترین خلق خود را نیز اجابت مى کند. «ربّ فانظرنى... فانک من المنظرین»
7- غیر از ابلیس بعضى دیگر نیز عمر طولانى دارند. «من المنظرین»
8 - هر طول عمرى نشانه مهر و محبّت خدا و عامل خوشبختى نیست. «من المنظرین»
9- سنّت خداوند آن است که مرگ را به همه بچشاند و لذا طول عمر ابلیس تا قیامت تضمین نشد بلکه تا روز خاصى اجابت شد. «الى یوم الوقت المعلوم»
10- خطر وسوسه هاى ابلیس جدّى است. (او سوگند یاد کرده که همه را به نحوى گمراه کند). «فبعزّتک لاغوینّهم»
11- گاهى یک گناه، مقدّمه گناهان بزرگترى مى شود. (گناه سجده نکردن بر آدم، مقدّمه اى براى گناه اغفال مردم مى شود). «لاغوینّهم»
12- اخلاص در عبودیّت، شرط مصونیّت از دام هاى ابلیس است. «الاّ عبادک منهم المخلصین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است