- 1531
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 93 - 98 سوره صافات
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره صافات- آیه 83 - 98
فَرَاغَ عَلَیْهِمْ ضَرْباً بِالْیَمِینِ
فَأَقْبَلُواْ إِلَیْهِ یَزِفُّونَ
قَالَ أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ
وَاللَّهُ خَلَقَکُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ
قَالُواْ ابْنُواْ لَهُ بُنْیَاناً فَأَلْقُوهُ فِى الْجَحِیمِ
فَأَرَادُواْ بِهِ کَیْداً فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَسْفَلِینَ
ترجمه
پس (دور از چشم مردم) به سراغ بتها رفت و با قدرت ضربه محکمى بر آنها فرود آورد (و خردشان کرد).
پس مردم شتابان به سوى او روى آوردند (و اعتراض کردند).
(ابراهیم) گفت: آیا آن چه را خود مى تراشید مى پرستید؟
در حالى که خداوند شما و آن چه را انجام مىدهید (و مىسازید) آفریده است.
گفتند: براى (کیفر) او بنیانى به پا کنید (همچون کوره) پس او را در آتش بیفکنید.
پس خواستند براى (نابودى) ابراهیم به او نیرنگى زنند، ولى ما آنان را زیردست و مغلوب قرار دادیم (و نقشه آنها را نقش بر آب کردیم).
«راغ» به معناى رفتن به سوى چیزى دور از چشم مردم است. «یزفّون» به معناى حرکت با سرعت و شتاب است و «زفاف»، مراسم بردن عروس است همراه با نشاط و هیجان.
چون ابراهیم سوگند یاد کرده بود که براى بتها تدبیرى بیندیشد، «تاللّه لاکیدنّ اصنامکم» همین که دید استدلال و موعظه اثر نکرد، به آن سوگند عمل کرد و یک تنه همه بتها را شکست. «فراغ علیهم ضرباً بالیمین»
خداوند نیز ابراهیم را به وفادارى ستود. «ابراهیم الّذى وفّى»
پیام ها
1- همه برنامه ها نباید روشن و علنى باشد، گاهى باید دور از چشم مخالفان عملى انجام شود. «فراغ»
2- نهى از منکر مراحلى دارد: اگر مرحلهى اول که گفتگو است اثر نکرد مرحله بعد اقدام عملى است. «فراغ علیهم...»
3- مبارزه با باطل و اصلاح جامعه، قدرت لازم دارد. «ضرباً بالیمین»
4- هر هنرى ارزش ندارد. (در ساخت بتها، مجسّمه سازها هنرنمایى هایى کرده بودند، امّا حضرت ابراهیم آنها را قلع و قمع کرد. آرى، ابهّت باطل باید شکسته شود گرچه براى آن باطل هزینه ها و هنرهایى به کار گرفته شده باشد. ظاهر شرک و خرافات قداست ندارند). «ضرباً بالیمین»
5 - هم منطق لازم است، هم قدرت. «ضرباً بالیمین... اتعبدون»
6- همه چیز باید فداى توحید و تفکّر توحیدى شود. امام حسین (ع) فدا مى شود تا طاغوت بر مردم حاکم نباشد؛ تمام زحمات و حتّى جان انبیا فداى توحید شد، در این جا نیز ابراهیم دست به یک عمل خطرناک زد تا بت پرستى را برچیند.) «فراغ علیهم... قالوا ابنوا له بنیاناً»
7- انتظار نداشته باشید که دشمنان سیلى خورده آرام بنشینند. بت پرستان با شتاب به سراغ ابراهیم آمدند. «فاقبلوا الیه یزفون»
8 - حبس و دستگیرى، مانع تبلیغ پیامبران نمى شود. (ابراهیم را گرفتند و پرسیدند: چرا بتها را شکستى؟ او شروع به تبلیغ توحید کرد:) «اتعبدون ما تنحتون»
9- ساخته دست انسان سزاوار پرستش انسان نیست. «أتعبدون ما تنحتون»
10- ساخته هاى دست انسان نیز در حقیقت آفریده خداست. «خلقکم وما تعملون»
11- بت پرستى منطق و استدلال صحیحى ندارد و لذا مشرکان به زور متوسّل مى شوند. «القوه فى الجحیم»
12- تعصّب و تحجّر به جایى مى رسد که پیامبر معصومى چون ابراهیم که بیان و معجزه و علم دارد به خاطر مشتى سنگ و چوب و جماد محکوم به سوختن مى شود. «القوه فى الجحیم»
13- اگر ما به وظیفه خود عمل کنیم، خداوند خود پاسخ نقشه هاى دشمن را مىدهد. «فارادوا به کیداً فجعلناهم الاسفلین»
14- اراده خداوند حاکم بر عوامل طبیعى است. «فجعلناهم الاسفلین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَرَاغَ عَلَیْهِمْ ضَرْباً بِالْیَمِینِ
فَأَقْبَلُواْ إِلَیْهِ یَزِفُّونَ
قَالَ أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ
وَاللَّهُ خَلَقَکُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ
قَالُواْ ابْنُواْ لَهُ بُنْیَاناً فَأَلْقُوهُ فِى الْجَحِیمِ
فَأَرَادُواْ بِهِ کَیْداً فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَسْفَلِینَ
ترجمه
پس (دور از چشم مردم) به سراغ بتها رفت و با قدرت ضربه محکمى بر آنها فرود آورد (و خردشان کرد).
پس مردم شتابان به سوى او روى آوردند (و اعتراض کردند).
(ابراهیم) گفت: آیا آن چه را خود مى تراشید مى پرستید؟
در حالى که خداوند شما و آن چه را انجام مىدهید (و مىسازید) آفریده است.
گفتند: براى (کیفر) او بنیانى به پا کنید (همچون کوره) پس او را در آتش بیفکنید.
پس خواستند براى (نابودى) ابراهیم به او نیرنگى زنند، ولى ما آنان را زیردست و مغلوب قرار دادیم (و نقشه آنها را نقش بر آب کردیم).
«راغ» به معناى رفتن به سوى چیزى دور از چشم مردم است. «یزفّون» به معناى حرکت با سرعت و شتاب است و «زفاف»، مراسم بردن عروس است همراه با نشاط و هیجان.
چون ابراهیم سوگند یاد کرده بود که براى بتها تدبیرى بیندیشد، «تاللّه لاکیدنّ اصنامکم» همین که دید استدلال و موعظه اثر نکرد، به آن سوگند عمل کرد و یک تنه همه بتها را شکست. «فراغ علیهم ضرباً بالیمین»
خداوند نیز ابراهیم را به وفادارى ستود. «ابراهیم الّذى وفّى»
پیام ها
1- همه برنامه ها نباید روشن و علنى باشد، گاهى باید دور از چشم مخالفان عملى انجام شود. «فراغ»
2- نهى از منکر مراحلى دارد: اگر مرحلهى اول که گفتگو است اثر نکرد مرحله بعد اقدام عملى است. «فراغ علیهم...»
3- مبارزه با باطل و اصلاح جامعه، قدرت لازم دارد. «ضرباً بالیمین»
4- هر هنرى ارزش ندارد. (در ساخت بتها، مجسّمه سازها هنرنمایى هایى کرده بودند، امّا حضرت ابراهیم آنها را قلع و قمع کرد. آرى، ابهّت باطل باید شکسته شود گرچه براى آن باطل هزینه ها و هنرهایى به کار گرفته شده باشد. ظاهر شرک و خرافات قداست ندارند). «ضرباً بالیمین»
5 - هم منطق لازم است، هم قدرت. «ضرباً بالیمین... اتعبدون»
6- همه چیز باید فداى توحید و تفکّر توحیدى شود. امام حسین (ع) فدا مى شود تا طاغوت بر مردم حاکم نباشد؛ تمام زحمات و حتّى جان انبیا فداى توحید شد، در این جا نیز ابراهیم دست به یک عمل خطرناک زد تا بت پرستى را برچیند.) «فراغ علیهم... قالوا ابنوا له بنیاناً»
7- انتظار نداشته باشید که دشمنان سیلى خورده آرام بنشینند. بت پرستان با شتاب به سراغ ابراهیم آمدند. «فاقبلوا الیه یزفون»
8 - حبس و دستگیرى، مانع تبلیغ پیامبران نمى شود. (ابراهیم را گرفتند و پرسیدند: چرا بتها را شکستى؟ او شروع به تبلیغ توحید کرد:) «اتعبدون ما تنحتون»
9- ساخته دست انسان سزاوار پرستش انسان نیست. «أتعبدون ما تنحتون»
10- ساخته هاى دست انسان نیز در حقیقت آفریده خداست. «خلقکم وما تعملون»
11- بت پرستى منطق و استدلال صحیحى ندارد و لذا مشرکان به زور متوسّل مى شوند. «القوه فى الجحیم»
12- تعصّب و تحجّر به جایى مى رسد که پیامبر معصومى چون ابراهیم که بیان و معجزه و علم دارد به خاطر مشتى سنگ و چوب و جماد محکوم به سوختن مى شود. «القوه فى الجحیم»
13- اگر ما به وظیفه خود عمل کنیم، خداوند خود پاسخ نقشه هاى دشمن را مىدهد. «فارادوا به کیداً فجعلناهم الاسفلین»
14- اراده خداوند حاکم بر عوامل طبیعى است. «فجعلناهم الاسفلین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است