- 5360
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 18 و 19 سوره یس
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یس- آیه 19 و 18
قَالُواْ إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ لَئِن لَّمْ تَنتَهُواْ لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَلَیَمَسَّنَّکُم مِّنَّا عَذَابٌ أَلِیمٌ
قَالُواْ طَآئِرُکُم مَّعَکُمْ أَئِن ذُکِّرْتُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ
ترجمه
(کفّار به انبیا) گفتند: ما (حضور) شما را به فال بد گرفته ایم (وجود شما شوم است و مایه بدبختى ما) و اگر از حرفتان دست بر ندارید قطعاً شما را طرد خواهیم کرد و از طرف ما عذاب دردناکى به شما خواهد رسید.
(انبیا در پاسخ) گفتند: شومى شما از خود شماست، آیا اگر پند داده شدید (باید فال بد بزنید)؟ بلکه شما قومى اسرافکارید.
فال بد یکى از خرافاتى است که در قدیم بوده و امروزه نیز در شرق و غرب هست و هر منطقه و قومى به چیزى فال بد مى زنند. اسلام آن را شرک دانسته و با جمله «الطیرة شرک» بر آن خط بطلان کشیده و کفّاره آن را توکّل بر خداوند دانسته است. «کفّارة الطیرة التوکّل»
فال بد آثار شومى دارد، از جمله: سوء ظن به افراد، رکود در کارها، تلقین شکست و احساس حقّارت. بدترین آن، فال بد به مقدّسات و اولیاى الهى است.
پیام ها
1- در برابر هر سخن انحرافى باید پاسخى روشن عرضه داشت. «قالوا انّا تطیّرنا بکم، قالوا طائرکم معکم»
2- تکذیب «فکذّبوهما»، تحقیر «تطیّرنا بکم» و تهدید «لنرجمنّکم» از حربه هاى کفّار است.
3- فالگیرى و فال زدن، از آداب و رسوم جاهلى است. «تطیّرنا بکم»
4- کسى که منطق ندارد به خرافات متوسّل مى شود. «تطیّرنا بکم»
5 - انحراف فکرى مقدّمه انحراف عملى است. «تطیّرنا بکم... لنرجمنّکم»
6- کفر، مایه سنگدلى و جسارت به انبیا است. «لنرجمنّکم»
7- کفّار که در برابر منطق و روش پیامبران منطقى ندارند، پس از تکذیب، دست به تهدید مى زنند. «لنرجمنّکم و...»
8 - کار انبیا، غفلت زدایى و توجّه دادن مردم به فطرت سالم است. «ذکّرتم»
9- یکى از جلوه هاى اسراف، سرکشى و طغیان است. «بل انتم قوم مسرفون»
10- ریشه بدبختى ها طغیان و اسراف است، نه ایمان به خدا و پیامبران. «بل انتم قوم مسرفون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالُواْ إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ لَئِن لَّمْ تَنتَهُواْ لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَلَیَمَسَّنَّکُم مِّنَّا عَذَابٌ أَلِیمٌ
قَالُواْ طَآئِرُکُم مَّعَکُمْ أَئِن ذُکِّرْتُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ
ترجمه
(کفّار به انبیا) گفتند: ما (حضور) شما را به فال بد گرفته ایم (وجود شما شوم است و مایه بدبختى ما) و اگر از حرفتان دست بر ندارید قطعاً شما را طرد خواهیم کرد و از طرف ما عذاب دردناکى به شما خواهد رسید.
(انبیا در پاسخ) گفتند: شومى شما از خود شماست، آیا اگر پند داده شدید (باید فال بد بزنید)؟ بلکه شما قومى اسرافکارید.
فال بد یکى از خرافاتى است که در قدیم بوده و امروزه نیز در شرق و غرب هست و هر منطقه و قومى به چیزى فال بد مى زنند. اسلام آن را شرک دانسته و با جمله «الطیرة شرک» بر آن خط بطلان کشیده و کفّاره آن را توکّل بر خداوند دانسته است. «کفّارة الطیرة التوکّل»
فال بد آثار شومى دارد، از جمله: سوء ظن به افراد، رکود در کارها، تلقین شکست و احساس حقّارت. بدترین آن، فال بد به مقدّسات و اولیاى الهى است.
پیام ها
1- در برابر هر سخن انحرافى باید پاسخى روشن عرضه داشت. «قالوا انّا تطیّرنا بکم، قالوا طائرکم معکم»
2- تکذیب «فکذّبوهما»، تحقیر «تطیّرنا بکم» و تهدید «لنرجمنّکم» از حربه هاى کفّار است.
3- فالگیرى و فال زدن، از آداب و رسوم جاهلى است. «تطیّرنا بکم»
4- کسى که منطق ندارد به خرافات متوسّل مى شود. «تطیّرنا بکم»
5 - انحراف فکرى مقدّمه انحراف عملى است. «تطیّرنا بکم... لنرجمنّکم»
6- کفر، مایه سنگدلى و جسارت به انبیا است. «لنرجمنّکم»
7- کفّار که در برابر منطق و روش پیامبران منطقى ندارند، پس از تکذیب، دست به تهدید مى زنند. «لنرجمنّکم و...»
8 - کار انبیا، غفلت زدایى و توجّه دادن مردم به فطرت سالم است. «ذکّرتم»
9- یکى از جلوه هاى اسراف، سرکشى و طغیان است. «بل انتم قوم مسرفون»
10- ریشه بدبختى ها طغیان و اسراف است، نه ایمان به خدا و پیامبران. «بل انتم قوم مسرفون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است