- 2196
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 49 و 50 سوره سبأ
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره سبأ- آیه 49 و 50
قُلْ جَآءَ الْحَقُّ وَمَا یُبْدِئُ الْبَاطِلُ وَمَا یُعِیدُ
قُلْ إِن ضَلَلْتُ فَإِنَّمَآ أَضِلُّ عَلَى نَفْسِى وَإِنِ اهْتَدَیْتُ فَبَِما یُوحِى إِلَىَّ رَبِّى إِنَّهُ سَمِیعٌ قَرِیبٌ
ترجمه
بگو: حقّ آمد و باطل (کارى از آن ساخته نیست) نمى تواند آغازگر چیزى باشد و نه تجدید کننده آن.
بگو: اگر من گمراه شده باشم به زیان خود گمراه شده ام، و اگر هدایت یافته باشم پس به (برکت) چیزى است که پروردگارم به من وحى مى کند، همانا اوست شنواى نزدیک.
ابن مسعود که یکى از اصحاب پیامبر اکرم است مى گوید: در مکّه 360 بت بود که پیامبر اکرم در روز فتح مکه یکى را پس از دیگرى به زمین مى انداخت و این آیه شریفه را مى خواند: «قل جاء الحقّ...»
سؤال: با آمدن قرآن و پیامبر حقّ، چرا باز هم باطل پا برجاست؟
پاسخ: حاکمیّت منطقى و علمى، غیر از حاکمیّت عملى و اجرایى است، آن چه مربوط به خداست، فرستادن حقّ است و آن چه مربوط به ماست عمل و اجراى حقّ است که چنین نکردیم. آرى، سلامتى بیمار، به نسخه صحیح و مصرف دارو وابسته است که یکى وظیفه پزشک است و دیگرى وظیفه بیمار.
پیام ها
1- حقّ بر باطل پیروز است. «جاء الحقّ و ما یبدىء الباطل و ما یعید»
2- قرآن از غیب و آینده خبر مى دهد. «و ما یبدىء الباطل و ما یعید»
3- بدون وحى الهى، حتّى پیامبر نیز در معرض انحراف است. «ان ضللت فانّما اضلّ على نفسى و ان اهتدیت فبما یوحى»
4- خطرات و آثار شوم انحراف، به خود انسان باز مى گردد. «اضلّ على نفسى»
5 - خداوند، هم وحى مى فرستد و هم بر ابلاغ آن نظارت دارد. «فبما یوحى الىّ ربّى انه سمیع قریب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قُلْ جَآءَ الْحَقُّ وَمَا یُبْدِئُ الْبَاطِلُ وَمَا یُعِیدُ
قُلْ إِن ضَلَلْتُ فَإِنَّمَآ أَضِلُّ عَلَى نَفْسِى وَإِنِ اهْتَدَیْتُ فَبَِما یُوحِى إِلَىَّ رَبِّى إِنَّهُ سَمِیعٌ قَرِیبٌ
ترجمه
بگو: حقّ آمد و باطل (کارى از آن ساخته نیست) نمى تواند آغازگر چیزى باشد و نه تجدید کننده آن.
بگو: اگر من گمراه شده باشم به زیان خود گمراه شده ام، و اگر هدایت یافته باشم پس به (برکت) چیزى است که پروردگارم به من وحى مى کند، همانا اوست شنواى نزدیک.
ابن مسعود که یکى از اصحاب پیامبر اکرم است مى گوید: در مکّه 360 بت بود که پیامبر اکرم در روز فتح مکه یکى را پس از دیگرى به زمین مى انداخت و این آیه شریفه را مى خواند: «قل جاء الحقّ...»
سؤال: با آمدن قرآن و پیامبر حقّ، چرا باز هم باطل پا برجاست؟
پاسخ: حاکمیّت منطقى و علمى، غیر از حاکمیّت عملى و اجرایى است، آن چه مربوط به خداست، فرستادن حقّ است و آن چه مربوط به ماست عمل و اجراى حقّ است که چنین نکردیم. آرى، سلامتى بیمار، به نسخه صحیح و مصرف دارو وابسته است که یکى وظیفه پزشک است و دیگرى وظیفه بیمار.
پیام ها
1- حقّ بر باطل پیروز است. «جاء الحقّ و ما یبدىء الباطل و ما یعید»
2- قرآن از غیب و آینده خبر مى دهد. «و ما یبدىء الباطل و ما یعید»
3- بدون وحى الهى، حتّى پیامبر نیز در معرض انحراف است. «ان ضللت فانّما اضلّ على نفسى و ان اهتدیت فبما یوحى»
4- خطرات و آثار شوم انحراف، به خود انسان باز مى گردد. «اضلّ على نفسى»
5 - خداوند، هم وحى مى فرستد و هم بر ابلاغ آن نظارت دارد. «فبما یوحى الىّ ربّى انه سمیع قریب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است