- 12204
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 72 سوره احزاب
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره احزاب- آیه 72
إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُوماً جَهُولًا
ترجمه
همانا ما امانت (الهى) را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم، پس، از حمل آن سر باز زدند و از آن ترسیدند، ولى انسان آن را بر دوش گرفت، امّا او بس ستمکار و نادان است.
در حدیث مى خوانیم: هنگامى که وقت نماز فرا مى رسید، لرزه بر اندام حضرت على (ع) مى افتاد و مى فرمود: وقت نماز است، نماز همان امانت الهى است که کوهها و آسمانها از تحمّل آن سرباز زدند. در زیارت جامعه کبیره خطاب به اهل بیت مى خوانیم: «انتم الامانة المحفوظة» شما آن امانت حفظ شده هستید.
بین حمل و تحمیل فرق است. انسان امانت الهى را پذیرفت و آن را حمل کرد، نه آنکه بر او تحمیل شده باشد.
شاید این آیه واقعیّتهایى را در مورد انسان بیان مى کند که هنوز عقل بشر به آن نرسیده است. امّا آنچه از ظواهر آیه فهمیده مى شود این است که خداوند ویژگىها و امتیازات خاصّى به بشر داده که هیچ یک از موجودات در آسمان و زمین آن را ندارند و این امتیازات امانت الهى است و براى انسان مسئولیّت آور است، امّا بسیارى از انسانها در این امانت خیانت کرده و از آن در مسیر خلاف خواست خداوند بهره مى برند.
عقل و اراده که باید در مسیر شناخت حقّ و انتخاب آن به کار رود تا مایه رشد و کمال بشر شود، راههاى باطل به کار گرفته شده و منجر به گسترش ظلم و ستم گشته است، تا آنجا که رفتار بشر جاهلانه و نابخردانه شمرده مى شود.
پیام ها
1- انسان، برتر از آسمانها و زمین است. انسان، امین خدا در هستى است. «انّا عرضنا الامانة على السموات و الارض... فابین ... و حملها الانسان»
2- هستى شعور دارد. «عرضنا الامانة على السموات و الارض و... »
3- نعمتهاى الهى به انسان (عقل، اراده، فطرت، هدایت پیامبران و...) امانت الهى است. در امانت خیانت نکنیم که از بزرگترین ظلمها است. «انّا عرضنا الامانة... ظلوماً»
4- آنچه انسان پذیرفت ولى آسمان و زمین نپذیرفتند، چیزى غیر از قنوت و تسبیح و سجده بود، زیرا تسبیح و قنوت را زمین و آسمانها به راحتى پذیرفته اند. «و اِن من شىء الا یسبّح بحمده»، «کلّ له قانتون»
منبع: پایگاه درس هایی از قران
إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُوماً جَهُولًا
ترجمه
همانا ما امانت (الهى) را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم، پس، از حمل آن سر باز زدند و از آن ترسیدند، ولى انسان آن را بر دوش گرفت، امّا او بس ستمکار و نادان است.
در حدیث مى خوانیم: هنگامى که وقت نماز فرا مى رسید، لرزه بر اندام حضرت على (ع) مى افتاد و مى فرمود: وقت نماز است، نماز همان امانت الهى است که کوهها و آسمانها از تحمّل آن سرباز زدند. در زیارت جامعه کبیره خطاب به اهل بیت مى خوانیم: «انتم الامانة المحفوظة» شما آن امانت حفظ شده هستید.
بین حمل و تحمیل فرق است. انسان امانت الهى را پذیرفت و آن را حمل کرد، نه آنکه بر او تحمیل شده باشد.
شاید این آیه واقعیّتهایى را در مورد انسان بیان مى کند که هنوز عقل بشر به آن نرسیده است. امّا آنچه از ظواهر آیه فهمیده مى شود این است که خداوند ویژگىها و امتیازات خاصّى به بشر داده که هیچ یک از موجودات در آسمان و زمین آن را ندارند و این امتیازات امانت الهى است و براى انسان مسئولیّت آور است، امّا بسیارى از انسانها در این امانت خیانت کرده و از آن در مسیر خلاف خواست خداوند بهره مى برند.
عقل و اراده که باید در مسیر شناخت حقّ و انتخاب آن به کار رود تا مایه رشد و کمال بشر شود، راههاى باطل به کار گرفته شده و منجر به گسترش ظلم و ستم گشته است، تا آنجا که رفتار بشر جاهلانه و نابخردانه شمرده مى شود.
پیام ها
1- انسان، برتر از آسمانها و زمین است. انسان، امین خدا در هستى است. «انّا عرضنا الامانة على السموات و الارض... فابین ... و حملها الانسان»
2- هستى شعور دارد. «عرضنا الامانة على السموات و الارض و... »
3- نعمتهاى الهى به انسان (عقل، اراده، فطرت، هدایت پیامبران و...) امانت الهى است. در امانت خیانت نکنیم که از بزرگترین ظلمها است. «انّا عرضنا الامانة... ظلوماً»
4- آنچه انسان پذیرفت ولى آسمان و زمین نپذیرفتند، چیزى غیر از قنوت و تسبیح و سجده بود، زیرا تسبیح و قنوت را زمین و آسمانها به راحتى پذیرفته اند. «و اِن من شىء الا یسبّح بحمده»، «کلّ له قانتون»
منبع: پایگاه درس هایی از قران
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان