- 3558
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 61 و 62 سوره احزاب
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره احزاب- آیه 61 و 62
مَلْعُونِینَ أَیْنَمَا ثُقِفُواْ أُخِذُواْ وَقُتِّلُواْ تَقْتِیلاً
سُنَّةَ اللَّهِ فِى الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلُ وَ لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلاً
ترجمه
آنان لعنت شدگانند، هر کجا یافت شوند باید دستگیر شده و به سختى کشته شوند.
این سنّت خداوند درباره کسانى است که پیش از این بوده اند (و این فتنه انگیزىها و دلهره ها را در جامعه به وجود مى آوردند) و هرگز براى سنّت خداوند تغییرى نخواهى یافت.
«ثُقِفوا» از «ثِقافة» به معناى دست یافتن و چیره شدنِ دقیق و ماهرانه است، لذا به علم و فرهنگ، ثقافة گفته مى شود.
بعضى مفسّران تمام این سختگیرى ها را در مورد اذیّت کننده مؤمن که در آیات قبل بود مىدانند، ولى به نظر مى رسد این همه تهدید و اعلام مهدورالدم بودن براى کسانى است که قصد اخلال در امنیّت جامعه و شکست نظام را دارند، نه تنها مزاحمان ناموس مردم.
پیام ها
1- «مرگ بر منافق» یک شعار قرآنى است. «المنافقون... ملعونین»
2- اجراى حکم خدا در مورد فتنه انگیزانِ حقّ ستیز، به زمان و مکان و مرز محدود نیست. «اینما ثقفوا اُخذوا»
3- براى فتنه انگیزان و اخلالگران امنیّت جامعه، هیچ جایى نباید محل امن باشد. «اینما ثقفوا اُخذوا»
4- فرار فتنه انگیزان، نباید مانع برخورد شما شود. «اینما ثقفوا اُخذوا»
5 - در دستگیرى دشمنان، همه مردم باید بسیج شوند. «اینما ثقفوا اُخذوا»
6- آنان که امنیّت مردم را به هم مى زنند، امنیّت جانى ندارند. «اُخذوا و قتّلوا»
7- گاهى باید توطئه شوم دشمن را که در قالب جنگ سرد است با جنگ گرم پاسخ داد. «مرجفون - قُتّلوا»
8 - کسانى که از ایجاد فتنه و دلهره دست بر نمى دارند، باید با شدّت و ذلّت کشته شوند. «قتّلوا تقتیلا»
9 - جهاد علیه فتنه گران، یک سنّت الهى در همهى ادیان بوده است. «سنّة اللّه»
10- در شیوه تبلیغ، احکام سخت و سنگین را با سابقه آن در طول تاریخ گره بزنید. «کتب علیکم الصیام کما کتب على الّذین من قبلکم»، «و کایّن من نبّى قاتل معه...»، «قتّلوا تقتیلا سنّة اللّه ... من قبل»
11- مقام انسانیّت و ارزش امنیّت در همه ادیان الهى به قدرى است که سخت ترین مجازاتها در مورد کسانى که از این راه به جامعه ضربه مى زنند اعمال مى شود. «قتّلوا - سنّة اللّه ... من قبل»
12- قانون اعدامِ فتنه انگیزان و اخلالگران، تبدیلناپذیر است. «ولن تجد لسنّة اللّه تبدیلا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
مَلْعُونِینَ أَیْنَمَا ثُقِفُواْ أُخِذُواْ وَقُتِّلُواْ تَقْتِیلاً
سُنَّةَ اللَّهِ فِى الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلُ وَ لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلاً
ترجمه
آنان لعنت شدگانند، هر کجا یافت شوند باید دستگیر شده و به سختى کشته شوند.
این سنّت خداوند درباره کسانى است که پیش از این بوده اند (و این فتنه انگیزىها و دلهره ها را در جامعه به وجود مى آوردند) و هرگز براى سنّت خداوند تغییرى نخواهى یافت.
«ثُقِفوا» از «ثِقافة» به معناى دست یافتن و چیره شدنِ دقیق و ماهرانه است، لذا به علم و فرهنگ، ثقافة گفته مى شود.
بعضى مفسّران تمام این سختگیرى ها را در مورد اذیّت کننده مؤمن که در آیات قبل بود مىدانند، ولى به نظر مى رسد این همه تهدید و اعلام مهدورالدم بودن براى کسانى است که قصد اخلال در امنیّت جامعه و شکست نظام را دارند، نه تنها مزاحمان ناموس مردم.
پیام ها
1- «مرگ بر منافق» یک شعار قرآنى است. «المنافقون... ملعونین»
2- اجراى حکم خدا در مورد فتنه انگیزانِ حقّ ستیز، به زمان و مکان و مرز محدود نیست. «اینما ثقفوا اُخذوا»
3- براى فتنه انگیزان و اخلالگران امنیّت جامعه، هیچ جایى نباید محل امن باشد. «اینما ثقفوا اُخذوا»
4- فرار فتنه انگیزان، نباید مانع برخورد شما شود. «اینما ثقفوا اُخذوا»
5 - در دستگیرى دشمنان، همه مردم باید بسیج شوند. «اینما ثقفوا اُخذوا»
6- آنان که امنیّت مردم را به هم مى زنند، امنیّت جانى ندارند. «اُخذوا و قتّلوا»
7- گاهى باید توطئه شوم دشمن را که در قالب جنگ سرد است با جنگ گرم پاسخ داد. «مرجفون - قُتّلوا»
8 - کسانى که از ایجاد فتنه و دلهره دست بر نمى دارند، باید با شدّت و ذلّت کشته شوند. «قتّلوا تقتیلا»
9 - جهاد علیه فتنه گران، یک سنّت الهى در همهى ادیان بوده است. «سنّة اللّه»
10- در شیوه تبلیغ، احکام سخت و سنگین را با سابقه آن در طول تاریخ گره بزنید. «کتب علیکم الصیام کما کتب على الّذین من قبلکم»، «و کایّن من نبّى قاتل معه...»، «قتّلوا تقتیلا سنّة اللّه ... من قبل»
11- مقام انسانیّت و ارزش امنیّت در همه ادیان الهى به قدرى است که سخت ترین مجازاتها در مورد کسانى که از این راه به جامعه ضربه مى زنند اعمال مى شود. «قتّلوا - سنّة اللّه ... من قبل»
12- قانون اعدامِ فتنه انگیزان و اخلالگران، تبدیلناپذیر است. «ولن تجد لسنّة اللّه تبدیلا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است