- 3904
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 57 سوره احزاب
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره احزاب- آیه 57
إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِى الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذَاباً مُّهِیناً
ترجمه
همانا کسانى که خدا و رسولش را آزار مى دهند، خداوند در دنیا و آخرت آنان را لعنت مى کند، و براى آنان عذاب خوار کننده اى آماده کرده است.
آزار خداوند، یعنى انجام کارى بر خلاف خواست و رضاى او که به جاى جلب رحمت الهى، غضب و لعنت خداوند را به دنبال دارد.
شاید مراد از اذیّت خدا، اذیّت بندگان خدا باشد، نظیر قرض دادن به بنده که قرض دادن به خداست، و مراد از اذیّت کردن پیامبر تکذیب و تهمت و برخورد بى ادبانه با آن حضرت و اذیّت کردن اهل بیت اوست، همان گونه که در چند روایت آمده است که پیامبر اکرم فرمود: «فاطمة بضعة منّى فمن اغضبها اغضبنى» فاطمه پاره تن من است، هر که او را خشمگین سازد مرا به خشم آورده است.
پیام ها
1- بنده مخلص به جایى مى رسد که رنجاندن او، رنجاندن خدا مى شود. «یؤذون اللّه و رسوله»
2- بخشى از کیفر توهین و تحقیر و آزار و اذیّتِ اهل ایمان، در همین دنیا ظاهر مى شود. «لعنهم اللّه فى الدنیا»
3- چون هدف ایذا کننده اهانت است، کیفر او نیز اهانت در آخرت است. «عذاباً مهینا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِى الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذَاباً مُّهِیناً
ترجمه
همانا کسانى که خدا و رسولش را آزار مى دهند، خداوند در دنیا و آخرت آنان را لعنت مى کند، و براى آنان عذاب خوار کننده اى آماده کرده است.
آزار خداوند، یعنى انجام کارى بر خلاف خواست و رضاى او که به جاى جلب رحمت الهى، غضب و لعنت خداوند را به دنبال دارد.
شاید مراد از اذیّت خدا، اذیّت بندگان خدا باشد، نظیر قرض دادن به بنده که قرض دادن به خداست، و مراد از اذیّت کردن پیامبر تکذیب و تهمت و برخورد بى ادبانه با آن حضرت و اذیّت کردن اهل بیت اوست، همان گونه که در چند روایت آمده است که پیامبر اکرم فرمود: «فاطمة بضعة منّى فمن اغضبها اغضبنى» فاطمه پاره تن من است، هر که او را خشمگین سازد مرا به خشم آورده است.
پیام ها
1- بنده مخلص به جایى مى رسد که رنجاندن او، رنجاندن خدا مى شود. «یؤذون اللّه و رسوله»
2- بخشى از کیفر توهین و تحقیر و آزار و اذیّتِ اهل ایمان، در همین دنیا ظاهر مى شود. «لعنهم اللّه فى الدنیا»
3- چون هدف ایذا کننده اهانت است، کیفر او نیز اهانت در آخرت است. «عذاباً مهینا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است