- 4634
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 31 سوره احزاب
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره احزاب- آیه 31
وَمَن یَقْنُتْ مِنکُنَّ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ وَتَعْمَلْ صَالِحاً نُؤْتِهَآ أَجْرَهَا مَرَّتَیْنِ وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقاً کَرِیماً
ترجمه
و هر کس از شما نیز که در برابر خدا و رسولش فروتنى کند و عمل صالح انجام دهد، پاداش او را دو بار خواهیم داد و برایش روزى کریمانه و پرارزشى فراهم کرده ایم.
«قنوت» به معناى اطاعت همراه با خضوع و ادب و کرنش است.
شخصى به امام سجّاد (ع) عرض کرد: «انّکم اهل بیت مغفورٌ لکم» - شما اهل بیت پیامبر، بخشیده شده اید. امام خشمگین شد و فرمود: «در مورد ما همان آیاتى جریان دارد که دربارهى زنان پیامبر جارى است؛ اگر ما گناه کنیم، مجازاتمان دو برابر و اگر نیکوکار باشیم پاداشمان دو برابر است، آن گاه حضرت این آیه و آیه قبل را تلاوت فرمود».
رسول خدا فرمود: ضربت على (ع) (و از پاى در آوردن عمروبن عبدودّ) در روز نبرد خندق، از عبادت جنّ و انس برتر است. «ضربة علىّ یوم الخندق افضل من عبادة الثّقلین»
پیام ها
1- تشویق و تهدید در کنار هم مؤثّر است. «من یأت منکنّ بفاحشة - و من یقنت»
2- اطاعتى ارزش دارد که بر اساس معرفت و عشق، و همراه با فروتنى باشد. «یقنت... للّه و رسوله»
3- هم باید دستورهاى خدا را اطاعت کنیم و هم دستورهاى رسول خدا را. «یقنت... للّه و رسوله»
4- انجام یک عمل صالح کافى نیست، استمرار آن لازم است. «تعمل صالحاً»
5 - همسر پیامبر بودن کافى نیست، عمل لازم است. «تعمل صالحا»
6- کوچکى یا بزرگى عمل مهم نیست، صالح بودن آن شرط است. «صالحاً» نکره آمده است.
7- خداوند براى تشویق ما بندگان، پاداش را به خود نسبت مى دهد. «نُؤتها - اعتدنا»
8 - اجر و پاداش بر اساس موقعیّت و آثار فردى و اجتماعى عمل، متفاوت مى شود. «نُؤتها اجرها مرّتین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمَن یَقْنُتْ مِنکُنَّ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ وَتَعْمَلْ صَالِحاً نُؤْتِهَآ أَجْرَهَا مَرَّتَیْنِ وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقاً کَرِیماً
ترجمه
و هر کس از شما نیز که در برابر خدا و رسولش فروتنى کند و عمل صالح انجام دهد، پاداش او را دو بار خواهیم داد و برایش روزى کریمانه و پرارزشى فراهم کرده ایم.
«قنوت» به معناى اطاعت همراه با خضوع و ادب و کرنش است.
شخصى به امام سجّاد (ع) عرض کرد: «انّکم اهل بیت مغفورٌ لکم» - شما اهل بیت پیامبر، بخشیده شده اید. امام خشمگین شد و فرمود: «در مورد ما همان آیاتى جریان دارد که دربارهى زنان پیامبر جارى است؛ اگر ما گناه کنیم، مجازاتمان دو برابر و اگر نیکوکار باشیم پاداشمان دو برابر است، آن گاه حضرت این آیه و آیه قبل را تلاوت فرمود».
رسول خدا فرمود: ضربت على (ع) (و از پاى در آوردن عمروبن عبدودّ) در روز نبرد خندق، از عبادت جنّ و انس برتر است. «ضربة علىّ یوم الخندق افضل من عبادة الثّقلین»
پیام ها
1- تشویق و تهدید در کنار هم مؤثّر است. «من یأت منکنّ بفاحشة - و من یقنت»
2- اطاعتى ارزش دارد که بر اساس معرفت و عشق، و همراه با فروتنى باشد. «یقنت... للّه و رسوله»
3- هم باید دستورهاى خدا را اطاعت کنیم و هم دستورهاى رسول خدا را. «یقنت... للّه و رسوله»
4- انجام یک عمل صالح کافى نیست، استمرار آن لازم است. «تعمل صالحاً»
5 - همسر پیامبر بودن کافى نیست، عمل لازم است. «تعمل صالحا»
6- کوچکى یا بزرگى عمل مهم نیست، صالح بودن آن شرط است. «صالحاً» نکره آمده است.
7- خداوند براى تشویق ما بندگان، پاداش را به خود نسبت مى دهد. «نُؤتها - اعتدنا»
8 - اجر و پاداش بر اساس موقعیّت و آثار فردى و اجتماعى عمل، متفاوت مى شود. «نُؤتها اجرها مرّتین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است