- 3152
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 38 سوره روم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره روم- آیه 38
فَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ ذَ لِکَ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یُرِیدُونَ وَجْهَ اللَّهِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
ترجمه
(اکنون که دانستى توسعه رزق به دست خداست،) پس حقّ خویشاوند و تنگدست و در راه مانده را ادا کن. این (انفاق) براى کسانى که خواهان خشنودى خدا هستند بهتر است، و آنان همان رستگارانند.
در روایات آمده است: همین که این آیه نازل شد، پیامبر اکرم فدک را به حضرت زهرا بخشیدند.
گرچه خطاب آیه به پیامبر اکرم است، ولى تمام مردم مخاطب آن مىباشند.
مراد از «وجه اللّه»، نیّت خالصانه در انفاق است، همان گونه که در مورد انفاق اهل بیت مى خوانیم: «انّما نطعمکم لوجه اللّه»
پیام ها
1- مالک اموال خداوند است، موارد مصرف مال را هم باید خداوند مشخّص کند. «فَآتِ»
2- در انفاق و کمک، خویشان بر دیگران مقدّمند. «ذا القربى... والمسکین ...»
3- بستگان بر انسان و دارایى انسان حقّ و حقوقى دارند. «حقّه» آرى، خویشاوندى، زمینه پیدایش حقوق است.
4- فرمان دینى با عواطف طبیعى هماهنگ است. دستور رسیدگى به بستگان فقیر همان خواسته عاطفى انسان است. «فآت ذا القربى حقّه...»
5 - محرومان در مال اغنیا حقّ دارند و در پرداخت حقّشان نباید بر آنان منّت گزارد. «حقّه»
6- اسلام، حامى مستضعفان و حاکم اسلامى مسئول فقرزدایى از جامعه مسلمانان است. (بنابر اینکه پیامبر به عنوان حاکم اسلامى مخاطب واقع شده باشد. «فآت... والمسکین...»
7- حتّى ثروتمندانى که موقّتاً گرفتار بى پولى مى شوند، باید حمایت شوند. «وابن السبیل»
8 - اداى حقوق دیگران ارزش است، نه جمع دارایى و ثروت. «ذلک خیر»
9- ثروت مى تواند وسیله اى براى تقرّب به خداوند قرار گیرد. «فآت ذا القربى حقّه... یریدون وجه اللّه»
10- امتیاز انفاق اسلامى بر انفاق دیگران، قصد قربت است. «یریدون وجه اللّه»
11- امر به نیکى، باید با تشویق همراه باشد. «ذلک خیر... هم المفلحون»
12- رستگارى در گرو عمل خالصانه است. «یریدون وجه اللّه و أولئک هم المفلحون»
منبع: پاگاه درس هایی از قرآن
فَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ ذَ لِکَ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یُرِیدُونَ وَجْهَ اللَّهِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
ترجمه
(اکنون که دانستى توسعه رزق به دست خداست،) پس حقّ خویشاوند و تنگدست و در راه مانده را ادا کن. این (انفاق) براى کسانى که خواهان خشنودى خدا هستند بهتر است، و آنان همان رستگارانند.
در روایات آمده است: همین که این آیه نازل شد، پیامبر اکرم فدک را به حضرت زهرا بخشیدند.
گرچه خطاب آیه به پیامبر اکرم است، ولى تمام مردم مخاطب آن مىباشند.
مراد از «وجه اللّه»، نیّت خالصانه در انفاق است، همان گونه که در مورد انفاق اهل بیت مى خوانیم: «انّما نطعمکم لوجه اللّه»
پیام ها
1- مالک اموال خداوند است، موارد مصرف مال را هم باید خداوند مشخّص کند. «فَآتِ»
2- در انفاق و کمک، خویشان بر دیگران مقدّمند. «ذا القربى... والمسکین ...»
3- بستگان بر انسان و دارایى انسان حقّ و حقوقى دارند. «حقّه» آرى، خویشاوندى، زمینه پیدایش حقوق است.
4- فرمان دینى با عواطف طبیعى هماهنگ است. دستور رسیدگى به بستگان فقیر همان خواسته عاطفى انسان است. «فآت ذا القربى حقّه...»
5 - محرومان در مال اغنیا حقّ دارند و در پرداخت حقّشان نباید بر آنان منّت گزارد. «حقّه»
6- اسلام، حامى مستضعفان و حاکم اسلامى مسئول فقرزدایى از جامعه مسلمانان است. (بنابر اینکه پیامبر به عنوان حاکم اسلامى مخاطب واقع شده باشد. «فآت... والمسکین...»
7- حتّى ثروتمندانى که موقّتاً گرفتار بى پولى مى شوند، باید حمایت شوند. «وابن السبیل»
8 - اداى حقوق دیگران ارزش است، نه جمع دارایى و ثروت. «ذلک خیر»
9- ثروت مى تواند وسیله اى براى تقرّب به خداوند قرار گیرد. «فآت ذا القربى حقّه... یریدون وجه اللّه»
10- امتیاز انفاق اسلامى بر انفاق دیگران، قصد قربت است. «یریدون وجه اللّه»
11- امر به نیکى، باید با تشویق همراه باشد. «ذلک خیر... هم المفلحون»
12- رستگارى در گرو عمل خالصانه است. «یریدون وجه اللّه و أولئک هم المفلحون»
منبع: پاگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است