- 2679
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 9 سوره قصص
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قصص - آیه 9
وَقَالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لِّى وَلَکَ لَاتَقْتُلُوهُ عَسَى أَن یَنفَعَنَآ أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً وَهُمْ لَایَشْعُرُونَ
ترجمه
و (چون) همسر فرعون (احساس کرد که آنان قصد کشتن کودک را دارند خطاب به فرعون) گفت: او را نکشید (که او) روشنى چشم من و توست. شاید به ما سودى برساند یا او را به فرزندى بگیریم، ولى آنها نمى فهمیدند (که چه کسى را در آغوش خویش مى پرورانند).
در زندگى حضرت موسى، چند زن، نقش محورى و اساسى داشته اند: مادر موسى، خواهر موسى، زن فرعون و همسر موسى، در این آیه نقش زن فرعون در جلوگیرى از قتل او بیان شده است.
پیام ها
1- زنان، در امور اجتماعى داراى نقشى مؤثّرند. «قالت امرأت فرعون»
(زن فرعون، رأى فرعون را تغییر داد و شوکت، سلطنت وثروت فرعون هیچ یک مانع او نشد)
2- با طرح پیشنهادات صحیح و سریع، از القاى طرحهاى انحرافى جلوگیرى کنیم. قبل از آنکه فرعون تصمیم خود را ابراز کند، همسرش راه درست برخورد با مسئله را القا نمود. «قالت امرأت فرعون قُرّة عین لى و لک لاتقتلوه»
3- در بیان پیشنهادات از کلمات عاطفى و دلنشین استفاده کنیم. «قُرّة عین لى ولک»
4- دلهاى همه به دست خداست. او مى تواند سخت ترین دلها همچون دل فرعون را نیز نرم سازد. «قُرّة عین لى و لک»
5 - در برخورد با منکرات، ابتدا از راه عاطفه وارد شویم و سپس به امر و نهى بپردازیم. «قرة عین لى و لک لا تقتلوه»
6- از نهى از منکر زبانى، غفلت نورزیم که بسیار کارساز است. «لا تقتلوه» (زن فرعون با گفتن «لاتقتلوه» از کشته شدن موسى جلوگیرى کرد، چنانکه یکى از برادران یوسف با گفتن «لاتقتلوا یوسف» از کشته شدن یوسف جلوگیرى کرد.)
7- طاغوتها از ابتدایى ترین عواطف انسانى نیز بى بهره اند و نیاز به تذکّر دارند. «لا تقتلوه»
8 - فوائد امر و نهى را بگوییم تا مردم آسانتر بپذیرند. «لاتقتلوه عسى أن یَنفعنا»
9- در نظام طاغوتى، ملاک وضع یا لغو قوانین، هوسها و منافع شخصى طاغوتهاست. (قانون قتلِ عام نوزادانِ پسر، بر اساس منافع شخصى فرعون وضع شد و باز بر پایهى امید به منافع آینده در مورد نوزاد آب آورده (حضرت موسى) همین قانون لغو گردید.) «لا تقتلوه عسى أن یَنفعنا»
10- برخى انسانها در ظاهر بسیار بلند پروازند، ولى درباطن اسیر نیازهاى درونى خویش هستند. فرعون که ادّعا مى کرد: «انَاربّکمالاعلى» سرانجام مىپذیرد که ممکن است یک نوزاد آب آورده براى او سودمند واقع شود. «عسى أن یَنفعنا»
11- فرعون از فرزند پسر محروم بود. لذا با پذیرش نوزاد از آب آورده، به حقارت و عجز خود بیشتر پى برد. «نتّخذه ولدا»
12- گاه ایجاد علاقه و محبّت میان افراد بر اساس یک خط غیبى است که خود طرفین نیز از آن غافلند. «وهم لا یشعرون»
منبع: پابگاه درس هایی از قرآن
وَقَالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لِّى وَلَکَ لَاتَقْتُلُوهُ عَسَى أَن یَنفَعَنَآ أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً وَهُمْ لَایَشْعُرُونَ
ترجمه
و (چون) همسر فرعون (احساس کرد که آنان قصد کشتن کودک را دارند خطاب به فرعون) گفت: او را نکشید (که او) روشنى چشم من و توست. شاید به ما سودى برساند یا او را به فرزندى بگیریم، ولى آنها نمى فهمیدند (که چه کسى را در آغوش خویش مى پرورانند).
در زندگى حضرت موسى، چند زن، نقش محورى و اساسى داشته اند: مادر موسى، خواهر موسى، زن فرعون و همسر موسى، در این آیه نقش زن فرعون در جلوگیرى از قتل او بیان شده است.
پیام ها
1- زنان، در امور اجتماعى داراى نقشى مؤثّرند. «قالت امرأت فرعون»
(زن فرعون، رأى فرعون را تغییر داد و شوکت، سلطنت وثروت فرعون هیچ یک مانع او نشد)
2- با طرح پیشنهادات صحیح و سریع، از القاى طرحهاى انحرافى جلوگیرى کنیم. قبل از آنکه فرعون تصمیم خود را ابراز کند، همسرش راه درست برخورد با مسئله را القا نمود. «قالت امرأت فرعون قُرّة عین لى و لک لاتقتلوه»
3- در بیان پیشنهادات از کلمات عاطفى و دلنشین استفاده کنیم. «قُرّة عین لى ولک»
4- دلهاى همه به دست خداست. او مى تواند سخت ترین دلها همچون دل فرعون را نیز نرم سازد. «قُرّة عین لى و لک»
5 - در برخورد با منکرات، ابتدا از راه عاطفه وارد شویم و سپس به امر و نهى بپردازیم. «قرة عین لى و لک لا تقتلوه»
6- از نهى از منکر زبانى، غفلت نورزیم که بسیار کارساز است. «لا تقتلوه» (زن فرعون با گفتن «لاتقتلوه» از کشته شدن موسى جلوگیرى کرد، چنانکه یکى از برادران یوسف با گفتن «لاتقتلوا یوسف» از کشته شدن یوسف جلوگیرى کرد.)
7- طاغوتها از ابتدایى ترین عواطف انسانى نیز بى بهره اند و نیاز به تذکّر دارند. «لا تقتلوه»
8 - فوائد امر و نهى را بگوییم تا مردم آسانتر بپذیرند. «لاتقتلوه عسى أن یَنفعنا»
9- در نظام طاغوتى، ملاک وضع یا لغو قوانین، هوسها و منافع شخصى طاغوتهاست. (قانون قتلِ عام نوزادانِ پسر، بر اساس منافع شخصى فرعون وضع شد و باز بر پایهى امید به منافع آینده در مورد نوزاد آب آورده (حضرت موسى) همین قانون لغو گردید.) «لا تقتلوه عسى أن یَنفعنا»
10- برخى انسانها در ظاهر بسیار بلند پروازند، ولى درباطن اسیر نیازهاى درونى خویش هستند. فرعون که ادّعا مى کرد: «انَاربّکمالاعلى» سرانجام مىپذیرد که ممکن است یک نوزاد آب آورده براى او سودمند واقع شود. «عسى أن یَنفعنا»
11- فرعون از فرزند پسر محروم بود. لذا با پذیرش نوزاد از آب آورده، به حقارت و عجز خود بیشتر پى برد. «نتّخذه ولدا»
12- گاه ایجاد علاقه و محبّت میان افراد بر اساس یک خط غیبى است که خود طرفین نیز از آن غافلند. «وهم لا یشعرون»
منبع: پابگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است