- 21034
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 5 سوره قصص
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قصص - آیه 5
وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ
ترجمه
و ما اراده کرده ایم بر کسانى که در زمین به ضعف و زبونى کشیده شدند، منّت گذاریم و آنان را پیشوایان و وارثان (روى زمین) قرار دهیم.
کلمه «منّت» در اینجا به معناى نعمت بزرگ و با ارزش است، نه منّت زبانى که بازگو کردن نعمت به قصد تحقیر دیگران باشد و مسلّماً کار زشت و ناپسندى است.
شکّى نیست که هرگاه اراده الهى بر تحقّق امرى تعلّق گیرد، آن مسئله قطعاً عملى خواهد شد و هیچ مانعى نمى تواند سدّ راه آن گردد، قرآن مى فرماید: «انّما أمره اِذا أراد شیئاً أن یقول له کُن فیکون» همانا فرمان اوست که هرگاه چیزى را اراده کند که باشد، پس آن چیز خواهد بود و محقّق خواهد شد.
با اینکه همه نعمتها از جانب خداوند است و بندگان در هر نعمتى رهین منّت او هستند، لیکن او در خصوص چند نعمت، تعبیر به منّت فرموده که طبعاً از اهمیّت بالاى آنها حکایت دارد، از جمله:
الف: نعمت اسلام. «کذلک کنتم مِن قبل فمَنّ اللّه علیکم»
ب: نعمت نبوّت. «لقد مَنّ اللّه على المؤمنین اذ بَعثَ فیهم رسولاً»
ج: نعمت هدایت. «بل اللّه یمُنّ علیکم أن هَداکم»
د: نعمت حاکمیّت مؤمنان. «و نُرید أن نمُنّ على الّذین استضعفوا فى الارض...»
در روایات بسیار، حضرت مهدى وحکومت آن بزرگوار در آخرالزمان مصداق اتمّ این آیه معرّفى شده است.
مسئله حاکمیّت مستضعفان بر زمین، با عبارات و بیان هاى مختلفى در قرآن آمده است:
الف: «وَعَداللّه الّذین آمنوا منکم و عملوا الصّالحات لیستخلفنّهم فى الارض» خداوند به کسانى که ایمان آورده و کار شایسته انجام داده اند، وعده خلافت در زمین را داده است.
ب: «و لقد أهلکنا القرون من قبلکم لمّا ظلموا ... ثم جعلناکم خلائف فى الارض» بعد از آنکه اقوام ستمگر پیشین را هلاک کردیم... شما را جانشینان زمین قرار دادیم.
ج: «انّ الارض یرثها عبادى الصالحون» بندگان صالح، وارث زمین مى شوند.
د: «و أورثنا القوم الّذین کانوا یستضعفون مشارق الارض و مغاربها» ما مستضعفان را وارث شرق و غرب زمین گرداندیم.
ه : «لنهلکنّ الظالمین . ولنسکننّکم الارض من بعدهم» ما ستمگران را نابود وبعد از آن شما را ساکن زمین مىگردانیم.
مراد از مستضعفان در این آیه، با توجّه به مجهول بودن فعل «استضعفوا»، کسانى هستند که خود در این امر نقش نداشته و استکبار آنها را به استضعاف کشیده باشد.
پیام ها
1- حکومت جهانى مستضعفان و حمایت از مظلومان تاریخ، اراده وخواست الهى است. «نُرید»
2- در حکومت خودکامه طاغوتى، نیروهاى کارآمد به ضعف کشانده مىشوند. «استضعفوا»
3- آینده از آنِ مستضعفان است. «نجعلهم ائمّة...»
4- امامت، همچون بعثت، نعمت ویژه اى است که خداوند بر مردم منّت مىنهد. در مورد بعثت پیامبر مى فرماید: «لقد منّ اللّه على المؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً» در اینجا مى فرماید: «نمنّ... نجعلهم ائمّة»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ
ترجمه
و ما اراده کرده ایم بر کسانى که در زمین به ضعف و زبونى کشیده شدند، منّت گذاریم و آنان را پیشوایان و وارثان (روى زمین) قرار دهیم.
کلمه «منّت» در اینجا به معناى نعمت بزرگ و با ارزش است، نه منّت زبانى که بازگو کردن نعمت به قصد تحقیر دیگران باشد و مسلّماً کار زشت و ناپسندى است.
شکّى نیست که هرگاه اراده الهى بر تحقّق امرى تعلّق گیرد، آن مسئله قطعاً عملى خواهد شد و هیچ مانعى نمى تواند سدّ راه آن گردد، قرآن مى فرماید: «انّما أمره اِذا أراد شیئاً أن یقول له کُن فیکون» همانا فرمان اوست که هرگاه چیزى را اراده کند که باشد، پس آن چیز خواهد بود و محقّق خواهد شد.
با اینکه همه نعمتها از جانب خداوند است و بندگان در هر نعمتى رهین منّت او هستند، لیکن او در خصوص چند نعمت، تعبیر به منّت فرموده که طبعاً از اهمیّت بالاى آنها حکایت دارد، از جمله:
الف: نعمت اسلام. «کذلک کنتم مِن قبل فمَنّ اللّه علیکم»
ب: نعمت نبوّت. «لقد مَنّ اللّه على المؤمنین اذ بَعثَ فیهم رسولاً»
ج: نعمت هدایت. «بل اللّه یمُنّ علیکم أن هَداکم»
د: نعمت حاکمیّت مؤمنان. «و نُرید أن نمُنّ على الّذین استضعفوا فى الارض...»
در روایات بسیار، حضرت مهدى وحکومت آن بزرگوار در آخرالزمان مصداق اتمّ این آیه معرّفى شده است.
مسئله حاکمیّت مستضعفان بر زمین، با عبارات و بیان هاى مختلفى در قرآن آمده است:
الف: «وَعَداللّه الّذین آمنوا منکم و عملوا الصّالحات لیستخلفنّهم فى الارض» خداوند به کسانى که ایمان آورده و کار شایسته انجام داده اند، وعده خلافت در زمین را داده است.
ب: «و لقد أهلکنا القرون من قبلکم لمّا ظلموا ... ثم جعلناکم خلائف فى الارض» بعد از آنکه اقوام ستمگر پیشین را هلاک کردیم... شما را جانشینان زمین قرار دادیم.
ج: «انّ الارض یرثها عبادى الصالحون» بندگان صالح، وارث زمین مى شوند.
د: «و أورثنا القوم الّذین کانوا یستضعفون مشارق الارض و مغاربها» ما مستضعفان را وارث شرق و غرب زمین گرداندیم.
ه : «لنهلکنّ الظالمین . ولنسکننّکم الارض من بعدهم» ما ستمگران را نابود وبعد از آن شما را ساکن زمین مىگردانیم.
مراد از مستضعفان در این آیه، با توجّه به مجهول بودن فعل «استضعفوا»، کسانى هستند که خود در این امر نقش نداشته و استکبار آنها را به استضعاف کشیده باشد.
پیام ها
1- حکومت جهانى مستضعفان و حمایت از مظلومان تاریخ، اراده وخواست الهى است. «نُرید»
2- در حکومت خودکامه طاغوتى، نیروهاى کارآمد به ضعف کشانده مىشوند. «استضعفوا»
3- آینده از آنِ مستضعفان است. «نجعلهم ائمّة...»
4- امامت، همچون بعثت، نعمت ویژه اى است که خداوند بر مردم منّت مىنهد. در مورد بعثت پیامبر مى فرماید: «لقد منّ اللّه على المؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً» در اینجا مى فرماید: «نمنّ... نجعلهم ائمّة»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است