- 4685
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 29 - 31 سوره نمل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نمل - آیه 29 - 31
قَالَتْ یَآ أَیُّهَا الْمَلَؤُاْ إِنِّى أُلْقِىَ إِلَىَّ کِتَابٌ کَرِیمٌ
إِنَّهُ مِنْ سُلَیْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
أَلَّا تَعْلُواْ عَلَىَّ وَأْتُونِى مُسْلِمِینَ
ترجمه
(چون هدهد نامه را نزد بلقیس افکند، او به شگفت آمد و) گفت: اى اشراف(و بزرگان کشور)! نامهاى پرارزش به سوى من افکنده شد.
نامه از سلیمان است و (مضمون آن) این است: به نام خداوند بخشنده مهربان.
بر من برترى نجویید. نزد من آیید و تسلیم (حقّ و مطیع من) باشید.
در این که چرا بلقیس به نامه سلیمان، «کتاب کریم» گفته است، دلایلى نقل شده از جمله:
الف: به خاطر جملهى مبارکهى «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم».
ب: ممهور بودن نامه به مهر سلیمان.
ج: محتواى ارشادى نامه.
د: به دلیل مقام سلیمان؛ و شاید هم به خاطر همهى این موارد باشد.
پیام ها
1- بلقیس، دارى اطرافیان و مشاورانى بود که اخبار و حوادث را با آنان در میان مىگذاشت. «یا ایّها الملؤا»
2- سواد براى زن، یک ارزش است. «القى الىّ کتاب کریم»
3- بلقیس، تیزهوش و داراى قدرت شناخت بالایى بود. «کتاب کریم»
4- ارشاد وتبلیغ را با مهربانى و رحمت آغاز کنیم. «بسماللّه الرّحمن الرّحیم»
5 - حتّى در نوشتن چند کلمه، جملهى بسم اللّه الرحمن الرحیم را به صورت کامل بنویسیم، نه خلاصه. «انّه بسماللّه الرّحمن الرّحیم»
6- برترى جویى در برابر انبیا، برترىجویى در برابر خداوند است. «ألاّتَعلوا علىّ»
7- دورى از تکبّر و برترىجویى، زمینهى تسلیم حقّ شدن است. «ألاّ تعلوا علىّ و أتونى مسلمین»
8 - نامه ها را ساده و خلاصه بنویسیم. القاب را حذف و اهداف را روشن نماییم. از لعن و توهین دورى کنیم. رحمت و صلابت را در کنار هم مطرح نماییم. «بسم اللّه... لا تعلوا... و أتونى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَتْ یَآ أَیُّهَا الْمَلَؤُاْ إِنِّى أُلْقِىَ إِلَىَّ کِتَابٌ کَرِیمٌ
إِنَّهُ مِنْ سُلَیْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
أَلَّا تَعْلُواْ عَلَىَّ وَأْتُونِى مُسْلِمِینَ
ترجمه
(چون هدهد نامه را نزد بلقیس افکند، او به شگفت آمد و) گفت: اى اشراف(و بزرگان کشور)! نامهاى پرارزش به سوى من افکنده شد.
نامه از سلیمان است و (مضمون آن) این است: به نام خداوند بخشنده مهربان.
بر من برترى نجویید. نزد من آیید و تسلیم (حقّ و مطیع من) باشید.
در این که چرا بلقیس به نامه سلیمان، «کتاب کریم» گفته است، دلایلى نقل شده از جمله:
الف: به خاطر جملهى مبارکهى «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم».
ب: ممهور بودن نامه به مهر سلیمان.
ج: محتواى ارشادى نامه.
د: به دلیل مقام سلیمان؛ و شاید هم به خاطر همهى این موارد باشد.
پیام ها
1- بلقیس، دارى اطرافیان و مشاورانى بود که اخبار و حوادث را با آنان در میان مىگذاشت. «یا ایّها الملؤا»
2- سواد براى زن، یک ارزش است. «القى الىّ کتاب کریم»
3- بلقیس، تیزهوش و داراى قدرت شناخت بالایى بود. «کتاب کریم»
4- ارشاد وتبلیغ را با مهربانى و رحمت آغاز کنیم. «بسماللّه الرّحمن الرّحیم»
5 - حتّى در نوشتن چند کلمه، جملهى بسم اللّه الرحمن الرحیم را به صورت کامل بنویسیم، نه خلاصه. «انّه بسماللّه الرّحمن الرّحیم»
6- برترى جویى در برابر انبیا، برترىجویى در برابر خداوند است. «ألاّتَعلوا علىّ»
7- دورى از تکبّر و برترىجویى، زمینهى تسلیم حقّ شدن است. «ألاّ تعلوا علىّ و أتونى مسلمین»
8 - نامه ها را ساده و خلاصه بنویسیم. القاب را حذف و اهداف را روشن نماییم. از لعن و توهین دورى کنیم. رحمت و صلابت را در کنار هم مطرح نماییم. «بسم اللّه... لا تعلوا... و أتونى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است