- 4899
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 27 و 28 سوره نمل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نمل - آیه 27 و 28
قَالَ سَنَنظُرُ أَصَدَقْتَ أَمْ کُنتَ مِنَ الْکَذِبِینَ
إِذْهَبْ بِّکِتَبِى هَذَا فَأَلْقِهْ إِلَیْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانظُرْ مَاذَا یَرْجِعُونَ
ترجمه
(سلیمان بعد از شنیدن گزارش هدهد) گفت: به زودى خواهیم دید که آیا (در گزارشت) راست گفتى یا از دروغگویانى؟
این نامه مرا ببر و به سوى آنها بیفکن؛ آن گاه از آنان روىبرتاب، پس بنگر چه جوابى مىدهند.
نامه نگارى و مکاتبه پیامبران با کفّار و مشرکان، سایقه اى طولانى دارد و سیرهى پیامبراسلام نیز بود. آن حضرت نامه هایى به سران کشورهاى ایران و روم فرستادند. فرستادن پیام و رایزن فرهنگى و سفیر و مأمور، و پیش قدم شدن در این مسایل، به خاطر رسیدن به اهداف ارشادى و فرهنگى، از سیرهى پیامبران است.
پیام ها
1- زودباورى ممنوع؛ ردّ کردن حرف دیگران نیز بدون دلیل ممنوع. «سننظر»
(در مورد مسایل مهم، به یک گزارش اعتماد نکنید.)
2- ادّعا و تبلیغات دیگران، ما را از تحقیق باز ندارد. (هدهد ادّعا کرد: خبر من یقینى است، ولى سلیمان گفت: ما باید بررسى کنیم) «سننظر»
3- تحقیق کردن، مخصوص گزارشهاى شخص فاسق نیست؛ بلکه هنگام شک نیز تحقیق و بررسى لازم است. «سننظر»
4- نه تصدیق، نه تکذیب، بلکه تحقیق. «سننظر أصَدقتَ أم کنت من الکاذبین»
5 - نقاط مثبت را قبل از نقاط منفى بازگو کنید. «أصَدقتَ ام ...»
6- با یک راستگویى در گروه صادقین قرار نمى گیریم، ولى با یک دروغ جزو دروغگویان مى شویم. («صَدقتَ» به صورت فعل ولى «کاذبین» به صورت اسم فاعل آن هم با کلمه «کنتَ» آمده است).
7- پرندگان نیز در اختیار اجراى اوامر خدا و اولیاى او قرار دارند. «اِذهب بکتابى»
8 - قلم، یکى از مهمترین ابزار هدایت و ارشاد است. «اِذهب بکتابى»
9- براى ارشاد و هدایت دیگران و برقرارى ارتباط صحیح و مفید با آنان، پیش قدم باشیم. «اِذهب بکتابى»
10- در گزینش افراد براى انجام مأموریّتها، هر کس شناخت و احساس بیشترى دارد اولویت خواهد داشت. «اِذهب»
11- براى رسیدن به اهداف الهى، نامه نوشتن مرد به زن مانعى ندارد. «کتابى»
12- در زمینه مسایل عقیدتى، بعد از شنیدن گزارشهاى تلخ، باید عکسالعمل فورى و غیرت دینى از خود نشان داد. «اذهب بکتابى»
13- در انتقال مطالب و مفاهیم، امین باشیم. «بکتابى هذا»
14- شناسایى مخفیانه و دور از چشم، عمیقترین نوع شناختهاست. «ثم تولّ»
15- با حکومتها و سیستمهاى سیاسى و پیچیده، نمىتوان ساده برخورد کرد. «القه ثم تولّ»
16- قدرت طرّاحى وبرنامهریزى، از شرایط مدیریّت است.«اِذهببکتابى - ثمّتولّ»
17- به دیگران فرصت تفکّر دهیم. «فانظر ماذا یرجعون»
18- شرط توفیق در ارشاد و امر به معروف، شناسایى حالتها و روحیّهى دیگران است. «فانظر ماذا یرجعون»
19- شناسایى فرد کافى نیست؛ نظام و دست اندرکاران را باید به حساب آورد. «الیهم - عنهم - یرجعون»
20- حالتهاى دشمن را زیر نظر داشته باشید. «فانظر ماذا یرجعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ سَنَنظُرُ أَصَدَقْتَ أَمْ کُنتَ مِنَ الْکَذِبِینَ
إِذْهَبْ بِّکِتَبِى هَذَا فَأَلْقِهْ إِلَیْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانظُرْ مَاذَا یَرْجِعُونَ
ترجمه
(سلیمان بعد از شنیدن گزارش هدهد) گفت: به زودى خواهیم دید که آیا (در گزارشت) راست گفتى یا از دروغگویانى؟
این نامه مرا ببر و به سوى آنها بیفکن؛ آن گاه از آنان روىبرتاب، پس بنگر چه جوابى مىدهند.
نامه نگارى و مکاتبه پیامبران با کفّار و مشرکان، سایقه اى طولانى دارد و سیرهى پیامبراسلام نیز بود. آن حضرت نامه هایى به سران کشورهاى ایران و روم فرستادند. فرستادن پیام و رایزن فرهنگى و سفیر و مأمور، و پیش قدم شدن در این مسایل، به خاطر رسیدن به اهداف ارشادى و فرهنگى، از سیرهى پیامبران است.
پیام ها
1- زودباورى ممنوع؛ ردّ کردن حرف دیگران نیز بدون دلیل ممنوع. «سننظر»
(در مورد مسایل مهم، به یک گزارش اعتماد نکنید.)
2- ادّعا و تبلیغات دیگران، ما را از تحقیق باز ندارد. (هدهد ادّعا کرد: خبر من یقینى است، ولى سلیمان گفت: ما باید بررسى کنیم) «سننظر»
3- تحقیق کردن، مخصوص گزارشهاى شخص فاسق نیست؛ بلکه هنگام شک نیز تحقیق و بررسى لازم است. «سننظر»
4- نه تصدیق، نه تکذیب، بلکه تحقیق. «سننظر أصَدقتَ أم کنت من الکاذبین»
5 - نقاط مثبت را قبل از نقاط منفى بازگو کنید. «أصَدقتَ ام ...»
6- با یک راستگویى در گروه صادقین قرار نمى گیریم، ولى با یک دروغ جزو دروغگویان مى شویم. («صَدقتَ» به صورت فعل ولى «کاذبین» به صورت اسم فاعل آن هم با کلمه «کنتَ» آمده است).
7- پرندگان نیز در اختیار اجراى اوامر خدا و اولیاى او قرار دارند. «اِذهب بکتابى»
8 - قلم، یکى از مهمترین ابزار هدایت و ارشاد است. «اِذهب بکتابى»
9- براى ارشاد و هدایت دیگران و برقرارى ارتباط صحیح و مفید با آنان، پیش قدم باشیم. «اِذهب بکتابى»
10- در گزینش افراد براى انجام مأموریّتها، هر کس شناخت و احساس بیشترى دارد اولویت خواهد داشت. «اِذهب»
11- براى رسیدن به اهداف الهى، نامه نوشتن مرد به زن مانعى ندارد. «کتابى»
12- در زمینه مسایل عقیدتى، بعد از شنیدن گزارشهاى تلخ، باید عکسالعمل فورى و غیرت دینى از خود نشان داد. «اذهب بکتابى»
13- در انتقال مطالب و مفاهیم، امین باشیم. «بکتابى هذا»
14- شناسایى مخفیانه و دور از چشم، عمیقترین نوع شناختهاست. «ثم تولّ»
15- با حکومتها و سیستمهاى سیاسى و پیچیده، نمىتوان ساده برخورد کرد. «القه ثم تولّ»
16- قدرت طرّاحى وبرنامهریزى، از شرایط مدیریّت است.«اِذهببکتابى - ثمّتولّ»
17- به دیگران فرصت تفکّر دهیم. «فانظر ماذا یرجعون»
18- شرط توفیق در ارشاد و امر به معروف، شناسایى حالتها و روحیّهى دیگران است. «فانظر ماذا یرجعون»
19- شناسایى فرد کافى نیست؛ نظام و دست اندرکاران را باید به حساب آورد. «الیهم - عنهم - یرجعون»
20- حالتهاى دشمن را زیر نظر داشته باشید. «فانظر ماذا یرجعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است