سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء - آیه 141 - 145
کَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلِینَ
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صَالِحٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُونِ
وَمَآ أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِین
ترجمه
قوم ثمود (نیز) پیامبران را تکذیب کردند.
آنگاه که برادرشان صالح به آنان گفت: آیا (از شرک و انحراف) پروا نمىکنید؟
من براى شما پیامبرى امین هستم.
پس از خداوند پروا کنید واز من اطاعت نمایید.
و من بر این رسالتم هیچ پاداشى از شما نمىخواهم. پاداش من جز بر پروردگار جهانیان نیست.
در این سوره، داستان چند تن از پیامبران نقل شده، ولى آغاز ماجراى آنان با کلمهى «کذّبت» شروع مىشود و این، به خاطر آن است که در این داستانها نقطهى مهم، مسألهى تکذیب پیامبران از سوى اقوام گذشته و هلاکت آنهاست. آرى در نوشتن و گفتن باید مطالب مهم، سرفصل قرار بگیرد.
در بیان تاریخ، باید به نکات مهم توجّه شود، نه به مسایلى که دانستن یا ندانستن آنها سود و ضررى ندارد. در این داستانها، دربارهى تعداد مردم و نام مکان و تاریخ حادثه و جزئیات دیگر، مطلبى بیان نشده است، زیرا آنچه مایهى عبرت است، نشان دادن جلوههاى حقّ و باطل و بیان پیروزى حقّ بر باطل است. داستان نوح، آیهى 105 ؛ داستان عاد، آیهى 123 ؛ داستان صالح، آیهى 141 ؛ داستان لوط، آیهى 160 و داستان شعیب،
پیام ها
1- روش دعوت تمام انبیا یکى است. در داستان نوح، هود، صالح، لوط و شعیب، همه آنان یک کلام و یک شعار داشتند:
همه مىگفتند: «اَلا تتّقون»
همه مى گفتند: «فاتّقوا اللّه واَطیعون»
همه مى گفتند: «اِنّى لکم رسول أمین»
همه مى گفتند: «ما أسئلکم علیه من أجر»
و خلاصه پیام همه آنان چند چیز بود: برادرى، تقوا، پیروى از رهبر، بى توقّعى، توکّل بر خدا و اطمینان دادن به مردم که ما به نفع شما و امین شما هستیم. (پیامهاى این چند آیه نیز مانند پیامهاى آیات قبل است که دربارهى پیامبران دیگر در همین سوره عنوان شد.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلِینَ
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صَالِحٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُونِ
وَمَآ أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِین
ترجمه
قوم ثمود (نیز) پیامبران را تکذیب کردند.
آنگاه که برادرشان صالح به آنان گفت: آیا (از شرک و انحراف) پروا نمىکنید؟
من براى شما پیامبرى امین هستم.
پس از خداوند پروا کنید واز من اطاعت نمایید.
و من بر این رسالتم هیچ پاداشى از شما نمىخواهم. پاداش من جز بر پروردگار جهانیان نیست.
در این سوره، داستان چند تن از پیامبران نقل شده، ولى آغاز ماجراى آنان با کلمهى «کذّبت» شروع مىشود و این، به خاطر آن است که در این داستانها نقطهى مهم، مسألهى تکذیب پیامبران از سوى اقوام گذشته و هلاکت آنهاست. آرى در نوشتن و گفتن باید مطالب مهم، سرفصل قرار بگیرد.
در بیان تاریخ، باید به نکات مهم توجّه شود، نه به مسایلى که دانستن یا ندانستن آنها سود و ضررى ندارد. در این داستانها، دربارهى تعداد مردم و نام مکان و تاریخ حادثه و جزئیات دیگر، مطلبى بیان نشده است، زیرا آنچه مایهى عبرت است، نشان دادن جلوههاى حقّ و باطل و بیان پیروزى حقّ بر باطل است. داستان نوح، آیهى 105 ؛ داستان عاد، آیهى 123 ؛ داستان صالح، آیهى 141 ؛ داستان لوط، آیهى 160 و داستان شعیب،
پیام ها
1- روش دعوت تمام انبیا یکى است. در داستان نوح، هود، صالح، لوط و شعیب، همه آنان یک کلام و یک شعار داشتند:
همه مىگفتند: «اَلا تتّقون»
همه مى گفتند: «فاتّقوا اللّه واَطیعون»
همه مى گفتند: «اِنّى لکم رسول أمین»
همه مى گفتند: «ما أسئلکم علیه من أجر»
و خلاصه پیام همه آنان چند چیز بود: برادرى، تقوا، پیروى از رهبر، بى توقّعى، توکّل بر خدا و اطمینان دادن به مردم که ما به نفع شما و امین شما هستیم. (پیامهاى این چند آیه نیز مانند پیامهاى آیات قبل است که دربارهى پیامبران دیگر در همین سوره عنوان شد.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است