- 2844
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 83 سوره شعراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء -آیه 83
کلمهى «حُکم» مى تواند به معناى حکومت و سرپرستى و تدبیر امور باشد و یا به معناى دانش و معرفت. البتّه «حُکم» معنایى برتر از حکمت دارد، زیرا حکمت تنها قدرت تشخیص حقّ از باطل است و حُکم آگاهى همراه با آمادگى براى اجراى حقّ است.
سعادت انسان در چند جمله خلاصه مى شود که در دعاى حضرت ابراهیم آمده است:
الف: شناخت خداوند و معرفت درونى نسبت به او. «هَب لى حُکماً»
ب: حضور در جامعه صالح. «اَلحِقنى بالصالحین»
ج: نام نیک در تاریخ. «لسان صِدقٍ فى الاخرین»
د: رسیدن به بهشت ابدى. «ورثة جنّة النّعیم»
پیام ها
1- انسان براى رسیدن به کمالات باید از خداوند استمداد کند. «ربّهَب لى...»
2- استمداد از نام «ربّ»، در استجابتدعا مؤثّر است. «ربّ»
3- حکمت و بینش همراه با عمل، هدیهى الهى است. «هَب لى حُکما»
4- قبل از درخواست جدید از خداوند، از نعمتهاى قبلى نامى ببرید و از او تشکّر کنید. «خَلَقنى - یَهدین - یَشفین - یَسقین - و... ربّ هَب لى»
5 - اگر حکمت باشد، ولى دوستان انسان نااهل باشند، حکمت کارایى ندارد. «هَب لى حُکما و ألحقنى»
6- اگر دید و بینش و تفکّر صحیح بود، رفتار و گفتار و نیّت هم صحیح مىشود. (حکمت به معناى دید و فهم و نظر صحیح است). «حُکماً»
7- حکمت نظرى، به تنهایى مفید و نجاتبخش نیست. حکمت باید با عمل همراه باشد. «هَب لى حُکما و ألحقنى بالصّالحین»
8 - برخوردارى از حکمت و معرفت در درون و زندگى در جامعهى صالحان و صالح بودن، بالاترین درجهى سعادت است. «حُکماً و ألحقنى بالصّالحین»
9- حکمت وشناخت وبینش، بر عمل مقدّم است. «هب لى حُکما و ألحقنى»
10- بهترین دعا را از بهترین افراد بیاموزیم. (بهترین افراد، انبیا هستند و یکى از بزرگترین انبیا حضرت ابراهیم (ع) است که در دعا از خداوند مغفرت، حکمت، نام نیک و حسن عاقبت مىخواهد و در آیات دیگر از خداوند، فرزندان خوب و پیروان مسلمان درخواست مى کند).
11- حکومت خواهى براى انجام احکام الهى، مطلوب است. «هَب لى حُکما»
12- هم انزوا ممنوع است و هم جذب نااهلان شدن. «ألحقنى بالصّالحین»
13- پیش کسوتان صالح را ارج نهیم. «ألحِقنى بالصّالحین» (نفرمود: از صالحین باشم، بلکه فرمود: به آنان ملحق شوم. زیرا مقام سابقین برتر است).
14- جامعه اى ارزش دارد که افرادش صالح باشند. «ألحِقنى بالصّالحین»
15- انسان به رفیق خوب محتاج است. «و ألحِقنى بالصّالحین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کلمهى «حُکم» مى تواند به معناى حکومت و سرپرستى و تدبیر امور باشد و یا به معناى دانش و معرفت. البتّه «حُکم» معنایى برتر از حکمت دارد، زیرا حکمت تنها قدرت تشخیص حقّ از باطل است و حُکم آگاهى همراه با آمادگى براى اجراى حقّ است.
سعادت انسان در چند جمله خلاصه مى شود که در دعاى حضرت ابراهیم آمده است:
الف: شناخت خداوند و معرفت درونى نسبت به او. «هَب لى حُکماً»
ب: حضور در جامعه صالح. «اَلحِقنى بالصالحین»
ج: نام نیک در تاریخ. «لسان صِدقٍ فى الاخرین»
د: رسیدن به بهشت ابدى. «ورثة جنّة النّعیم»
پیام ها
1- انسان براى رسیدن به کمالات باید از خداوند استمداد کند. «ربّهَب لى...»
2- استمداد از نام «ربّ»، در استجابتدعا مؤثّر است. «ربّ»
3- حکمت و بینش همراه با عمل، هدیهى الهى است. «هَب لى حُکما»
4- قبل از درخواست جدید از خداوند، از نعمتهاى قبلى نامى ببرید و از او تشکّر کنید. «خَلَقنى - یَهدین - یَشفین - یَسقین - و... ربّ هَب لى»
5 - اگر حکمت باشد، ولى دوستان انسان نااهل باشند، حکمت کارایى ندارد. «هَب لى حُکما و ألحقنى»
6- اگر دید و بینش و تفکّر صحیح بود، رفتار و گفتار و نیّت هم صحیح مىشود. (حکمت به معناى دید و فهم و نظر صحیح است). «حُکماً»
7- حکمت نظرى، به تنهایى مفید و نجاتبخش نیست. حکمت باید با عمل همراه باشد. «هَب لى حُکما و ألحقنى بالصّالحین»
8 - برخوردارى از حکمت و معرفت در درون و زندگى در جامعهى صالحان و صالح بودن، بالاترین درجهى سعادت است. «حُکماً و ألحقنى بالصّالحین»
9- حکمت وشناخت وبینش، بر عمل مقدّم است. «هب لى حُکما و ألحقنى»
10- بهترین دعا را از بهترین افراد بیاموزیم. (بهترین افراد، انبیا هستند و یکى از بزرگترین انبیا حضرت ابراهیم (ع) است که در دعا از خداوند مغفرت، حکمت، نام نیک و حسن عاقبت مىخواهد و در آیات دیگر از خداوند، فرزندان خوب و پیروان مسلمان درخواست مى کند).
11- حکومت خواهى براى انجام احکام الهى، مطلوب است. «هَب لى حُکما»
12- هم انزوا ممنوع است و هم جذب نااهلان شدن. «ألحقنى بالصّالحین»
13- پیش کسوتان صالح را ارج نهیم. «ألحِقنى بالصّالحین» (نفرمود: از صالحین باشم، بلکه فرمود: به آنان ملحق شوم. زیرا مقام سابقین برتر است).
14- جامعه اى ارزش دارد که افرادش صالح باشند. «ألحِقنى بالصّالحین»
15- انسان به رفیق خوب محتاج است. «و ألحِقنى بالصّالحین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان