- 1944
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 54 - 60 سوره شعراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء -آیه 54 - 60
کلمه «شِرذِمة» به معناى گروهى محدود است که از اصل جدا شده باشد. فرعون در تبلیغات خود، مخالفان را گروه کوچکى معرّفى مىکرد. امّا در تفاسیر از ابن عباس روایت کرده اند: افرادى که با حضرت موسى حرکت کردند حدود 600000 نفر بوده اند، و فرعون به این جمعیّت زیاد مى گوید: «اِنّ هؤلاء لَشِرذمة قلیلون»
کلمهى «حاذرون» از «حذر» به معناى وسیلهى دفاعى است، بنابراین «اِنّا لجمیع حاذرون» یعنى همهى ما براى انتقام آماده و مسلّح هستیم.
فرعونیان در تبلیغات، خود را گروهى متّحد مىدانستند، «اِنّا لجمیع حاذِرون» ولى بنىاسرائیل را «قَلیلون» مى خواندند، نه «قلیله»، یعنى آنان گروه گروه بوده و با هم متّحد و منسجم نیستند و ما خیلى زود آنها را قلع و قمع مى کنیم. غافل از آنکه انسجام آنان به قدرى است که با یک اشاره وفرمان حضرت موسى، همگى شبانه هجرت کردند.
پیام ها
1- طاغوتها حرکتهاى مردمى را ناچیز مى انگارند. «لَشِرذمة قلیلون»
2- منحرف کردن افکار مردم، شیوه اى طاغوتى است. «لَشِرذمة قلیلون»
3- طاغوتها بدانند که مورد تنفّرند. «و اِنّهم لنا لغائظون»
4- بغض و خشم نسبت به طاغوتها و تبرّى از آنان، لازمهى ایمان به خداست. «و اِنّهم لنا لغائظون»
5 - کاخها ابدى نیست، ظلم کلید زوال قدرت است. «فاخرجناهم ...»
6- فرعونیان در مصر داراى تمدّن بودند. «و کنوز و مقام کریم»
7- یکى از سنّتهاى الهى، جایگزین کردن مستضعفان به جاى مستبکران است. «کذلک و اورثناها بنى اسرائیل»
8 - ثروتها، کاخها و باغهاى فرعونیان، به بنى اسرائیل رسید. «اورثنا»
9- خروج فرعونیان به دنبال بنى اسرائیل، یک تدبیر الهى براى غرق شدن آنان بود. «فاخرجنا - فَاتبَعوهم مُشرقین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کلمه «شِرذِمة» به معناى گروهى محدود است که از اصل جدا شده باشد. فرعون در تبلیغات خود، مخالفان را گروه کوچکى معرّفى مىکرد. امّا در تفاسیر از ابن عباس روایت کرده اند: افرادى که با حضرت موسى حرکت کردند حدود 600000 نفر بوده اند، و فرعون به این جمعیّت زیاد مى گوید: «اِنّ هؤلاء لَشِرذمة قلیلون»
کلمهى «حاذرون» از «حذر» به معناى وسیلهى دفاعى است، بنابراین «اِنّا لجمیع حاذرون» یعنى همهى ما براى انتقام آماده و مسلّح هستیم.
فرعونیان در تبلیغات، خود را گروهى متّحد مىدانستند، «اِنّا لجمیع حاذِرون» ولى بنىاسرائیل را «قَلیلون» مى خواندند، نه «قلیله»، یعنى آنان گروه گروه بوده و با هم متّحد و منسجم نیستند و ما خیلى زود آنها را قلع و قمع مى کنیم. غافل از آنکه انسجام آنان به قدرى است که با یک اشاره وفرمان حضرت موسى، همگى شبانه هجرت کردند.
پیام ها
1- طاغوتها حرکتهاى مردمى را ناچیز مى انگارند. «لَشِرذمة قلیلون»
2- منحرف کردن افکار مردم، شیوه اى طاغوتى است. «لَشِرذمة قلیلون»
3- طاغوتها بدانند که مورد تنفّرند. «و اِنّهم لنا لغائظون»
4- بغض و خشم نسبت به طاغوتها و تبرّى از آنان، لازمهى ایمان به خداست. «و اِنّهم لنا لغائظون»
5 - کاخها ابدى نیست، ظلم کلید زوال قدرت است. «فاخرجناهم ...»
6- فرعونیان در مصر داراى تمدّن بودند. «و کنوز و مقام کریم»
7- یکى از سنّتهاى الهى، جایگزین کردن مستضعفان به جاى مستبکران است. «کذلک و اورثناها بنى اسرائیل»
8 - ثروتها، کاخها و باغهاى فرعونیان، به بنى اسرائیل رسید. «اورثنا»
9- خروج فرعونیان به دنبال بنى اسرائیل، یک تدبیر الهى براى غرق شدن آنان بود. «فاخرجنا - فَاتبَعوهم مُشرقین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است