- 2114
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 49 - 51 سوره شعراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء -آیه 51 - 49
همین که ساحران معجزهى موسى را دیدند، به خاک افتادند و سجده کردند، در این جا فرعون براى عوام فریبى به تحلیلى دست زد و گفت: این یک توطئهى از پیش ساخته است، شما شاگرد موسى بوده اید و این خیمه شب بازى را براى سقوط من به راه انداخته اید. غافل از آن که ساحران در کشور پراکنده بودند و دستشان به موسى نمى رسید تا شاگردش باشند، علاوه بر این که آنان به عزّت فرعون سوگند پیروزى خورده بودند.
در بعضى تفاسیر مىخوانیم: فرعون دست و پاى ساحران را قطع کرد و به درختان خرماى بلند آویخت و حضرت موسى بر آنان مىگریست.
پیام ها
1- در نظام طاغوتى، مردم آزادى عقیده ندارند. «آمنتم له قبل اَن آذنَ لکم»
2- طاغوتها مى خواهند حتّى بر افکار مردم مسلّط باشند. «قبل اَن آذنَ لکم»
3- دروغگو کم حافظه است. «لمجنون - علّمکم السحر»
4- بدترین شکنجه اى که قدرت، کارایى و توازن انسان را مى گیرد، قطع دست و پا از چپ و راست است. «من خلاف»
5 - به طاغوتها اطمینان نکنید، آنان همه را براى خودشان مىخواهند. (فرعون که ساعتى پیش وعده داده بود آنان را از مقرّبان خواهد کرد، اکنون همه را به قتل تهدید مى کند). «لاُصلّبنکم»
6- یکى از آثار ایمان به معاد، شجاعت در برابر طاغوتهاست. «لا ضیر لنا»
7- ایمان به معاد، افق روشن براى آینده است. «انّا الى ربّنا منقلبون»
8 - شهادت در راه خدا، ضرر و هلاکت نیست. «لا ضیر لنا»
9- کسى که ایمانش بر اساس شناخت باشد، متزلزل نمى شود. «لا ضیر لنا» (ساحران که معجزه را شناختند، در برابر تهدیدات فرعون استقامت کردند).
10- هم سِحر گناه است و هم در استخدام فرعونها درآمدن. «خطایانا»
11- طمع در مادّیات، منفى ولى در معنویّات، مثبت است. «نطمع اَنیَغفر لنا»
12- بخشش، از شئون ربوبیّت الهى است. «یَغفر لنا ربّنا»
13- آرزوى عفو باید با بازگشت واقعى همراه باشد. «آمنّا - نطمع»
14- سابقه و پیشگامى در ایمان، یک فضیلت است. «اوّل المؤمنین»
15- حسن عاقبت، بزرگترین سعادت است. کسانى که تمام عمرشان در انحراف بودند، با جرقّه اى در یک لحظه دگرگون شده «انّا الى ربّنا منقلبون» و از اوّلین مؤمنان شدند. «کنّا اوّل المؤمنین»
16- توطئه، توطئه گر را رسوا مى کند. (فرعون با سرمایه گذارى بسیار، ساحران را دعوت کرد تا موسى را رسوا کنند، ولى با ایمان آوردن ساحران، فرعون خود رسوا شد). «کنّا اوّل المؤمنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
همین که ساحران معجزهى موسى را دیدند، به خاک افتادند و سجده کردند، در این جا فرعون براى عوام فریبى به تحلیلى دست زد و گفت: این یک توطئهى از پیش ساخته است، شما شاگرد موسى بوده اید و این خیمه شب بازى را براى سقوط من به راه انداخته اید. غافل از آن که ساحران در کشور پراکنده بودند و دستشان به موسى نمى رسید تا شاگردش باشند، علاوه بر این که آنان به عزّت فرعون سوگند پیروزى خورده بودند.
در بعضى تفاسیر مىخوانیم: فرعون دست و پاى ساحران را قطع کرد و به درختان خرماى بلند آویخت و حضرت موسى بر آنان مىگریست.
پیام ها
1- در نظام طاغوتى، مردم آزادى عقیده ندارند. «آمنتم له قبل اَن آذنَ لکم»
2- طاغوتها مى خواهند حتّى بر افکار مردم مسلّط باشند. «قبل اَن آذنَ لکم»
3- دروغگو کم حافظه است. «لمجنون - علّمکم السحر»
4- بدترین شکنجه اى که قدرت، کارایى و توازن انسان را مى گیرد، قطع دست و پا از چپ و راست است. «من خلاف»
5 - به طاغوتها اطمینان نکنید، آنان همه را براى خودشان مىخواهند. (فرعون که ساعتى پیش وعده داده بود آنان را از مقرّبان خواهد کرد، اکنون همه را به قتل تهدید مى کند). «لاُصلّبنکم»
6- یکى از آثار ایمان به معاد، شجاعت در برابر طاغوتهاست. «لا ضیر لنا»
7- ایمان به معاد، افق روشن براى آینده است. «انّا الى ربّنا منقلبون»
8 - شهادت در راه خدا، ضرر و هلاکت نیست. «لا ضیر لنا»
9- کسى که ایمانش بر اساس شناخت باشد، متزلزل نمى شود. «لا ضیر لنا» (ساحران که معجزه را شناختند، در برابر تهدیدات فرعون استقامت کردند).
10- هم سِحر گناه است و هم در استخدام فرعونها درآمدن. «خطایانا»
11- طمع در مادّیات، منفى ولى در معنویّات، مثبت است. «نطمع اَنیَغفر لنا»
12- بخشش، از شئون ربوبیّت الهى است. «یَغفر لنا ربّنا»
13- آرزوى عفو باید با بازگشت واقعى همراه باشد. «آمنّا - نطمع»
14- سابقه و پیشگامى در ایمان، یک فضیلت است. «اوّل المؤمنین»
15- حسن عاقبت، بزرگترین سعادت است. کسانى که تمام عمرشان در انحراف بودند، با جرقّه اى در یک لحظه دگرگون شده «انّا الى ربّنا منقلبون» و از اوّلین مؤمنان شدند. «کنّا اوّل المؤمنین»
16- توطئه، توطئه گر را رسوا مى کند. (فرعون با سرمایه گذارى بسیار، ساحران را دعوت کرد تا موسى را رسوا کنند، ولى با ایمان آوردن ساحران، فرعون خود رسوا شد). «کنّا اوّل المؤمنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است