- 5135
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه77 سوره فرقان
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فرقان - آیه 77
قُلْ مَا یَعْبَؤُاْ بِکُمْ رَبِّى لَوْلَا دُعَآؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزَاماً
ترجمه
بگو: اگر دعاى شما نباشد، پروردگار من براى شما وزن و ارزشى قائل نیست (زیرا سابقه خوبى ندارید). شما حقّ را تکذیب کردهاید و به زودى کیفر تکذیبتان دامن شما را خواهد گرفت.
کلمه «عَبأ» به معناى وزن و سنگینى است و جمله «ما یعبأ بکم ربّى» یعنى خداوند براى شما وزن و ارزشى قائل نیست، مگر در سایه دعا و عبادت شما.
کلمهى «دعائکم» دو نوع معنا شده است:
الف: دعا کردن شما به درگاه خداوند، که همین ناله ها و تضرّع ها و دعاها سبب عنایت خداوند به شماست. چنانکه در حدیث مى خوانیم: کسى که اهل دعا باشد، هلاک نمى شود. بعد خداوند از گروه مقابل که اهل دعا نیستند شکایت مى کند که شماحقّ را تکذیب کردند و به جاى نیایش به سراغ بتها و هوسها و طاغوتها رفتید و حقّ را تکذیب نمودید که کیفرتان را خواهید دید.
ب: دعوت خداوند از مردم، زیرا سنّت الهى دعوت از مردم براى پذیرفتن حقّ و اتمام حجّت بر آنان است و اگر این دعوت نباشد؛ «لولا دعائکم» مردم ارزشى ندارند. آنچه آنان را موجود برتر و ارزشمند مىکند، همان پذیرش دعوت خداوند مى باشد، ولى شما دعوت الهى را نپذیرفتید و تکذیب نمودید، پس امید خیرى در شما نیست و به کیفر عملتان مى رسید.
خداوند در یک جا مى فرماید: «و ما خلقتُ الجنّ و الانس الاّ لِیعبدون» بشر را براى عبادت آفریدم و در این آیه مى فرماید: اگر دعاى انسان نبود، او ارزشى نداشت، بنابراین دعا روح و مغز عبادت است. چنانکه در روایت مى خوانیم: «الدعاء مُخّ العبادة»
پیام ها
1- تکذیب دین، باعث سقوط ارزش انسان است. «قل ما یعبؤا بکم... فقد کذّبتم»
2- دعا وسیله تحصیل ارزشهاست. «ما یعبؤا بکم... لولا دعاؤکم»
3- انسان منهاى هدایت و عبادت ناچیز است. «ما یعبؤا بکم... لولا دعائکم»
4- دعوت به حقّ، از شئون ربوبیّت خداوند است. «ربّى لولا دعائکم»
5 - محور هستى معنویات است. «ما یعبؤا بکم... لولا دعائکم» زیرا هستى براى انسان آفریده شده است و انسان براى پذیرشحقّ و عبادت خداوند.
6- انسانِ منهاى هدایت وعبادت، در حقیقت انبیا ودستورات آنان را تکذیب نموده است. «لولا دعائکم فقد کذّبتم»
سیماى سورهى شُعراء
این سوره دویست و بیست وهفت آیه دارد که در مکّه نازل شده و بعد از سوره بقره، داراى بیشترین آیات است. این سوره به خاطر ستایش از شاعران مؤمن و مذمّتِ شاعران بیهوده گوى، که در چهار آیه آخر آن آمده، «شُعراء» نامیده شده و نام دیگر آن «طسم» است.
سرگذشت پیامبرانى همچون حضرت موسى، ابراهیم، نوح، لوط، صالح، هود و شعیب علیهم السلام، و برخوردهاى لجوجانهى مردم با آنان در این سوره آمده است و در پایان هر داستان مى فرماید: «اِنّ فى ذلک لآیة و ما کان اکثرهم مؤمنین و اِنّ ربّک لهو العزیز الحکیم» لذا این آیه هشت بار تکرار شده تا مایهى دلدارى پیامبر اسلام باشد و به او بگوید از لجاجت مردم مکّه دلهره نداشته باش، زیرا همه انبیا گرفتار چنین مردمى بوده اند.
آرى تاریخ، بهترین وسیله براى تقویت روحیّه مؤمنین، بالا رفتن بصیرت و سعه صدر و آینده نگرى در برابر تهدید دشمنان است. لذا رهبران جامعه باید از تاریخ جامعه آگاه باشند.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قُلْ مَا یَعْبَؤُاْ بِکُمْ رَبِّى لَوْلَا دُعَآؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزَاماً
ترجمه
بگو: اگر دعاى شما نباشد، پروردگار من براى شما وزن و ارزشى قائل نیست (زیرا سابقه خوبى ندارید). شما حقّ را تکذیب کردهاید و به زودى کیفر تکذیبتان دامن شما را خواهد گرفت.
کلمه «عَبأ» به معناى وزن و سنگینى است و جمله «ما یعبأ بکم ربّى» یعنى خداوند براى شما وزن و ارزشى قائل نیست، مگر در سایه دعا و عبادت شما.
کلمهى «دعائکم» دو نوع معنا شده است:
الف: دعا کردن شما به درگاه خداوند، که همین ناله ها و تضرّع ها و دعاها سبب عنایت خداوند به شماست. چنانکه در حدیث مى خوانیم: کسى که اهل دعا باشد، هلاک نمى شود. بعد خداوند از گروه مقابل که اهل دعا نیستند شکایت مى کند که شماحقّ را تکذیب کردند و به جاى نیایش به سراغ بتها و هوسها و طاغوتها رفتید و حقّ را تکذیب نمودید که کیفرتان را خواهید دید.
ب: دعوت خداوند از مردم، زیرا سنّت الهى دعوت از مردم براى پذیرفتن حقّ و اتمام حجّت بر آنان است و اگر این دعوت نباشد؛ «لولا دعائکم» مردم ارزشى ندارند. آنچه آنان را موجود برتر و ارزشمند مىکند، همان پذیرش دعوت خداوند مى باشد، ولى شما دعوت الهى را نپذیرفتید و تکذیب نمودید، پس امید خیرى در شما نیست و به کیفر عملتان مى رسید.
خداوند در یک جا مى فرماید: «و ما خلقتُ الجنّ و الانس الاّ لِیعبدون» بشر را براى عبادت آفریدم و در این آیه مى فرماید: اگر دعاى انسان نبود، او ارزشى نداشت، بنابراین دعا روح و مغز عبادت است. چنانکه در روایت مى خوانیم: «الدعاء مُخّ العبادة»
پیام ها
1- تکذیب دین، باعث سقوط ارزش انسان است. «قل ما یعبؤا بکم... فقد کذّبتم»
2- دعا وسیله تحصیل ارزشهاست. «ما یعبؤا بکم... لولا دعاؤکم»
3- انسان منهاى هدایت و عبادت ناچیز است. «ما یعبؤا بکم... لولا دعائکم»
4- دعوت به حقّ، از شئون ربوبیّت خداوند است. «ربّى لولا دعائکم»
5 - محور هستى معنویات است. «ما یعبؤا بکم... لولا دعائکم» زیرا هستى براى انسان آفریده شده است و انسان براى پذیرشحقّ و عبادت خداوند.
6- انسانِ منهاى هدایت وعبادت، در حقیقت انبیا ودستورات آنان را تکذیب نموده است. «لولا دعائکم فقد کذّبتم»
سیماى سورهى شُعراء
این سوره دویست و بیست وهفت آیه دارد که در مکّه نازل شده و بعد از سوره بقره، داراى بیشترین آیات است. این سوره به خاطر ستایش از شاعران مؤمن و مذمّتِ شاعران بیهوده گوى، که در چهار آیه آخر آن آمده، «شُعراء» نامیده شده و نام دیگر آن «طسم» است.
سرگذشت پیامبرانى همچون حضرت موسى، ابراهیم، نوح، لوط، صالح، هود و شعیب علیهم السلام، و برخوردهاى لجوجانهى مردم با آنان در این سوره آمده است و در پایان هر داستان مى فرماید: «اِنّ فى ذلک لآیة و ما کان اکثرهم مؤمنین و اِنّ ربّک لهو العزیز الحکیم» لذا این آیه هشت بار تکرار شده تا مایهى دلدارى پیامبر اسلام باشد و به او بگوید از لجاجت مردم مکّه دلهره نداشته باش، زیرا همه انبیا گرفتار چنین مردمى بوده اند.
آرى تاریخ، بهترین وسیله براى تقویت روحیّه مؤمنین، بالا رفتن بصیرت و سعه صدر و آینده نگرى در برابر تهدید دشمنان است. لذا رهبران جامعه باید از تاریخ جامعه آگاه باشند.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان