- 1495
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه35 و 36 سوره فرقان
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فرقان- آیه 36 و 35
وَلَقَدْ ءَاتَیْنَا مُوسَى الْکِتَبَ وَجَعَلْنَا مَعَهُ أَخَاهُ هَرُونَ وَزِیراً
فَقُلْنَا اذْهَبَآ إِلَى الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَِایَتِنَا فَدَمَّرْنَهُمْ تَدْمِیراً
ترجمه
و همانا به موسى کتاب (تورات) دادیم و برادرش هارون را کمک و همراه او قرار دادیم.
پس به آن دو گفتیم: (براى اتمام حجّت) به سوى قومى که آیات ما را تکذیب کردند بروید. آنگاه آنان را (به خاطر عنادشان) به سختى قلع و قمع کردیم.
کلمه «تَدمیر» از «دمار»، به معناى هلاکت اعجاب انگیز است.
شیوه هاى تبلیغ و تربیت در قرآن متفاوت است؛ در یک جا مى فرماید: باید به سراغ منحرفان رفت، «اِذهبا» و در جاى دیگر مى فرماید: باید فرمان داد تا آنان خود حاضر شوند و غرورشان شکسته شود. چنانکه حضرت سلیمان به ملکه سبأ چنین فرمان داد: «و آتونى مسلمین» یعنى با تسلیم کامل، در برابر ما حاضر شوید.
پیام ها
1- تا با کتاب آسمانى اُنس نگیریم، حقّ تبلیغ به دیگران را نداریم. «آتینا موسى الکتاب... اذهبا»
2- جانشین انبیا را نیز باید خداوند تعیین کند. «جعلنا معه اخاه...»
3- در مسئولیّتهاى بزرگ، به وجود وزیر وهمکار نیاز است. «جعلنا معه اخاه هارون وزیرا»
4- در برخى از دورهها، انبیا متعدّد بودند، ولى رهبر یکى بود. «هارون وزیرا»
5 - در تبلیغ، گاهى باید افرادى را اعزام کرد تا با هم تبلیغ کنند. «اِذهبا»
6- اتمام حجّت با گمراهان لازم است. «اِذهبا الى القوم الّذین کذّبوا»
7- انکار ولجاجت مردم، مانع لطف خداوند نیست. (پیامبر را براى هدایت آنان مى فرستد) «اذهبا الى القوم الّذین کذّبوا»
8 - تکذیب پیامبر، تکذیب خداست. «کذّبوا بآیاتنا»
9- نتیجه تکذیب حقّ، قلع و قمع شدن است. «فدمّرناهم»
10- نقل تاریخ و سرگذشت کفّار قبل و بیان هلاکت آنان، زمینه اى براى هشدار و نهى از منکر کفّار امروز است. «فدمّرناهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَقَدْ ءَاتَیْنَا مُوسَى الْکِتَبَ وَجَعَلْنَا مَعَهُ أَخَاهُ هَرُونَ وَزِیراً
فَقُلْنَا اذْهَبَآ إِلَى الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَِایَتِنَا فَدَمَّرْنَهُمْ تَدْمِیراً
ترجمه
و همانا به موسى کتاب (تورات) دادیم و برادرش هارون را کمک و همراه او قرار دادیم.
پس به آن دو گفتیم: (براى اتمام حجّت) به سوى قومى که آیات ما را تکذیب کردند بروید. آنگاه آنان را (به خاطر عنادشان) به سختى قلع و قمع کردیم.
کلمه «تَدمیر» از «دمار»، به معناى هلاکت اعجاب انگیز است.
شیوه هاى تبلیغ و تربیت در قرآن متفاوت است؛ در یک جا مى فرماید: باید به سراغ منحرفان رفت، «اِذهبا» و در جاى دیگر مى فرماید: باید فرمان داد تا آنان خود حاضر شوند و غرورشان شکسته شود. چنانکه حضرت سلیمان به ملکه سبأ چنین فرمان داد: «و آتونى مسلمین» یعنى با تسلیم کامل، در برابر ما حاضر شوید.
پیام ها
1- تا با کتاب آسمانى اُنس نگیریم، حقّ تبلیغ به دیگران را نداریم. «آتینا موسى الکتاب... اذهبا»
2- جانشین انبیا را نیز باید خداوند تعیین کند. «جعلنا معه اخاه...»
3- در مسئولیّتهاى بزرگ، به وجود وزیر وهمکار نیاز است. «جعلنا معه اخاه هارون وزیرا»
4- در برخى از دورهها، انبیا متعدّد بودند، ولى رهبر یکى بود. «هارون وزیرا»
5 - در تبلیغ، گاهى باید افرادى را اعزام کرد تا با هم تبلیغ کنند. «اِذهبا»
6- اتمام حجّت با گمراهان لازم است. «اِذهبا الى القوم الّذین کذّبوا»
7- انکار ولجاجت مردم، مانع لطف خداوند نیست. (پیامبر را براى هدایت آنان مى فرستد) «اذهبا الى القوم الّذین کذّبوا»
8 - تکذیب پیامبر، تکذیب خداست. «کذّبوا بآیاتنا»
9- نتیجه تکذیب حقّ، قلع و قمع شدن است. «فدمّرناهم»
10- نقل تاریخ و سرگذشت کفّار قبل و بیان هلاکت آنان، زمینه اى براى هشدار و نهى از منکر کفّار امروز است. «فدمّرناهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است