- 9035
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 60 سوره نور
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نور - آیه 60
وَالْقَوَعِدُ مِنَ النِّسَآءِ الَّتِى لَا یَرْجُونَ نِکَاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أَن یَضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجَتٍ بِزِینَةٍ وَأَن یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَّهُنَّ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
ترجمه
و بر زنان وانشست هاى که امیدى به ازدواج ندارند، باکى نیست که پوشش خود را زمین گذارند، به شرطى که زینت خود را آشکار نکنند. و عفت ورزیدن براى آنان بهتر است و خداوند شنوا و آگاه است.
از آیات قرآن استفاده مىشود که حجاب و پوشش بانوان در برابر افراد نامحرم، نباید تحریک کننده و شهوت انگیز
باشد، زیرا تنها موارد زیر استثنا شده است:
* «غیر اولى الاربة» کسى که شهوتى ندارد.
* «او الطفل الّذین لمیظهروا على عَورات النساء» بچّهاى که از شهوت، چیزى نمىداند.
* «لا یَرجون نکاحاً» زنان سالخوردهاى که امید ازدواج ندارند.
امام صادقعلیه السلام دربارهى «یضعن ثیابهنّ» فرمودند: مراد کنار گذاشتن روسرى و روپوش است نه برهنگى.
اصل حجاب از احکام ثابت و ضرورى اسلام است، ولى نوع پوشش، نباید تمایلات جنسى را تحریک کند، بلکه عامل حفظ
عفّت و پاکدامنى باشد.
پیام ها
1- قوانین اسلام مطابق با واقعیّتها و ضرورتها و نیازها و توانایىها است. (باید براى پیرزنى که میل به همسر ندارد و آرایش نمىکند، مسئله را آسان گرفت) «و القواعد من النساء الَّتى لا یرجون نکاحاً... ان یضعن ثیابهن»
2- براى زنان، چه پیر و چه جوان، نشاندادن آرایش و زینت بدن ممنوع است. «غیر متبرّجات بزینة»
3- سالخوردگى به تنهایى کافى نیست، بلکه باید بىمیلى به ازدواج نیز باشد تا اجازه برداشتن روسرى را داشته باشند. «القواعد... لایرجون نکاحاً»
4- حجاب، مایه حفظ عفّت است. «أن یستعففن خیر لهن»
5 - حجاب، به نفع زنان است. «خیرٌ لهن»
6- در کنار آزادى، هشدار لازم است. (اگر از احکام الهى، سوء استفاده شود، خدا شنوا و آگاه است و به حساب متخلفان
مىرسد). «واللّه سمیع علیم»
وَالْقَوَعِدُ مِنَ النِّسَآءِ الَّتِى لَا یَرْجُونَ نِکَاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أَن یَضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجَتٍ بِزِینَةٍ وَأَن یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَّهُنَّ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
ترجمه
و بر زنان وانشست هاى که امیدى به ازدواج ندارند، باکى نیست که پوشش خود را زمین گذارند، به شرطى که زینت خود را آشکار نکنند. و عفت ورزیدن براى آنان بهتر است و خداوند شنوا و آگاه است.
از آیات قرآن استفاده مىشود که حجاب و پوشش بانوان در برابر افراد نامحرم، نباید تحریک کننده و شهوت انگیز
باشد، زیرا تنها موارد زیر استثنا شده است:
* «غیر اولى الاربة» کسى که شهوتى ندارد.
* «او الطفل الّذین لمیظهروا على عَورات النساء» بچّهاى که از شهوت، چیزى نمىداند.
* «لا یَرجون نکاحاً» زنان سالخوردهاى که امید ازدواج ندارند.
امام صادقعلیه السلام دربارهى «یضعن ثیابهنّ» فرمودند: مراد کنار گذاشتن روسرى و روپوش است نه برهنگى.
اصل حجاب از احکام ثابت و ضرورى اسلام است، ولى نوع پوشش، نباید تمایلات جنسى را تحریک کند، بلکه عامل حفظ
عفّت و پاکدامنى باشد.
پیام ها
1- قوانین اسلام مطابق با واقعیّتها و ضرورتها و نیازها و توانایىها است. (باید براى پیرزنى که میل به همسر ندارد و آرایش نمىکند، مسئله را آسان گرفت) «و القواعد من النساء الَّتى لا یرجون نکاحاً... ان یضعن ثیابهن»
2- براى زنان، چه پیر و چه جوان، نشاندادن آرایش و زینت بدن ممنوع است. «غیر متبرّجات بزینة»
3- سالخوردگى به تنهایى کافى نیست، بلکه باید بىمیلى به ازدواج نیز باشد تا اجازه برداشتن روسرى را داشته باشند. «القواعد... لایرجون نکاحاً»
4- حجاب، مایه حفظ عفّت است. «أن یستعففن خیر لهن»
5 - حجاب، به نفع زنان است. «خیرٌ لهن»
6- در کنار آزادى، هشدار لازم است. (اگر از احکام الهى، سوء استفاده شود، خدا شنوا و آگاه است و به حساب متخلفان
مىرسد). «واللّه سمیع علیم»
کاربر مهمان