- 6399
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 59 سوره نور
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نور - آیه 59
وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَلُ مِنکُمُ الْحُلُمَ فَلْیَسْتَئْذِنُواْ کَمَا اسْتَئْذَنَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ ءَایَتِهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ
ترجمه
و هر گاه کودکان شما به حد بلوغ رسیدند، پس باید همانند بزرگسالانى که قبلاً بالغ شده اند، (در همه وقت) اجازه (ورود) بگیرند. خداوند این گونه آیات خود را براى شما بیان مى کند و خداوند دانا و حکیم است.
کلمه «حُلُم» و «احتلام» به معناى جنب شدن در خواب است که یکى از نشانه هاى بلوغ مى باشد. البتّه نشانه هاى بلوغ براى
دختران و پسران متفاوت است که در رساله هاى مراجع تقلید آمده است.
آیهى قبل، اجازه گرفتن کودکان را به سه زمان مشخّص اختصاص داد، اما این آیه زمان مشخّصى را اعلام نکرده و فرزندان بالغ، در تمام اوقات باید براى ورود به اتاق والدین، اجازه بگیرند.
براى ریشه کن ساختن یک مفسده اجتماعى مانند اعمال منافى عفت تنها توسل به اجراى حدود و تازیانه کافى نیست، در هیچ یک از مسائل اجتماعى چنین برخوردى نتیجه مطلوب را نخواهد داد، بلکه باید مجموعهاى ترتیب داد از آموزش فکرى و فرهنگى آمیخته با آداب اخلاقى و عاطفى، و آموزش هاى صحیح اسلامى، و ایجاد یک محیط اجتماعى سالم، سپس مجازات را به عنوان یک عامل در کنار این عوامل در نظر گرفت.
به همین دلیل در این سوره نور که در واقع سوره عفّت است از مجازات مردان و زنان زناکار شروع مىکند، و به مسائل
دیگر مانند فراهم آوردن وسائل ازدواج سالم، رعایت حجاب اسلامى، نهى از چشمچرانى، تحریم متهم ساختن افراد به
آلودگى ناموسى، و بالاخره اجازه گرفتن فرزندان به هنگام ورود به اطاق پدران و مادران، گسترش مىدهد. و این نشان
مى دهد که اسلام از هیچ یک از ریزهکارىهاى مربوط به این مسأله غفلت نکرده است.
خدمتکاران و فرزندان بالغ نیز موظفند بدون اجازه وارد نشوند، حتى کودکان نابالغ که مرتبا نزد پدر و مادر هستند نیز آموزش داده شوند که در اوقات استراحت پدر و مادر بدون اجازه وارد نشوند. این یک ادب اسلامى است هر چند متاسفانه امروزه کمتر رعایت مى شود و با اینکه قرآن صریحا آن را در آیات فوق بیان کرده است، در نوشتهها و سخنرانىها نیز کمتر دیده مىشود که پیرامون این حکم اسلامى و فلسفه آن بحث شود، و معلوم نیست به چه دلیل این حکم قطعى قرآن مورد غفلت و بى توجهى قرار گرفته است؟
لازم است پدران و مادران این مسائل را جدى بگیرند، و فرزندان خود را عادت دهند هنگام ورود اجازه بگیرند، و همچنین از کارهایى که سبب تحریک فرزندان مى گردد از جمله خوابیدن زن و مرد در اطاقى که بچه هاى ممیز مى خوابند تا آنجا که امکان دارد پرهیز کنند، و بدانند این امور از نظر تربیتى فوق العاده در سرنوشت آنها مؤثر است.
در حدیثى از پیامبر اسلام مى خوانیم: «ایّاکم و ان یجامع الرجل امراته و الصبى فى المهد ینظر الیهما» مبادا در حالى که کودکى در گهواره به شما مى نگرد آمیزش جنسى کنید.
پیام ها
1- احتلام، نشانه رسیدن به بلوغ شرعى است. «و اذا بلغ الاطفال... الحُلُم»
2- بزرگان و اطرافیان، براى نوجوانان الگو هستند. «کما استأذن الّذین من قبلهم»
3- با اعمال خود، فرزندان را تربیت کنید. «کما استأذن الّذین من قبلهم»
4- دستوراتى که خداوند براى حفظ عفت صادر کرده، آگاهانه وحکیمانه است. «علیم حکیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَلُ مِنکُمُ الْحُلُمَ فَلْیَسْتَئْذِنُواْ کَمَا اسْتَئْذَنَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ ءَایَتِهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ
ترجمه
و هر گاه کودکان شما به حد بلوغ رسیدند، پس باید همانند بزرگسالانى که قبلاً بالغ شده اند، (در همه وقت) اجازه (ورود) بگیرند. خداوند این گونه آیات خود را براى شما بیان مى کند و خداوند دانا و حکیم است.
کلمه «حُلُم» و «احتلام» به معناى جنب شدن در خواب است که یکى از نشانه هاى بلوغ مى باشد. البتّه نشانه هاى بلوغ براى
دختران و پسران متفاوت است که در رساله هاى مراجع تقلید آمده است.
آیهى قبل، اجازه گرفتن کودکان را به سه زمان مشخّص اختصاص داد، اما این آیه زمان مشخّصى را اعلام نکرده و فرزندان بالغ، در تمام اوقات باید براى ورود به اتاق والدین، اجازه بگیرند.
براى ریشه کن ساختن یک مفسده اجتماعى مانند اعمال منافى عفت تنها توسل به اجراى حدود و تازیانه کافى نیست، در هیچ یک از مسائل اجتماعى چنین برخوردى نتیجه مطلوب را نخواهد داد، بلکه باید مجموعهاى ترتیب داد از آموزش فکرى و فرهنگى آمیخته با آداب اخلاقى و عاطفى، و آموزش هاى صحیح اسلامى، و ایجاد یک محیط اجتماعى سالم، سپس مجازات را به عنوان یک عامل در کنار این عوامل در نظر گرفت.
به همین دلیل در این سوره نور که در واقع سوره عفّت است از مجازات مردان و زنان زناکار شروع مىکند، و به مسائل
دیگر مانند فراهم آوردن وسائل ازدواج سالم، رعایت حجاب اسلامى، نهى از چشمچرانى، تحریم متهم ساختن افراد به
آلودگى ناموسى، و بالاخره اجازه گرفتن فرزندان به هنگام ورود به اطاق پدران و مادران، گسترش مىدهد. و این نشان
مى دهد که اسلام از هیچ یک از ریزهکارىهاى مربوط به این مسأله غفلت نکرده است.
خدمتکاران و فرزندان بالغ نیز موظفند بدون اجازه وارد نشوند، حتى کودکان نابالغ که مرتبا نزد پدر و مادر هستند نیز آموزش داده شوند که در اوقات استراحت پدر و مادر بدون اجازه وارد نشوند. این یک ادب اسلامى است هر چند متاسفانه امروزه کمتر رعایت مى شود و با اینکه قرآن صریحا آن را در آیات فوق بیان کرده است، در نوشتهها و سخنرانىها نیز کمتر دیده مىشود که پیرامون این حکم اسلامى و فلسفه آن بحث شود، و معلوم نیست به چه دلیل این حکم قطعى قرآن مورد غفلت و بى توجهى قرار گرفته است؟
لازم است پدران و مادران این مسائل را جدى بگیرند، و فرزندان خود را عادت دهند هنگام ورود اجازه بگیرند، و همچنین از کارهایى که سبب تحریک فرزندان مى گردد از جمله خوابیدن زن و مرد در اطاقى که بچه هاى ممیز مى خوابند تا آنجا که امکان دارد پرهیز کنند، و بدانند این امور از نظر تربیتى فوق العاده در سرنوشت آنها مؤثر است.
در حدیثى از پیامبر اسلام مى خوانیم: «ایّاکم و ان یجامع الرجل امراته و الصبى فى المهد ینظر الیهما» مبادا در حالى که کودکى در گهواره به شما مى نگرد آمیزش جنسى کنید.
پیام ها
1- احتلام، نشانه رسیدن به بلوغ شرعى است. «و اذا بلغ الاطفال... الحُلُم»
2- بزرگان و اطرافیان، براى نوجوانان الگو هستند. «کما استأذن الّذین من قبلهم»
3- با اعمال خود، فرزندان را تربیت کنید. «کما استأذن الّذین من قبلهم»
4- دستوراتى که خداوند براى حفظ عفت صادر کرده، آگاهانه وحکیمانه است. «علیم حکیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است