- 7209
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 2 سوره نور
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نور- آیه 2
اَلزَّانِیَةُ وَالزَّانِى فَاجْلِدُواْ کُلَّ وَحِدٍ مِّنْهُمَا مِاْئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْکُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِى دِینِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَ لْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَآئِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ
ترجمه
هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید. و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید در اجراى دین خدا نسبت به آن دو گرفتار دلسوزى نشوید و باید هنگام کیفر آن دو، گروهى از مؤمنین حاضر و ناظر باشند.
احکام زنا بر اساس شرایط افراد متفاوت مىشود، در این آیه فقط به یک صورت اشاره شده که اگر مرد یا زن مجردى زنا کند، صد تازیانه مىخورد، ولى اگر کسى با داشتن همسر و دسترسى به او، مرتکب زنا شود، رجم و سنگسار مىگردد.
مفاسد زنا در قرآن و روایات
قرآن، زنا را کارى زشت مىداند و از نزدیک شدن به آن نهى مىکند. «ولاتقربوا الزّنا» ترک زنا را نشانهى بندگان راستین خداوند مىشمرد. «و عباد الرّحمن... لایزنون» و دورى از این گناه را شرط بیعت با پیامبر مىداند. «اذا جائک ... و لا یزنین»
برخى از مفاسد اجتماعى زنا، در یکى از سخنان حضرت رضا علیه السلام چنین عنوان شده است:
1- ارتکاب قتل به واسطهى سقط جنین.
2- بر هم خوردن نظام خانوادگى و خویشاوندى.
3- ترک تربیت فرزندان.
4- از بین رفتن موازین ارث.
* حضرت على (ع) ترک زنا را مایهى استحکام خانواده وترک همجنس بازى را عامل حفظ نسل مى داند.
* پیامبر اکرم فرمود: زنا داراى زیانهاى دنیوى و اُخروى است:
امّا در دنیا: از بین رفتن نورانیّت و زیبایى انسان، مرگ زودرس و قطع روزى.
امّا در آخرت: درماندگى، هنگام حساب قیامت؛ غضب الهى و جهنّم همیشگى.
* از پیامبر نقل شده است: هر گاه زنا زیاد شود، مرگ ناگهانى هم زیاد مى شود.
* زنا نکنید، تا همسران شما نیز به زنا آلوده نشوند. آن گونه که با دیگران رفتار کنید، با شما رفتار خواهد شد.
از مکافات عمل غافل مشو
گندم از گندم بروید جو ز جو
* چهار چیز است که هر یک از آنها در هر خانهاى باشد، آن خانه، ویرانه است و برکت ندارد: 1- خیانت. 2- دزدى. 3- شرابخوارى. 4- زنا.
* زنا، از بزرگترین گناهان کبیره است.
* امام صادقعلیه السلام فرمود: هر گاه مردم مرتکب چهار گناه شوند، به چهار بلا گرفتار شوند:
1- زمانى که زنا رواج یابد، زلزله خواهد آمد.
2- هر گاه مردم زکات نپردازند، چهار پایان به هلاکت مىرسند.
3- هرگاه قضاوت مسئولان قضایى، ظالمانه باشد، باران نخواهد بارید.
4- زمانى که پیمان شکنى رواج یابد، مشرکان بر مسلمانان غلبه خواهند کرد.
پیام ها
1- آزادى جنسى و روابط نامشروع، در اسلام ممنوع است. «الزّانیة... فاجلدوا...»
2- نقش زنان در ایجاد روابط نامشروع و فراهم آوردن مقدّمات آن، از مردان بیشتر است، به همین دلیل کلمه زانیه قبل از کلمه زانى آمده است. «الزّانیة و الزّانى» بر خلاف دزدى که نقش مردان بیشتر است و لذا کلمه سارق، بر سارقه مقدم شده است. «السّارق و السّارقة»
3- تنبیهبدنى زانى، براى تأدیب او وحفظ عفت عمومى لازم است. «فاجلدوا»
4- در روابط نامشروع هر دو طرف به یک میزان تنبیه مىشوند. (مگر در مواردى که حکم خاصى دارد) «کل واحد»
5 - حدود کیفر باید از طرف خداوند معین شود. «مأة جلدة»
6- در مجازات مجرمان، ترحم و تحت تأثیر عواطف قرار گرفتن، روا نیست. «لا تأخذکم بهما رأفة»
7- محبّت و رأفت باید در مدار شرع باشد. «لا تأخذکم بهما رأفة»
8 - دین، تنها نماز و روزه نیست؛ اجراى حدود الهى نیز از دین است. «فى دین اللّه»
9- صلابت و قاطعیّت در اجراى حدود الهى، در سایهى ایمان به مبدأ و معاد به دست مىآید. «اِن کنتم تومنون بالله والیوم الآخر»
10- مجازات مجرم، باید مایه عبرت دیگران شود. «و لیشهد عذابهما»
11- زناکار، علاوه بر شکنجهى جسمى، از نظر روحى نیز باید زجر ببیند. «ولیشهد عذابهما طائفة...»
12- در مراسم اجراى حدّ الهى، گروهى از مؤمنان حضور داشته باشند. «من المؤمنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
اَلزَّانِیَةُ وَالزَّانِى فَاجْلِدُواْ کُلَّ وَحِدٍ مِّنْهُمَا مِاْئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْکُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِى دِینِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَ لْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَآئِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ
ترجمه
هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید. و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید در اجراى دین خدا نسبت به آن دو گرفتار دلسوزى نشوید و باید هنگام کیفر آن دو، گروهى از مؤمنین حاضر و ناظر باشند.
احکام زنا بر اساس شرایط افراد متفاوت مىشود، در این آیه فقط به یک صورت اشاره شده که اگر مرد یا زن مجردى زنا کند، صد تازیانه مىخورد، ولى اگر کسى با داشتن همسر و دسترسى به او، مرتکب زنا شود، رجم و سنگسار مىگردد.
مفاسد زنا در قرآن و روایات
قرآن، زنا را کارى زشت مىداند و از نزدیک شدن به آن نهى مىکند. «ولاتقربوا الزّنا» ترک زنا را نشانهى بندگان راستین خداوند مىشمرد. «و عباد الرّحمن... لایزنون» و دورى از این گناه را شرط بیعت با پیامبر مىداند. «اذا جائک ... و لا یزنین»
برخى از مفاسد اجتماعى زنا، در یکى از سخنان حضرت رضا علیه السلام چنین عنوان شده است:
1- ارتکاب قتل به واسطهى سقط جنین.
2- بر هم خوردن نظام خانوادگى و خویشاوندى.
3- ترک تربیت فرزندان.
4- از بین رفتن موازین ارث.
* حضرت على (ع) ترک زنا را مایهى استحکام خانواده وترک همجنس بازى را عامل حفظ نسل مى داند.
* پیامبر اکرم فرمود: زنا داراى زیانهاى دنیوى و اُخروى است:
امّا در دنیا: از بین رفتن نورانیّت و زیبایى انسان، مرگ زودرس و قطع روزى.
امّا در آخرت: درماندگى، هنگام حساب قیامت؛ غضب الهى و جهنّم همیشگى.
* از پیامبر نقل شده است: هر گاه زنا زیاد شود، مرگ ناگهانى هم زیاد مى شود.
* زنا نکنید، تا همسران شما نیز به زنا آلوده نشوند. آن گونه که با دیگران رفتار کنید، با شما رفتار خواهد شد.
از مکافات عمل غافل مشو
گندم از گندم بروید جو ز جو
* چهار چیز است که هر یک از آنها در هر خانهاى باشد، آن خانه، ویرانه است و برکت ندارد: 1- خیانت. 2- دزدى. 3- شرابخوارى. 4- زنا.
* زنا، از بزرگترین گناهان کبیره است.
* امام صادقعلیه السلام فرمود: هر گاه مردم مرتکب چهار گناه شوند، به چهار بلا گرفتار شوند:
1- زمانى که زنا رواج یابد، زلزله خواهد آمد.
2- هر گاه مردم زکات نپردازند، چهار پایان به هلاکت مىرسند.
3- هرگاه قضاوت مسئولان قضایى، ظالمانه باشد، باران نخواهد بارید.
4- زمانى که پیمان شکنى رواج یابد، مشرکان بر مسلمانان غلبه خواهند کرد.
پیام ها
1- آزادى جنسى و روابط نامشروع، در اسلام ممنوع است. «الزّانیة... فاجلدوا...»
2- نقش زنان در ایجاد روابط نامشروع و فراهم آوردن مقدّمات آن، از مردان بیشتر است، به همین دلیل کلمه زانیه قبل از کلمه زانى آمده است. «الزّانیة و الزّانى» بر خلاف دزدى که نقش مردان بیشتر است و لذا کلمه سارق، بر سارقه مقدم شده است. «السّارق و السّارقة»
3- تنبیهبدنى زانى، براى تأدیب او وحفظ عفت عمومى لازم است. «فاجلدوا»
4- در روابط نامشروع هر دو طرف به یک میزان تنبیه مىشوند. (مگر در مواردى که حکم خاصى دارد) «کل واحد»
5 - حدود کیفر باید از طرف خداوند معین شود. «مأة جلدة»
6- در مجازات مجرمان، ترحم و تحت تأثیر عواطف قرار گرفتن، روا نیست. «لا تأخذکم بهما رأفة»
7- محبّت و رأفت باید در مدار شرع باشد. «لا تأخذکم بهما رأفة»
8 - دین، تنها نماز و روزه نیست؛ اجراى حدود الهى نیز از دین است. «فى دین اللّه»
9- صلابت و قاطعیّت در اجراى حدود الهى، در سایهى ایمان به مبدأ و معاد به دست مىآید. «اِن کنتم تومنون بالله والیوم الآخر»
10- مجازات مجرم، باید مایه عبرت دیگران شود. «و لیشهد عذابهما»
11- زناکار، علاوه بر شکنجهى جسمى، از نظر روحى نیز باید زجر ببیند. «ولیشهد عذابهما طائفة...»
12- در مراسم اجراى حدّ الهى، گروهى از مؤمنان حضور داشته باشند. «من المؤمنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان