- 2408
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 91 سوره مومنون
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مومنون - آیه 91
مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِن وَلَدٍ وَمَا کَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَهٍ إِذاً لَّذَهَبَ کُلُّ إِلَهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلَا بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ سُبْحَنَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ
ترجمه
خداوند هیچ گونه فرزندى براى خود نگرفته است، و هیچ معبودى با او نیست، (و اگر جز این بود،) قطعاً هر خدایى به سوى آفریده خود مى رفت، و بىتردید بعضى از خدایان بر بعضى دیگر برترى مى جست (و با این کار، هستى تباه مى شد) خداوند از آنچه (مشرکان) توصیف مى کنند منزّه است.
پیام ها
1- عقیده به هرگونه فرزند براى خداوند ممنوع است. (خواه عیسى را فرزند او بدانیم یا فرشتگان و دیگران را) «من ولد»
2- هر مخلوقى در سیطره خالق است. «لذهب کلّ اله بما خلق»
3- تعدّد مدیریّت، مانع موفّقیّت است. «لذهب کلّ اله بما خلق»
4- نظام هماهنگ و سامان یافته، نشانه یکتایى خداوند است. «اذاً لذهب کلّ اله»
5 - داشتن فرزند و شریک، نشانه نیاز ومحدودیّت است، و لازمه محدودیّت، برترىجویى است. «لذهب - لعلا»
6- تضاد میان قدرتها، عامل فساد وناپایدارى است. «لعلا بعضهم على بعض»
7- هر گاه تصورات غلط و انحرافى دیگران را بازگو کردیم، براى پاکسازى روح خود و دیگران خداوند را تسبیح کنیم. «سبحان اللّه عمّا یصفون»
8 - خدا را از همه انحراف ها و خرافه ها دور و منزّه بدانیم. «عمّا یَصفون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِن وَلَدٍ وَمَا کَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَهٍ إِذاً لَّذَهَبَ کُلُّ إِلَهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلَا بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ سُبْحَنَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ
ترجمه
خداوند هیچ گونه فرزندى براى خود نگرفته است، و هیچ معبودى با او نیست، (و اگر جز این بود،) قطعاً هر خدایى به سوى آفریده خود مى رفت، و بىتردید بعضى از خدایان بر بعضى دیگر برترى مى جست (و با این کار، هستى تباه مى شد) خداوند از آنچه (مشرکان) توصیف مى کنند منزّه است.
پیام ها
1- عقیده به هرگونه فرزند براى خداوند ممنوع است. (خواه عیسى را فرزند او بدانیم یا فرشتگان و دیگران را) «من ولد»
2- هر مخلوقى در سیطره خالق است. «لذهب کلّ اله بما خلق»
3- تعدّد مدیریّت، مانع موفّقیّت است. «لذهب کلّ اله بما خلق»
4- نظام هماهنگ و سامان یافته، نشانه یکتایى خداوند است. «اذاً لذهب کلّ اله»
5 - داشتن فرزند و شریک، نشانه نیاز ومحدودیّت است، و لازمه محدودیّت، برترىجویى است. «لذهب - لعلا»
6- تضاد میان قدرتها، عامل فساد وناپایدارى است. «لعلا بعضهم على بعض»
7- هر گاه تصورات غلط و انحرافى دیگران را بازگو کردیم، براى پاکسازى روح خود و دیگران خداوند را تسبیح کنیم. «سبحان اللّه عمّا یصفون»
8 - خدا را از همه انحراف ها و خرافه ها دور و منزّه بدانیم. «عمّا یَصفون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است