- 3173
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 44 سوره مومنون
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مومنون - آیه 44
ثُمَّ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا تَتْرَا کُلَّ مَا جَآءَ أُمَّةً رَّسُولُهَا کَذَّبُوهُ فَأَتْبَعْنَا بَعْضَهُم بَعْضاً وَجَعَلْنَهُمْ أَحَادِیثَ فَبُعْداً لِّقَوْمٍ لَّا یُؤْمِنُونَ
ترجمه
سپس پیامبرانمان را پى در پى (براى هدایت آن امّتها) فرستادیم، هر بار که پیامبر هر امّتى به سراغ قومش آمد، مردم او را تکذیب کردند، پس ما نیز آن گروه را هلاک کردیم و گروه دیگرى را دنبال آنان آوردیم، وما آنان را زبانزد مردم قرار دادیم (تا عبرت گیرند) پس قومى که ایمان نمىآورند دور (از رحمت خدا) باد.
کلمهى «احادیث» جمع «اُحدوثه» به داستانهاى شگفتى گفته مى شود که با آب و تاب نقل و با علاقه شنیده مى شود.
پیام ها
1- سنّت خداوند بر فرستادن انبیا براى امّتهاست. «رسلنا تَتْرا» (هر اجتماعى رهبر مىخواهد. فکر و علم به تنهایى براى بشر کافى نیست، بلکه باید امورى را از طریق وحى بدست آورد)
2- تمام انبیا مورد تکذیب قرار مىگرفتند. «کلّما»
3- هر امّتى براى خود رسولى داشتند. «کلّما جاء اُمّة رسولها»
4- نتیجهى تکذیب حقّ، هلاکت است. «و جعلناهم احادیث» (از گردنکشان و طاغوتیان، تاریخى بیش نمىماند)
5 - نفرین کفّار جایز است. «بُعداً» (کلمه «بُعداً» مصدرى است که همیشه به جاى فعل بکار مىرود. بنابراین «بُعداً»، یعنى «بعدوا بُعداً»)
6- نفرین قرآن، به خاطر کفر کافران است. «لایؤمنون»
7- تحوّلات تاریخى با اراده اوست. و هلاک امّتهاى سرکش، نمودى از لعن و نفرین اوست. «و جعلناهم احادیث فبعداً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ثُمَّ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا تَتْرَا کُلَّ مَا جَآءَ أُمَّةً رَّسُولُهَا کَذَّبُوهُ فَأَتْبَعْنَا بَعْضَهُم بَعْضاً وَجَعَلْنَهُمْ أَحَادِیثَ فَبُعْداً لِّقَوْمٍ لَّا یُؤْمِنُونَ
ترجمه
سپس پیامبرانمان را پى در پى (براى هدایت آن امّتها) فرستادیم، هر بار که پیامبر هر امّتى به سراغ قومش آمد، مردم او را تکذیب کردند، پس ما نیز آن گروه را هلاک کردیم و گروه دیگرى را دنبال آنان آوردیم، وما آنان را زبانزد مردم قرار دادیم (تا عبرت گیرند) پس قومى که ایمان نمىآورند دور (از رحمت خدا) باد.
کلمهى «احادیث» جمع «اُحدوثه» به داستانهاى شگفتى گفته مى شود که با آب و تاب نقل و با علاقه شنیده مى شود.
پیام ها
1- سنّت خداوند بر فرستادن انبیا براى امّتهاست. «رسلنا تَتْرا» (هر اجتماعى رهبر مىخواهد. فکر و علم به تنهایى براى بشر کافى نیست، بلکه باید امورى را از طریق وحى بدست آورد)
2- تمام انبیا مورد تکذیب قرار مىگرفتند. «کلّما»
3- هر امّتى براى خود رسولى داشتند. «کلّما جاء اُمّة رسولها»
4- نتیجهى تکذیب حقّ، هلاکت است. «و جعلناهم احادیث» (از گردنکشان و طاغوتیان، تاریخى بیش نمىماند)
5 - نفرین کفّار جایز است. «بُعداً» (کلمه «بُعداً» مصدرى است که همیشه به جاى فعل بکار مىرود. بنابراین «بُعداً»، یعنى «بعدوا بُعداً»)
6- نفرین قرآن، به خاطر کفر کافران است. «لایؤمنون»
7- تحوّلات تاریخى با اراده اوست. و هلاک امّتهاى سرکش، نمودى از لعن و نفرین اوست. «و جعلناهم احادیث فبعداً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است