- 2838
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 11 سوره مومنون
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مومنون - آیه 11
أَلَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیهَا خَلِدُونَ
ترجمه
کسانى که بهشت برین را ارث مىبرند و در آن جاودانه خواهند ماند.
کلمهى «فردوس» به معناى بوستان، برترین جاى بهشت مى باشد. و چون به جاى جنّت به کار رفته، براى آن ضمیر مؤنث آمده است.
امام صادق (ع) در پاسخ از حکم استمناء، آیه 7 را تلاوت فرمودند.
اهمّیت امانت در روایات
به نماز و روزه و حجّ مردم ننگرید، به صداقت و امانتدارى آنان بنگرید.
پیامبر اکرم در آخرین لحظه هاى عمر خود به حضرت علىعلیه السلام فرمود: «ادّ الامانة الى البّر و الفاجر فیما قلّ و جلّ حتّى الخیط و الَمخیط» امانت را به صاحبش برگردان، چه نیکوکار باشد و چه گناهکار، ارزشمند باشد یا ناچیز، اگر چه مقدارى نخ باشد و یا پارچه و لباسى دوخته شده.
همه نعمتهاى مادّى، معنوى و سیاسى، امانت الهى هستند. (امام خمینى قدس سره فرمود: جمهورى اسلامى امانت الهى است)
قرآن کریم برخى از اهل کتاب را که امانتدار هستند، ستوده است. «و من اهل الکتاب من ان تأمنه بِقنطار یُؤدّه الیک» اگر به برخى از اهل کتاب، مال فراوانى به امانت بسپارى، آن را به تو برمى گرداند.
پیام ها
1- قانون شکنى، تجاوز به حدودى که خداوند تعیین نموده مىباشد. «العادون»
2- به سراغ گناه رفتن نیز گناه است. «ابتغى - عادون»
3- مؤمن، متعهّد است. «عهدهم راعون» خلف وعده، نشانه ضعف ایمان است.
4- مراعات عهد و پیمان لازم است، گرچه در عمل نتوانیم وفا کنیم. «راعون» نه «موفون»
5 - در معرّفى سیماى مؤمنان، نماز هم در ابتدا مطرح شد: «فى صلوتهم خاشعون» و هم در پایان «علىصلوتهم یحافظون» این تکرار و تأکید، نشان اهمیّت نماز است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَلَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیهَا خَلِدُونَ
ترجمه
کسانى که بهشت برین را ارث مىبرند و در آن جاودانه خواهند ماند.
کلمهى «فردوس» به معناى بوستان، برترین جاى بهشت مى باشد. و چون به جاى جنّت به کار رفته، براى آن ضمیر مؤنث آمده است.
امام صادق (ع) در پاسخ از حکم استمناء، آیه 7 را تلاوت فرمودند.
اهمّیت امانت در روایات
به نماز و روزه و حجّ مردم ننگرید، به صداقت و امانتدارى آنان بنگرید.
پیامبر اکرم در آخرین لحظه هاى عمر خود به حضرت علىعلیه السلام فرمود: «ادّ الامانة الى البّر و الفاجر فیما قلّ و جلّ حتّى الخیط و الَمخیط» امانت را به صاحبش برگردان، چه نیکوکار باشد و چه گناهکار، ارزشمند باشد یا ناچیز، اگر چه مقدارى نخ باشد و یا پارچه و لباسى دوخته شده.
همه نعمتهاى مادّى، معنوى و سیاسى، امانت الهى هستند. (امام خمینى قدس سره فرمود: جمهورى اسلامى امانت الهى است)
قرآن کریم برخى از اهل کتاب را که امانتدار هستند، ستوده است. «و من اهل الکتاب من ان تأمنه بِقنطار یُؤدّه الیک» اگر به برخى از اهل کتاب، مال فراوانى به امانت بسپارى، آن را به تو برمى گرداند.
پیام ها
1- قانون شکنى، تجاوز به حدودى که خداوند تعیین نموده مىباشد. «العادون»
2- به سراغ گناه رفتن نیز گناه است. «ابتغى - عادون»
3- مؤمن، متعهّد است. «عهدهم راعون» خلف وعده، نشانه ضعف ایمان است.
4- مراعات عهد و پیمان لازم است، گرچه در عمل نتوانیم وفا کنیم. «راعون» نه «موفون»
5 - در معرّفى سیماى مؤمنان، نماز هم در ابتدا مطرح شد: «فى صلوتهم خاشعون» و هم در پایان «علىصلوتهم یحافظون» این تکرار و تأکید، نشان اهمیّت نماز است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است