- 2171
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 12 و 13 سوره حج
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حج - آیه 12 و 13
یَدْعُواْ مِن دُونِ اللَّهِ مَالَایَضُرُّهُ وَمَا لَایَنفَعُهُ ذَلِکَ هُوَ الضَّلَلُ الْبَعِیدُ
یَدْعُواْ لَمَن ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِن نَّفْعِهِ لَبِئْسَ الْمَوْلَى وَلَبِئْسَ الْعَشِیرُ
ترجمه
او غیر از خداوند چیزى را مى خواند که نه زیانى به او مى رساند و نه سودى، این است همان انحراف دور و عمیق.
بلکه کسى را مى خواند که ضررش از نفعش بیشتر است، چه مولا و سرپرست بدى و چه همدم زشتى.
نکته ها
پیام ها
1- تمام سود و زیانها به دست خداست و غیر او هیچ نقشى ندارد. «دونِ اللّه ما لایَضُرّه و ما لا یَنفَعه»
2- شرک و دلبستگى به غیر خدا، بزرگترین انحراف است. «دون اللّه ... هوالضّلال البعید»
3- شرک، پایگاه عقلى و منطقى ندارد. «دونِ اللّه مالا یَضُرّه» زیرا پرستش، یا براى رسیدن به سودى است و یا جلوگیرى از شرّى، که بتها هیچ کدام را ندارند.
4- شرک، به تمامى انواعش (معبودهاى عاقل و بى عقل) محکوم است. (یکبار در کنار کلمه «یَدعوا»، حرف «ما» آمد که براى موجودات بى شعور است و یکبار در کنار جمله «یَدعو»، حرف «مَن» آمد که براى معبودهاى با شعور از قبیل انسان، ملائکه و اجنّه مىباشد.
5 - به خاطر منافع زودگذر دنیا، ضرر دائمى آخرت را نخریم. «ضَرّه أقرَب مِن نفعه»
6- ضرر طاغوتها براى مردم بیش از چیزى است که به آنان مىدهند. «ضَرّه أقرب من نفعه»
7- با کسى که تورا از خداوند باز مى دارد و به سوى خود دعوت مى کند معاشرت مکن و او را سرپرست و رهبر خود قرار مده. «لبئس المولى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَدْعُواْ مِن دُونِ اللَّهِ مَالَایَضُرُّهُ وَمَا لَایَنفَعُهُ ذَلِکَ هُوَ الضَّلَلُ الْبَعِیدُ
یَدْعُواْ لَمَن ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِن نَّفْعِهِ لَبِئْسَ الْمَوْلَى وَلَبِئْسَ الْعَشِیرُ
ترجمه
او غیر از خداوند چیزى را مى خواند که نه زیانى به او مى رساند و نه سودى، این است همان انحراف دور و عمیق.
بلکه کسى را مى خواند که ضررش از نفعش بیشتر است، چه مولا و سرپرست بدى و چه همدم زشتى.
نکته ها
پیام ها
1- تمام سود و زیانها به دست خداست و غیر او هیچ نقشى ندارد. «دونِ اللّه ما لایَضُرّه و ما لا یَنفَعه»
2- شرک و دلبستگى به غیر خدا، بزرگترین انحراف است. «دون اللّه ... هوالضّلال البعید»
3- شرک، پایگاه عقلى و منطقى ندارد. «دونِ اللّه مالا یَضُرّه» زیرا پرستش، یا براى رسیدن به سودى است و یا جلوگیرى از شرّى، که بتها هیچ کدام را ندارند.
4- شرک، به تمامى انواعش (معبودهاى عاقل و بى عقل) محکوم است. (یکبار در کنار کلمه «یَدعوا»، حرف «ما» آمد که براى موجودات بى شعور است و یکبار در کنار جمله «یَدعو»، حرف «مَن» آمد که براى معبودهاى با شعور از قبیل انسان، ملائکه و اجنّه مىباشد.
5 - به خاطر منافع زودگذر دنیا، ضرر دائمى آخرت را نخریم. «ضَرّه أقرَب مِن نفعه»
6- ضرر طاغوتها براى مردم بیش از چیزى است که به آنان مىدهند. «ضَرّه أقرب من نفعه»
7- با کسى که تورا از خداوند باز مى دارد و به سوى خود دعوت مى کند معاشرت مکن و او را سرپرست و رهبر خود قرار مده. «لبئس المولى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است