سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حج - آیه 52
وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِىٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّیْطَنُ فِى أُمْنِیَّتِهِ فَیَنسَخُ اللَّهُ مَا یُلْقِى الشَّیْطَنُ ثُمَّ یُحْکِمُ اللَّهُ ءَایَتِهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ
ترجمه
و پیش از تو هیچ رسول و پیامبرى را نفرستادیم، مگر این که هرگاه آرزو مىکرد (و براى پیشبرد اهداف الهى خود طرحى مىریخت) شیطان در (طرح و) آرزوى او (مسائلى را) القا مى کرد، لکن خداوند هر چه را که شیطان القا مى کرد از بین مى برد، سپس آیات خود را استحکام مى بخشید و خداوند آگاه و حکیم است.
مردم در برابر وسوسه هاى شیطان چند دستهاند:
1- افرادى وسوسهى شیطان در روحشان کارساز است. «یُوَسوسُ فى صُدورالنّاس»
2- بعضى ها شیطان با آنان تماس مى گیرد، ولى فوراً متوجّه مى شوند و او را طرد مى کنند. «مَسّهم طائفٌ من الشیطان تذکّروا»
3- گروهى، شیطان همیشه با آنهاست. «فَهُو لَه قَرین»
پیامبران الهى جزء هیچ یک از این سه دسته نیستند، آنان معصومند و شیطان نه قرین آنهاست، نه در روحشان وسوسه مىکند و نه با آنان تماس مىگیرد، شیطان در طرح و برنامه و آرزوى آنان القائاتى دارد و ناگفته پیداست که حساب طرح پیامبران و برنامه ها و اهدافشان، از حساب شخصى آنان جداست.
پیام ها
1- پیامبر اسلام آخرین پیامبر است. «قبلک» (در تمام قرآن دربارهى پیامبر اسلام، کلمهى بعدک وجود ندارد).
2- تضاد میان حقّ و باطل، یک جریان دائمى است. «مِن رسول و لانبىّ الاّ اذا تَمنّى ألقَى الشیطان...»
3- همهى پیامبران در یک سطح نیستند. «رسول - نبىّ» (رسول مسئول تبلیغ گسترده است، ولى نبىّ در آن حدّ نیست).
4- انبیا براى اهداف خود طرح و برنامه دارند. «تَمنّى»
5 - شیطان در انبیا اثرى ندارد ولى در اهداف آنان وسوسه مىکند. «اُمنیّته»
6- وسوسه هاى شیطان، بهترین برنامه ها را نیز تهدید مىکند. «اُمنیّته»
7- در تضادّ میان حقّ و باطل، خداوند باطل را محو و حقّ را تثبیت مىکند. «فیَنسَخ اللّه ... ثمّ یحکم»
8 - در پیروزى حقّ بر باطل عجله نکنید. («ثمّ» رمز دراز مدّت است)
9- حقّ، بدون حمایت خداوند پایدار نیست. «یُحکم اللّه آیاته»
10- تضاد حقّ و باطل و پیروزى حقّ بر باطل، نقشه حکیمانه و عالمانه الهى است. «یُحکم اللّه - علیم حکیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِىٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّیْطَنُ فِى أُمْنِیَّتِهِ فَیَنسَخُ اللَّهُ مَا یُلْقِى الشَّیْطَنُ ثُمَّ یُحْکِمُ اللَّهُ ءَایَتِهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ
ترجمه
و پیش از تو هیچ رسول و پیامبرى را نفرستادیم، مگر این که هرگاه آرزو مىکرد (و براى پیشبرد اهداف الهى خود طرحى مىریخت) شیطان در (طرح و) آرزوى او (مسائلى را) القا مى کرد، لکن خداوند هر چه را که شیطان القا مى کرد از بین مى برد، سپس آیات خود را استحکام مى بخشید و خداوند آگاه و حکیم است.
مردم در برابر وسوسه هاى شیطان چند دستهاند:
1- افرادى وسوسهى شیطان در روحشان کارساز است. «یُوَسوسُ فى صُدورالنّاس»
2- بعضى ها شیطان با آنان تماس مى گیرد، ولى فوراً متوجّه مى شوند و او را طرد مى کنند. «مَسّهم طائفٌ من الشیطان تذکّروا»
3- گروهى، شیطان همیشه با آنهاست. «فَهُو لَه قَرین»
پیامبران الهى جزء هیچ یک از این سه دسته نیستند، آنان معصومند و شیطان نه قرین آنهاست، نه در روحشان وسوسه مىکند و نه با آنان تماس مىگیرد، شیطان در طرح و برنامه و آرزوى آنان القائاتى دارد و ناگفته پیداست که حساب طرح پیامبران و برنامه ها و اهدافشان، از حساب شخصى آنان جداست.
پیام ها
1- پیامبر اسلام آخرین پیامبر است. «قبلک» (در تمام قرآن دربارهى پیامبر اسلام، کلمهى بعدک وجود ندارد).
2- تضاد میان حقّ و باطل، یک جریان دائمى است. «مِن رسول و لانبىّ الاّ اذا تَمنّى ألقَى الشیطان...»
3- همهى پیامبران در یک سطح نیستند. «رسول - نبىّ» (رسول مسئول تبلیغ گسترده است، ولى نبىّ در آن حدّ نیست).
4- انبیا براى اهداف خود طرح و برنامه دارند. «تَمنّى»
5 - شیطان در انبیا اثرى ندارد ولى در اهداف آنان وسوسه مىکند. «اُمنیّته»
6- وسوسه هاى شیطان، بهترین برنامه ها را نیز تهدید مىکند. «اُمنیّته»
7- در تضادّ میان حقّ و باطل، خداوند باطل را محو و حقّ را تثبیت مىکند. «فیَنسَخ اللّه ... ثمّ یحکم»
8 - در پیروزى حقّ بر باطل عجله نکنید. («ثمّ» رمز دراز مدّت است)
9- حقّ، بدون حمایت خداوند پایدار نیست. «یُحکم اللّه آیاته»
10- تضاد حقّ و باطل و پیروزى حقّ بر باطل، نقشه حکیمانه و عالمانه الهى است. «یُحکم اللّه - علیم حکیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است