سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حج - آیه 38
إِنَّ اللَّهَ یُدَفِعُ عَنِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ
ترجمه
قطعاً خداوند از کسانى که ایمان آورده اند دفاع مى کند، بى شک خداوند هیچ خیانتکار ناسپاسى را دوست ندارد.
یکى از وعده ها و سنّتهاى الهى، نصرت و دفاع از مؤمنین است و خداوند این دفاع و حمایت را به عنوان یک حقّ، بر خود لازم فرموده است: «و کان حَقّاً علینا نَصرالمؤمنین» البتّه معناى دفاع و نصرت الهى، همیشه دفاع و نصرت فورى و کوتاه مدّت نیست، بلکه دفاع دراز مدّت را نیز شامل مى شود، زیرا در آیات دیگر مى فرماید: «والعاقبة للمتّقین» آرى، ممکن است در یک درگیرى و جنگ، مؤمنین به ظاهر شکست بخورند ولى اهداف و تفّکر آنان پیروز شود، چنانکه ابن ملجم، حضرت على علیه السلام را به شهادت رساند، ولى آیا خداوند او را حمایت کرد یا على (ع) را؟ نام على، فرزند على، کتاب على، مناجات على، عزّت على، شیعه على و تفکّر على سرانجام به پیروزى رسید.
«خَوّان» و «کَفور» به معناى کسى است که کفر و خیانت، کار و سیره او باشد.
پیام ها
1- تحقّق وعدهى الهى در دفاع از مؤمنان، حتمى است. «اِنَّ»
2- مؤمنان، تنها و بىمدافع نیستند. «اِنّ اللّه یُدافع عن الّذین آمنوا»
3- حمایت خداوند، ابدى است. «یُدافع»
4- مؤمنان، از حریم خدا دفاع مىکنند وخدا از حریم مؤمنان. «یُدافع»، نه «یدفع»
5 - مؤمنان، محبوب خدا هستند. «اِنّ اللّه یُدافع»
6- عنصرى که نصرت و دفاع خدا را جلب مىکند، ایمان است. «عن الّذین آمنوا» «و کان حقّاً عَلینا نَصرالمؤمنین»
7- قهر و غضب خداوند، بر اساس معیارهاست. «یدافع عن الّذین آمنوا - لایحبّ کل خَوّان» (دین خداوند امانتى در دست ماست که نباید به آن خیانت شود) «لایحبّ کلّ خَوّان ...»
8 - همهى مردم در برابر خداوند یکسانند، «کلّ خَوّان» و خیانت از هیچکس بخشیده نیست.
9- بدتر از خیانت، خیانت پیشگى؛ «خَوّان» بدتر از کفر، کفرپیشگى است.«کَفور»
10- خیانت، زمینه کفر است. (اوّل «خَوّان» مطرح شده، بعد «کَفور»)
11- کسى که ایمان ندارد به خود و خدا و رسول خدا خیانت کرده است. («خوّان» در برابر «آمنوا» قرار داده شده)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ اللَّهَ یُدَفِعُ عَنِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ
ترجمه
قطعاً خداوند از کسانى که ایمان آورده اند دفاع مى کند، بى شک خداوند هیچ خیانتکار ناسپاسى را دوست ندارد.
یکى از وعده ها و سنّتهاى الهى، نصرت و دفاع از مؤمنین است و خداوند این دفاع و حمایت را به عنوان یک حقّ، بر خود لازم فرموده است: «و کان حَقّاً علینا نَصرالمؤمنین» البتّه معناى دفاع و نصرت الهى، همیشه دفاع و نصرت فورى و کوتاه مدّت نیست، بلکه دفاع دراز مدّت را نیز شامل مى شود، زیرا در آیات دیگر مى فرماید: «والعاقبة للمتّقین» آرى، ممکن است در یک درگیرى و جنگ، مؤمنین به ظاهر شکست بخورند ولى اهداف و تفّکر آنان پیروز شود، چنانکه ابن ملجم، حضرت على علیه السلام را به شهادت رساند، ولى آیا خداوند او را حمایت کرد یا على (ع) را؟ نام على، فرزند على، کتاب على، مناجات على، عزّت على، شیعه على و تفکّر على سرانجام به پیروزى رسید.
«خَوّان» و «کَفور» به معناى کسى است که کفر و خیانت، کار و سیره او باشد.
پیام ها
1- تحقّق وعدهى الهى در دفاع از مؤمنان، حتمى است. «اِنَّ»
2- مؤمنان، تنها و بىمدافع نیستند. «اِنّ اللّه یُدافع عن الّذین آمنوا»
3- حمایت خداوند، ابدى است. «یُدافع»
4- مؤمنان، از حریم خدا دفاع مىکنند وخدا از حریم مؤمنان. «یُدافع»، نه «یدفع»
5 - مؤمنان، محبوب خدا هستند. «اِنّ اللّه یُدافع»
6- عنصرى که نصرت و دفاع خدا را جلب مىکند، ایمان است. «عن الّذین آمنوا» «و کان حقّاً عَلینا نَصرالمؤمنین»
7- قهر و غضب خداوند، بر اساس معیارهاست. «یدافع عن الّذین آمنوا - لایحبّ کل خَوّان» (دین خداوند امانتى در دست ماست که نباید به آن خیانت شود) «لایحبّ کلّ خَوّان ...»
8 - همهى مردم در برابر خداوند یکسانند، «کلّ خَوّان» و خیانت از هیچکس بخشیده نیست.
9- بدتر از خیانت، خیانت پیشگى؛ «خَوّان» بدتر از کفر، کفرپیشگى است.«کَفور»
10- خیانت، زمینه کفر است. (اوّل «خَوّان» مطرح شده، بعد «کَفور»)
11- کسى که ایمان ندارد به خود و خدا و رسول خدا خیانت کرده است. («خوّان» در برابر «آمنوا» قرار داده شده)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان