سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حج - آیه 28
لِیَشْهَدُواْ مَنَفِعَ لَهُمْ وَیَذْکُرُواْ اسْمَاللَّهِ فِى أَیَّامٍ مَّعْلُومَتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِیمَةِ الْأَنْعَمِ فَکُلُواْ مِنْهَا وَأَطْعِمُواْ الْبَآئِسَ الْفَقِیرَ
ترجمه
(مردم از هر منطقه اى به حج خواهند آمد) تا شاهد منافع گوناگون خویش باشند و در ایام مخصوص حج خدا را یاد کنند، به خاطر چهار پایان زبان بست هاى که رزقشان شده؛ پس از گوشت آنها بخورید و بینواى فقیر را اطعام کنید.
امام صادق (ع) فرمود: مراد از «أیّاماً معلومات» ایام تشریق، یعنى روزهاى 11 و 12 و 13 از ماه ذىالحجة است.
امام صادق (ع) فرمود: مراد از «یُذکروا اسماللّه»، گفتنِ اللّه اکبر وجملات بعد از آن است که در دعاى معروفى بعد از پانزده نماز که اوّل آن نماز ظهر روز عید قربان است، خوانده مى شود.
امام کاظم (ع) در پاسخ شخصى فرمود: اگر پوست قربانى مکّه را به سلاخ به عنوان مزد بدهند مانعى ندارد، زیرا آنچه را که خوردنى است باید خود یا فقیر مصرف کند «کُلوا منها و اَطعِموا...» و پوست خوردنى نیست.
سیماى حج:
حج، یک بسیج عمومى و مانور موحدین است.
حج، چهره زیباى عشق و تعبد است.
حج، زنده نگاه داشتن خاطرات وخدمات پیامبرانى همچون ابراهیم و اسماعیل و محمّد است. (درود خداوند بر همه آنان باد)
حج، مرکز اجتماعات بین المللى مسلمین است.
حج، مرکز ارتباطها و تبادل اخبار و اطلاعات جهان اسلام است.
حج، پشتوانه اقتصاد مسلمین وایجاد اشتغال براى دهها هزار مسلمان است.
حج، بهترین فرصت و زمان براى تبلیغات اسلامى، افشاگرى توطئه ها، حمایت از مظلومان، برائت از کفّار و ایجاد رعب و وحشت در دل آنان است.
حج، بهترین فرصت و زمان براى توبه، یاد مرگ و معاد، از همه چیز بریدن و صحراى عرفات و مشعر را دیدن و در انتظار مهدى موعود (عج) نشستن است.
پیام ها
1- مسلمانان باید براى به دست آوردن منافع مادژى و معنوى حج در صحنه حاضر باشند. «لِیَشهدوا»
2- منافع حج به قدرى مهم است که اگر مردم از دورترین نقاط دنیا هم بیایند، باز ارزش دارد. «فَجٍّ عمیق - لیَشهدوا»
3- انجام فرمان خدا و قصد قربت داشتن در حج، با بهره گیرىهاى گوناگون جنبى منافاتى ندارد. «لِیَشهدوا منافع لهم»
4- دستورات الهى به سود مردم است. «منافع لهم» نفرمود: «منافعهم»
5 - در حج، هم منافع دنیوى است و هم اخروى. («منافع» مطلق آمده است و امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از «منافع» در آیه، منافع دنیا و آخرت است.)
6- فلسفهى عبادات، یاد خداست. «و یُذکروا اسم اللّه» (درباره فلسفه نماز نیز مى خوانیم: «أقِم الصّلوة لِذکرى» یعنى براى یاد خدا، نماز به پادار)
7- عنصر زمان، در نیایش و دعا مؤثّر است. «فى أیّام مَعلومات» (عبادات اسلامى زمان بندى مخصوصى دارد)
8 - چهار پایان و تسلیم بودن آنها در برابر انسان و قربانى آنها و سودهاى دیگرى که دارند، از نعمتهاى الهى است که به بشر داده شده است. «رَزَقَهم»
9- استفاده از گوشت قربانى براى خود زائران جایز است. «فکُلوا» (بر خلاف عادتهاى زمان جاهلیّت که مصرفش را براى حاجى حرام مىدانستند)
10- حضور در حج و رسیدن به منافع آن، باید با فقرزدایى همراه باشد. «واَطعِموا البائس»
11- اجتماع اغنیا در حج نباید آنان را از فقرا غافل کند. «اَطعِموا البائس الفقیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
لِیَشْهَدُواْ مَنَفِعَ لَهُمْ وَیَذْکُرُواْ اسْمَاللَّهِ فِى أَیَّامٍ مَّعْلُومَتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِیمَةِ الْأَنْعَمِ فَکُلُواْ مِنْهَا وَأَطْعِمُواْ الْبَآئِسَ الْفَقِیرَ
ترجمه
(مردم از هر منطقه اى به حج خواهند آمد) تا شاهد منافع گوناگون خویش باشند و در ایام مخصوص حج خدا را یاد کنند، به خاطر چهار پایان زبان بست هاى که رزقشان شده؛ پس از گوشت آنها بخورید و بینواى فقیر را اطعام کنید.
امام صادق (ع) فرمود: مراد از «أیّاماً معلومات» ایام تشریق، یعنى روزهاى 11 و 12 و 13 از ماه ذىالحجة است.
امام صادق (ع) فرمود: مراد از «یُذکروا اسماللّه»، گفتنِ اللّه اکبر وجملات بعد از آن است که در دعاى معروفى بعد از پانزده نماز که اوّل آن نماز ظهر روز عید قربان است، خوانده مى شود.
امام کاظم (ع) در پاسخ شخصى فرمود: اگر پوست قربانى مکّه را به سلاخ به عنوان مزد بدهند مانعى ندارد، زیرا آنچه را که خوردنى است باید خود یا فقیر مصرف کند «کُلوا منها و اَطعِموا...» و پوست خوردنى نیست.
سیماى حج:
حج، یک بسیج عمومى و مانور موحدین است.
حج، چهره زیباى عشق و تعبد است.
حج، زنده نگاه داشتن خاطرات وخدمات پیامبرانى همچون ابراهیم و اسماعیل و محمّد است. (درود خداوند بر همه آنان باد)
حج، مرکز اجتماعات بین المللى مسلمین است.
حج، مرکز ارتباطها و تبادل اخبار و اطلاعات جهان اسلام است.
حج، پشتوانه اقتصاد مسلمین وایجاد اشتغال براى دهها هزار مسلمان است.
حج، بهترین فرصت و زمان براى تبلیغات اسلامى، افشاگرى توطئه ها، حمایت از مظلومان، برائت از کفّار و ایجاد رعب و وحشت در دل آنان است.
حج، بهترین فرصت و زمان براى توبه، یاد مرگ و معاد، از همه چیز بریدن و صحراى عرفات و مشعر را دیدن و در انتظار مهدى موعود (عج) نشستن است.
پیام ها
1- مسلمانان باید براى به دست آوردن منافع مادژى و معنوى حج در صحنه حاضر باشند. «لِیَشهدوا»
2- منافع حج به قدرى مهم است که اگر مردم از دورترین نقاط دنیا هم بیایند، باز ارزش دارد. «فَجٍّ عمیق - لیَشهدوا»
3- انجام فرمان خدا و قصد قربت داشتن در حج، با بهره گیرىهاى گوناگون جنبى منافاتى ندارد. «لِیَشهدوا منافع لهم»
4- دستورات الهى به سود مردم است. «منافع لهم» نفرمود: «منافعهم»
5 - در حج، هم منافع دنیوى است و هم اخروى. («منافع» مطلق آمده است و امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از «منافع» در آیه، منافع دنیا و آخرت است.)
6- فلسفهى عبادات، یاد خداست. «و یُذکروا اسم اللّه» (درباره فلسفه نماز نیز مى خوانیم: «أقِم الصّلوة لِذکرى» یعنى براى یاد خدا، نماز به پادار)
7- عنصر زمان، در نیایش و دعا مؤثّر است. «فى أیّام مَعلومات» (عبادات اسلامى زمان بندى مخصوصى دارد)
8 - چهار پایان و تسلیم بودن آنها در برابر انسان و قربانى آنها و سودهاى دیگرى که دارند، از نعمتهاى الهى است که به بشر داده شده است. «رَزَقَهم»
9- استفاده از گوشت قربانى براى خود زائران جایز است. «فکُلوا» (بر خلاف عادتهاى زمان جاهلیّت که مصرفش را براى حاجى حرام مىدانستند)
10- حضور در حج و رسیدن به منافع آن، باید با فقرزدایى همراه باشد. «واَطعِموا البائس»
11- اجتماع اغنیا در حج نباید آنان را از فقرا غافل کند. «اَطعِموا البائس الفقیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است