- 1789
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 23سوره انبیاء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 23
لَا یُسْئَلُ عَمَّا یَفْعَلُ وَهُمْ یُسْئَلُونَ
ترجمه
او (خداوند) از آنچه انجام مى دهد سؤال نمى شود، امّا آنها (مردم، در انجام کارهایشان) مورد بازخواست قرار مى گیرند.
مسئولیّتِ پاسخگویى انسان در قبال کارهایى که انجام مى دهد، بارها در قرآن مطرح شده است، از جمله: «فَوَ ربّک لنسئلنّهم اجمعین» به پروردگارت سوگند که از همهى مردم سؤال خواهیم کرد. و یا در جایى دیگر مى خوانیم: «و قفوهم انّهم مسئولون» آنها را متوقّف کنید، آنها باید بازخواست شوند. به هر حال در روز قیامت، از افکار و نیات، از جوانى و عمر، از درآمد و مصرف، از انتخاب رهبر و اطاعت از بزرگان، سؤال خواهد شد.
سؤال: چگونه است که در آیه دیگرى مىفرماید: از هیچ جنّ و انسى سؤال نمى شود؟ «فیومئذٍ لا یسئل عن ذنبه انس ولا جان»
پاسخ: در قیامت صحنه ها متفاوت است و هر صحنهاى شرایط خاص خود را دارد. مثلاً در یک موقف وقتى از انسانها سؤال شود، آنها مى توانند با زبان پاسخگو باشند، امّا در موقف دیگر بر لبهاى آنان مهر مى زنند و دیگر اعضا وجوارح به شهادت بر اعمال مىپردازند.
امام رضا (ع) فرمود: خداوند به آدم (ع) خطاب فرمود: «یابن آدم، بمشیّتى کنت انت الّذى تشاء لنفسک ما تشاء» یعنى من اراده کرده ام که تو با خواست خودت آزاد باشى.
پیام ها
1- خداوند، مالک حقیقى و طلق هستى است و مالک در تصرّف در محکومش، مورد مؤاخذه واقع نمى شود. «ربّ العرش... لا یسئل»
2- کسى مى تواند سؤال کند که طلبى و یا حقّى داشته باشد و هیچ کس از خداوند طلبى و یا بر او حقّى ندارد. «لا یسئل»
3- کسى مى تواند از خداوند بازخواست کند که مافوق او و بر او برترى داشته باشد و چنین موجودى نیست. «لا یسئل»
4- انسانها در قبال کارهایشان مسئول و متعهّدند. «و هم یسئلون»
5 - سؤال و مؤاخذه، بهترین نشانه بر مسئولیّت و مهم ترین علامت بر آزادى و اختیار انسانهاست. «وهم یسئلون» (آرى انسان مجبور بازخواست نمى شود، زیرا بازخواست و سؤال از فرد مجبور و بىاختیار، عقلاً قبیح است.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
لَا یُسْئَلُ عَمَّا یَفْعَلُ وَهُمْ یُسْئَلُونَ
ترجمه
او (خداوند) از آنچه انجام مى دهد سؤال نمى شود، امّا آنها (مردم، در انجام کارهایشان) مورد بازخواست قرار مى گیرند.
مسئولیّتِ پاسخگویى انسان در قبال کارهایى که انجام مى دهد، بارها در قرآن مطرح شده است، از جمله: «فَوَ ربّک لنسئلنّهم اجمعین» به پروردگارت سوگند که از همهى مردم سؤال خواهیم کرد. و یا در جایى دیگر مى خوانیم: «و قفوهم انّهم مسئولون» آنها را متوقّف کنید، آنها باید بازخواست شوند. به هر حال در روز قیامت، از افکار و نیات، از جوانى و عمر، از درآمد و مصرف، از انتخاب رهبر و اطاعت از بزرگان، سؤال خواهد شد.
سؤال: چگونه است که در آیه دیگرى مىفرماید: از هیچ جنّ و انسى سؤال نمى شود؟ «فیومئذٍ لا یسئل عن ذنبه انس ولا جان»
پاسخ: در قیامت صحنه ها متفاوت است و هر صحنهاى شرایط خاص خود را دارد. مثلاً در یک موقف وقتى از انسانها سؤال شود، آنها مى توانند با زبان پاسخگو باشند، امّا در موقف دیگر بر لبهاى آنان مهر مى زنند و دیگر اعضا وجوارح به شهادت بر اعمال مىپردازند.
امام رضا (ع) فرمود: خداوند به آدم (ع) خطاب فرمود: «یابن آدم، بمشیّتى کنت انت الّذى تشاء لنفسک ما تشاء» یعنى من اراده کرده ام که تو با خواست خودت آزاد باشى.
پیام ها
1- خداوند، مالک حقیقى و طلق هستى است و مالک در تصرّف در محکومش، مورد مؤاخذه واقع نمى شود. «ربّ العرش... لا یسئل»
2- کسى مى تواند سؤال کند که طلبى و یا حقّى داشته باشد و هیچ کس از خداوند طلبى و یا بر او حقّى ندارد. «لا یسئل»
3- کسى مى تواند از خداوند بازخواست کند که مافوق او و بر او برترى داشته باشد و چنین موجودى نیست. «لا یسئل»
4- انسانها در قبال کارهایشان مسئول و متعهّدند. «و هم یسئلون»
5 - سؤال و مؤاخذه، بهترین نشانه بر مسئولیّت و مهم ترین علامت بر آزادى و اختیار انسانهاست. «وهم یسئلون» (آرى انسان مجبور بازخواست نمى شود، زیرا بازخواست و سؤال از فرد مجبور و بىاختیار، عقلاً قبیح است.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است