- 4383
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 6 و 7 سوره انبیاء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 6 و 7
مَآ ءَامَنَتْ قَبْلَهُم مِّن قَرْیَةٍ أَهْلَکْنَهَآ أَفَهُمْ یُؤْمِنُونَ
وَمَآ أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِى إِلَیْهِمْ فَسْئَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
ترجمه
تمام آبادى هایى که پیشاز اینها هلاک شان کردیم، (تقاضاى اینگونه معجزات را کردند، ولى همین که پیشنهادشان عملى شد) ایمان نیاوردند، پس آیا اینان ایمان مى آورند؟
و (اى پیامبر! به آنان بگو:) ما (هیچ پیامبرى را) پیش از تو نفرستادیم مگر اینکه (آنها نیز) مردانى بودند که ما به ایشان وحى مىکردیم، پس اگر نمىدانید از اهل اطلاع (و اهل کتب آسمانى) بپرسید.
در آیات قبل، کفّار مى گفتند: «هل هذا الاّ بشرٌ مثلکم»؟ آیا این مرد، جز بشرى مثل شماست؟ در این آیه خداوند مى فرماید: نه تنها این پیامبر بلکه تمام انبیاى پیشین نیز انسانهایى بودند که به آنان وحى مى شده است. بشر بودن با پیامبرى منافاتى ندارد.
چون مشرکین با اهل کتاب رابطه خوبى داشتند، خداوند به آنان مىفرماید: از اهل کتاب (یهود و نصارى) سؤال کنید.
سؤال از اهل ذکر و رجوع به کارشناس، یک اصل عقلایى است ودر این آیه مراد از اهل ذکر علماى یهود و نصارى هستند. در روایات سفارش شده که هر کجا متحیر شدید از اهل بیت پیامبر سؤال کنید که آن بزرگواران مصداق کامل اهل ذکر هستند.
پیامبر فرمود: نه عالم اهل سکوت و کتمان باشد و نه جاهل خاموش. «لاینبغى للعالم أن یسکت على علمه ولا ینبغى للجاهل أن یسکت على جهله و قد قال اللّه تعالى: فاسئلوا اهل الذّکر...»
پیام ها
1- سنّت الهى این است که هر کجا کفر و لجاجت باشد قهر الهى خواهد بود. «ما آمنت... اهلکناهم» (ایمان سبب حفظ و بقاى جوامع بشرى است.)
2- با دیده عبرت به تاریخ بنگریم. «أفهم یؤمنون»
3- تمام انبیا از مردان بوده اند. «و ما ارسلنا قبلک الاّ رجالاً»
4- به همه انبیا وحى مى شده وعلم آنان از همین سرچشمه است. «نوحى الیهم»
5 - سؤال و پرسش، سفارش دین است. «فاسئلوا»
6- سؤال باید براى فهمیدن باشد، نه چیز دیگر. «فاسئلوا ... اِن کنتم لا تعلمون»
7- تا از اهلش نپرسیم، به علم نمى رسیم. «فاسئلوا اهل الذّکر ...»
8 - در مسائل اعتقادى و دینى تا رسیدن به علم، کاوش و تحقیق کنیم. «فاسئلوا...»
9- عالم باید در دسترس باشد تا سؤال از او ممکن باشد. «فاسئلوا اهل الذّکر»
10- اهل علم بودن کافى نیست، اهل ذکر بودن با ارزش است. (بسیارند افراد دانشمندى که از خدا غافلند) «فاسئلوا اهل الذّکر»
11- در هر کارى اهلیّت لازم است، داشتن اطلاعات سطحى، تقلیدى و گذرایى کارساز نیست. «اهل الذّکر»
12- بر اهل ذکر، راهنمایى مردم واجب است وگرنه امر به سؤال، لغو و بیهوده خواهد بود. «فاسئلوا اهل الذّکر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
مَآ ءَامَنَتْ قَبْلَهُم مِّن قَرْیَةٍ أَهْلَکْنَهَآ أَفَهُمْ یُؤْمِنُونَ
وَمَآ أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِى إِلَیْهِمْ فَسْئَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
ترجمه
تمام آبادى هایى که پیشاز اینها هلاک شان کردیم، (تقاضاى اینگونه معجزات را کردند، ولى همین که پیشنهادشان عملى شد) ایمان نیاوردند، پس آیا اینان ایمان مى آورند؟
و (اى پیامبر! به آنان بگو:) ما (هیچ پیامبرى را) پیش از تو نفرستادیم مگر اینکه (آنها نیز) مردانى بودند که ما به ایشان وحى مىکردیم، پس اگر نمىدانید از اهل اطلاع (و اهل کتب آسمانى) بپرسید.
در آیات قبل، کفّار مى گفتند: «هل هذا الاّ بشرٌ مثلکم»؟ آیا این مرد، جز بشرى مثل شماست؟ در این آیه خداوند مى فرماید: نه تنها این پیامبر بلکه تمام انبیاى پیشین نیز انسانهایى بودند که به آنان وحى مى شده است. بشر بودن با پیامبرى منافاتى ندارد.
چون مشرکین با اهل کتاب رابطه خوبى داشتند، خداوند به آنان مىفرماید: از اهل کتاب (یهود و نصارى) سؤال کنید.
سؤال از اهل ذکر و رجوع به کارشناس، یک اصل عقلایى است ودر این آیه مراد از اهل ذکر علماى یهود و نصارى هستند. در روایات سفارش شده که هر کجا متحیر شدید از اهل بیت پیامبر سؤال کنید که آن بزرگواران مصداق کامل اهل ذکر هستند.
پیامبر فرمود: نه عالم اهل سکوت و کتمان باشد و نه جاهل خاموش. «لاینبغى للعالم أن یسکت على علمه ولا ینبغى للجاهل أن یسکت على جهله و قد قال اللّه تعالى: فاسئلوا اهل الذّکر...»
پیام ها
1- سنّت الهى این است که هر کجا کفر و لجاجت باشد قهر الهى خواهد بود. «ما آمنت... اهلکناهم» (ایمان سبب حفظ و بقاى جوامع بشرى است.)
2- با دیده عبرت به تاریخ بنگریم. «أفهم یؤمنون»
3- تمام انبیا از مردان بوده اند. «و ما ارسلنا قبلک الاّ رجالاً»
4- به همه انبیا وحى مى شده وعلم آنان از همین سرچشمه است. «نوحى الیهم»
5 - سؤال و پرسش، سفارش دین است. «فاسئلوا»
6- سؤال باید براى فهمیدن باشد، نه چیز دیگر. «فاسئلوا ... اِن کنتم لا تعلمون»
7- تا از اهلش نپرسیم، به علم نمى رسیم. «فاسئلوا اهل الذّکر ...»
8 - در مسائل اعتقادى و دینى تا رسیدن به علم، کاوش و تحقیق کنیم. «فاسئلوا...»
9- عالم باید در دسترس باشد تا سؤال از او ممکن باشد. «فاسئلوا اهل الذّکر»
10- اهل علم بودن کافى نیست، اهل ذکر بودن با ارزش است. (بسیارند افراد دانشمندى که از خدا غافلند) «فاسئلوا اهل الذّکر»
11- در هر کارى اهلیّت لازم است، داشتن اطلاعات سطحى، تقلیدى و گذرایى کارساز نیست. «اهل الذّکر»
12- بر اهل ذکر، راهنمایى مردم واجب است وگرنه امر به سؤال، لغو و بیهوده خواهد بود. «فاسئلوا اهل الذّکر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است