سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه- آیه 86
فَرَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفاً قَالَ یَا قَوْمِ أَلَمْ یَعِدْکُمْ رَبُّکُمْ وَعْداً حَسَناً أَفَطَالَ عَلَیْکُمُ الْعَهْدُ أَمْ أَرَدتُّمْ أَن یَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضَبٌ مِّن رَّبِّکُمْ فَأَخْلَفْتُم مَّوْعِدِى
ترجمه
پس موسى خشگمین و اندوهناک به سوى قوم خود بازگشت (و) گفت: اى قوم من! آیا پروردگارتان به شما وعده اى نیکو (نزول تورات) نداد؟ آیا مدّت (غیبت من) بر شما طولانى شد؟ یا اینکه مى خواستید خشمى از طرف پروردگارتان بر شما فرود آید، که با قرار و موعد من تخلّف کردید؟!
در این آیه به دو وعده اشاره شده است، یکى وعده اى از جانب خداوند که نزول تورات بوده است، «الم یعدکم ربّکم وعداً حسنا» و دیگرى، وعده اى از طرف موسى (ع) با مردم که در زمان غیبت او از برادرش هارون اطاعت کنند، ولى مردم با گوساله پرستى آنها را نادیده گرفتند. البتّه موسى هنگام توبیخ آنان، علّت انحرافشان را سؤال کرد وپرسید: آیا انحراف شما عامدانه بود و با آگاهى به سراغ قهر خدا رفتید؟ یا از روى غفلت به آن روى آوردید؟ آیا به خاطر اینکه سى روز غیبت من به چهل روز منتهى گردید، شما منحرف شدید؟ و آیا... .
در این آیه همچون آیه 81، از حلول غضب الهى سخن به میان آمده است، لیکن در آنجا عامل غضب، طغیان و در اینجا پیمانشکنى مردم بیان شده است. اینها عواملى است که رمز سقوط بنى اسرائیل در آنها نهفته است.
پیام ها
1- همین که از انحرافى با خبر شدید، فوراً عکس العمل نشان دهید. «فرجع» (حرف «فا» در «فرجع» نشانه فوریت است.)
2- غیرت دینى از صفات بارز اولیاى خداست. «غضبان اسفا» (رهبران دینى و اولیاى خدا، غصه انحراف مردم را مىخورند.)
3- خشم و غضبى که در راه رضاى الهى باشد مذموم نیست. «غضبان اسفا» (خشم و تأسّف اولیاى خدا، به خاطر ارتداد و انحراف معنوى مردم است.)
4- در جاى خود باید خطاکار را توبیخ کرد. «اَلم یعدکم»
5 - عدم حضور رهبر، یا تغییرات جزئى در برنامهها، نباید سبب انحراف و ارتداد شود. «أفطال علیکم العهد»
6- ارتجاع، ارتداد و عهدشکنى، عامل قهر و غضب الهى است. «یحلّ علیکم غضبى»
7- قهر و غضب از لوازم تربیت است. «غضب من ربکم»
8 - تخلّف از عهد و پیمان پیامبر، عامل قهر خداوند است. «یحل علیکم غضب... فاخلفتم موعدى» (میان انبیا و مردم تعهّدات و قرارهایى است که این قرارها شامل سیره، احکام و نمایندگان آنها در میان مردم مى شود که باید مردم به آنها وفادار باشند، و قرار موسى تبعیت از هارون بود.)
9- تخلّف از وصىّ و نماینده پیامبر، تخلّف از خود اوست. «فاخلفتم موعدى» (تخلّف از پیروى هارون، تخلّف از موسى مى باشد.)
10- هنگام توبیخ، روزنه توبه و بازگشتى را براى خلافکار باز بگذارید. «أفطال علیکم العهد ام اردتم» (از سؤالهاى متعدّد موسى، این پیام استفاده مى شود.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَرَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفاً قَالَ یَا قَوْمِ أَلَمْ یَعِدْکُمْ رَبُّکُمْ وَعْداً حَسَناً أَفَطَالَ عَلَیْکُمُ الْعَهْدُ أَمْ أَرَدتُّمْ أَن یَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضَبٌ مِّن رَّبِّکُمْ فَأَخْلَفْتُم مَّوْعِدِى
ترجمه
پس موسى خشگمین و اندوهناک به سوى قوم خود بازگشت (و) گفت: اى قوم من! آیا پروردگارتان به شما وعده اى نیکو (نزول تورات) نداد؟ آیا مدّت (غیبت من) بر شما طولانى شد؟ یا اینکه مى خواستید خشمى از طرف پروردگارتان بر شما فرود آید، که با قرار و موعد من تخلّف کردید؟!
در این آیه به دو وعده اشاره شده است، یکى وعده اى از جانب خداوند که نزول تورات بوده است، «الم یعدکم ربّکم وعداً حسنا» و دیگرى، وعده اى از طرف موسى (ع) با مردم که در زمان غیبت او از برادرش هارون اطاعت کنند، ولى مردم با گوساله پرستى آنها را نادیده گرفتند. البتّه موسى هنگام توبیخ آنان، علّت انحرافشان را سؤال کرد وپرسید: آیا انحراف شما عامدانه بود و با آگاهى به سراغ قهر خدا رفتید؟ یا از روى غفلت به آن روى آوردید؟ آیا به خاطر اینکه سى روز غیبت من به چهل روز منتهى گردید، شما منحرف شدید؟ و آیا... .
در این آیه همچون آیه 81، از حلول غضب الهى سخن به میان آمده است، لیکن در آنجا عامل غضب، طغیان و در اینجا پیمانشکنى مردم بیان شده است. اینها عواملى است که رمز سقوط بنى اسرائیل در آنها نهفته است.
پیام ها
1- همین که از انحرافى با خبر شدید، فوراً عکس العمل نشان دهید. «فرجع» (حرف «فا» در «فرجع» نشانه فوریت است.)
2- غیرت دینى از صفات بارز اولیاى خداست. «غضبان اسفا» (رهبران دینى و اولیاى خدا، غصه انحراف مردم را مىخورند.)
3- خشم و غضبى که در راه رضاى الهى باشد مذموم نیست. «غضبان اسفا» (خشم و تأسّف اولیاى خدا، به خاطر ارتداد و انحراف معنوى مردم است.)
4- در جاى خود باید خطاکار را توبیخ کرد. «اَلم یعدکم»
5 - عدم حضور رهبر، یا تغییرات جزئى در برنامهها، نباید سبب انحراف و ارتداد شود. «أفطال علیکم العهد»
6- ارتجاع، ارتداد و عهدشکنى، عامل قهر و غضب الهى است. «یحلّ علیکم غضبى»
7- قهر و غضب از لوازم تربیت است. «غضب من ربکم»
8 - تخلّف از عهد و پیمان پیامبر، عامل قهر خداوند است. «یحل علیکم غضب... فاخلفتم موعدى» (میان انبیا و مردم تعهّدات و قرارهایى است که این قرارها شامل سیره، احکام و نمایندگان آنها در میان مردم مى شود که باید مردم به آنها وفادار باشند، و قرار موسى تبعیت از هارون بود.)
9- تخلّف از وصىّ و نماینده پیامبر، تخلّف از خود اوست. «فاخلفتم موعدى» (تخلّف از پیروى هارون، تخلّف از موسى مى باشد.)
10- هنگام توبیخ، روزنه توبه و بازگشتى را براى خلافکار باز بگذارید. «أفطال علیکم العهد ام اردتم» (از سؤالهاى متعدّد موسى، این پیام استفاده مى شود.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است