سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه - آیه 71
قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ إِنَّهُ لَکَبِیرُکُمُ الَّذِى عَلَّمَکُمُ السِّحْرَ فَلَأُقَطِّعَنَّ أَیْدِیَکُمْ وَأَرْجُلَکُم مِّنْ خِلَافٍ وَلَأُصَلِّبَنَّکُمْ فِى جُذُوعِ النَّخْلِ وَلَتَعْلَمُنَّ أَیُّنَآ أَشَدُّ عَذَاباً وَأَبْقَى
ترجمه
(فرعون که تمام نقشه هاى خود را بر آب دید به ساحران) گفت: آیا قبل از آنکه به شما اجازه دهم، به او ایمان آوردید؟! بىگمان او بزرگ شماست که به شما سحر آموخته است. پس قطعاً دستها وپاهاى شما را بر خلاف (یکدیگر، یعنى دست راست و پاى چپ یا به عکس) قطع خواهم کرد و شما را بر شاخه هاى درخت خرما به دار خواهم آویخت و به زودى خواهید دانست که شکنجه و مجازات کدام یک از ما سختتر و پایدارتر است.
در آیهى 61، موسى فرعونیان را به عذاب تهدید کرد، «لاتفتروا على اللّه فیسحتکم بعذاب» در این آیه فرعون مى گوید: به زودى مىدانید که عذاب چه کسى سخت تر است.
پیام ها
1- عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. «قال آمنتم» فرعون، همه کارشناسان را براى نابودى حقّ جمع کرده بود، ولى همه به دست موسى (ع) هدایت شدند.
2- در نظام طاغوتى، خفقان حاکم است و مردم حتّى از آزادى عقیده نیز محرومند. «آمنتم له قبل ان آذن لکم»
3- تهدید و تهمت، شیوه کار طاغوتهاست. «انّه لکبیرکم»
4- انبیا با روح انسان کار مى کنند، ولى طاغوتها با ضربه به جسم انتقام مى گیرند. «لاقطّعن...» غافل از آنکه با شکنجه و قتل نمى توان باور و اعتقادات مردم را تغییر داد.
5 - ستمگران مغرور، خود را جاودانه مى پندارند. «ایّنا اشدّ عذاباً وابقى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ إِنَّهُ لَکَبِیرُکُمُ الَّذِى عَلَّمَکُمُ السِّحْرَ فَلَأُقَطِّعَنَّ أَیْدِیَکُمْ وَأَرْجُلَکُم مِّنْ خِلَافٍ وَلَأُصَلِّبَنَّکُمْ فِى جُذُوعِ النَّخْلِ وَلَتَعْلَمُنَّ أَیُّنَآ أَشَدُّ عَذَاباً وَأَبْقَى
ترجمه
(فرعون که تمام نقشه هاى خود را بر آب دید به ساحران) گفت: آیا قبل از آنکه به شما اجازه دهم، به او ایمان آوردید؟! بىگمان او بزرگ شماست که به شما سحر آموخته است. پس قطعاً دستها وپاهاى شما را بر خلاف (یکدیگر، یعنى دست راست و پاى چپ یا به عکس) قطع خواهم کرد و شما را بر شاخه هاى درخت خرما به دار خواهم آویخت و به زودى خواهید دانست که شکنجه و مجازات کدام یک از ما سختتر و پایدارتر است.
در آیهى 61، موسى فرعونیان را به عذاب تهدید کرد، «لاتفتروا على اللّه فیسحتکم بعذاب» در این آیه فرعون مى گوید: به زودى مىدانید که عذاب چه کسى سخت تر است.
پیام ها
1- عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. «قال آمنتم» فرعون، همه کارشناسان را براى نابودى حقّ جمع کرده بود، ولى همه به دست موسى (ع) هدایت شدند.
2- در نظام طاغوتى، خفقان حاکم است و مردم حتّى از آزادى عقیده نیز محرومند. «آمنتم له قبل ان آذن لکم»
3- تهدید و تهمت، شیوه کار طاغوتهاست. «انّه لکبیرکم»
4- انبیا با روح انسان کار مى کنند، ولى طاغوتها با ضربه به جسم انتقام مى گیرند. «لاقطّعن...» غافل از آنکه با شکنجه و قتل نمى توان باور و اعتقادات مردم را تغییر داد.
5 - ستمگران مغرور، خود را جاودانه مى پندارند. «ایّنا اشدّ عذاباً وابقى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است