- 3452
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 15سوره قصص
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قصص - آیه 15
ودَخَلَ الْمَدِینَةَ عَلَى حِینِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِیهَا رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلَانِ هَذَا مِن شِیعَتِهِ وَهَذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِى مِن شِیعَتِهِ عَلَى الَّذِى مِنْ عَدُوِّهِ فَوَکَزَهُ مُوسَى فَقَضَى عَلَیْهِ قَالَ هَذَا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِینٌ
ترجمه
و موسى وارد شهر شد، در حالى که مردم (از ورودش) بى خبر بودند، پس در آنجا به دو مرد برخورد که با یکدیگر نزاع مى کردند، این یکى از طرفدارانش و آن (دیگرى) از دشمنانش بود. پس آن که از پیروان موسى بود، از او در برابر دشمنش یارى خواست. پس موسى (به حمایت از دوست خود) مُشتى بر او زد که کار او را ساخت (و با همان مشت کشته شد)، موسى (از این پیشامد تکانى خورد و) گفت: این از کار شیطان بود، همانا او دشمن گمراه کننده آشکارى است.
ظاهراً حضرت موسى قبل از نبوّتش، بیرون از شهر زندگى مى کرده است و این یا به خاطر حرکات انقلابى او بوده که در آنجا بسر مى برده و یا به خاطر اینکه کاخ فرعون که موسى (ع) در آن زندگى مى کرده، خارج از شهر قرار داشته است.
سؤال: اگر پیامبران خدا معصومند، پس مشتزدن و آدم کشتن موسى (ع) چه توجیهى دارد و چگونه تفسیر مى شود؟
پاسخ: کلمه «هذا» در جمله «هذا من عمل الشیطان» به نزاع و ستیز آن دو مرد اشاره دارد نه به عمل حضرت موسى، یعنى ایجاد این درگیرى کار شیطان است.
حضرت موسى قصد کشتن آن مرد را نداشت و فقط به خاطر دفاع از یک مؤمنى دست به این کار زد. از این روى خداوند از قتل او انتقاد نکرده و در جاى دیگر مى فرماید: «و قَتَلت نفساً فنجّیناک من الغَمّ»تو یکى از فرعونیان را به قتل رساندى و دچار غم و اندوه شدى و ما تورا از غم نجات دادیم.
پیام ها
1- مصلحان جامعه باید گاهى به صورت ناشناس و غیر رسمى، بدون نام و عنوان در میان مردم حاضر شوند. «دخل المدینة على حین غفلة من اهلها»
2- حضرت موسى قبل از نبوّت نیز داراى یار و پیرو بود. «مِن شیعته»
3- گرچه موسى بزرگ شدهى کاخ فرعون بود، ولى مردم مستضعف به خاطر تفکّر و منش، او را حامى و رهبر خود مى دانستند. «فاستغاثه»
4- دفاع و حمایت از مظلومان، شیوهى اولیاى الهى است. «فوَکَزه موسى»
5 - انبیا، افرادى با غیرت، جوانمرد، مظلوم و از ظلم ستیز بودهاند. «فاستغاثه... فوکزه موسى»
6- مردان خدا در صورت لزوم بادشمن درگیر مى شدند و از زور بازو بهره مىبردند. «فوَکَزه موسى»
اُ
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ودَخَلَ الْمَدِینَةَ عَلَى حِینِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِیهَا رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلَانِ هَذَا مِن شِیعَتِهِ وَهَذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِى مِن شِیعَتِهِ عَلَى الَّذِى مِنْ عَدُوِّهِ فَوَکَزَهُ مُوسَى فَقَضَى عَلَیْهِ قَالَ هَذَا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِینٌ
ترجمه
و موسى وارد شهر شد، در حالى که مردم (از ورودش) بى خبر بودند، پس در آنجا به دو مرد برخورد که با یکدیگر نزاع مى کردند، این یکى از طرفدارانش و آن (دیگرى) از دشمنانش بود. پس آن که از پیروان موسى بود، از او در برابر دشمنش یارى خواست. پس موسى (به حمایت از دوست خود) مُشتى بر او زد که کار او را ساخت (و با همان مشت کشته شد)، موسى (از این پیشامد تکانى خورد و) گفت: این از کار شیطان بود، همانا او دشمن گمراه کننده آشکارى است.
ظاهراً حضرت موسى قبل از نبوّتش، بیرون از شهر زندگى مى کرده است و این یا به خاطر حرکات انقلابى او بوده که در آنجا بسر مى برده و یا به خاطر اینکه کاخ فرعون که موسى (ع) در آن زندگى مى کرده، خارج از شهر قرار داشته است.
سؤال: اگر پیامبران خدا معصومند، پس مشتزدن و آدم کشتن موسى (ع) چه توجیهى دارد و چگونه تفسیر مى شود؟
پاسخ: کلمه «هذا» در جمله «هذا من عمل الشیطان» به نزاع و ستیز آن دو مرد اشاره دارد نه به عمل حضرت موسى، یعنى ایجاد این درگیرى کار شیطان است.
حضرت موسى قصد کشتن آن مرد را نداشت و فقط به خاطر دفاع از یک مؤمنى دست به این کار زد. از این روى خداوند از قتل او انتقاد نکرده و در جاى دیگر مى فرماید: «و قَتَلت نفساً فنجّیناک من الغَمّ»تو یکى از فرعونیان را به قتل رساندى و دچار غم و اندوه شدى و ما تورا از غم نجات دادیم.
پیام ها
1- مصلحان جامعه باید گاهى به صورت ناشناس و غیر رسمى، بدون نام و عنوان در میان مردم حاضر شوند. «دخل المدینة على حین غفلة من اهلها»
2- حضرت موسى قبل از نبوّت نیز داراى یار و پیرو بود. «مِن شیعته»
3- گرچه موسى بزرگ شدهى کاخ فرعون بود، ولى مردم مستضعف به خاطر تفکّر و منش، او را حامى و رهبر خود مى دانستند. «فاستغاثه»
4- دفاع و حمایت از مظلومان، شیوهى اولیاى الهى است. «فوَکَزه موسى»
5 - انبیا، افرادى با غیرت، جوانمرد، مظلوم و از ظلم ستیز بودهاند. «فاستغاثه... فوکزه موسى»
6- مردان خدا در صورت لزوم بادشمن درگیر مى شدند و از زور بازو بهره مىبردند. «فوَکَزه موسى»
اُ
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است