- 1643
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 73 سوره مریم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مریم- آیه 73
وَإِذَا تُتْلَى عَلَیْهِمْ آیَاتُنَا بَیِّنَاتٍ قَالَ الَّذِینَ کَفَرُواْ لِلَّذِینَ آمَنُواْ أَىُّ الْفَرِیقَیْنِ خَیْرٌ مَّقَاماً وَ أَحْسَنُ نَدِیّاً
ترجمه
و هرگاه آیات روشن ما بر آنان خوانده شود، کسانى که کفر ورزیده اند به آنانکه ایمان آورده اند مى گویند: کدام یک از ما دو گروه، جایگاهش بهتر و محفلش آراسته تر است.
«نَدىّ»، به هر مجلس یا به مجلس مشاوره گویند. «دار النَدوة» یعنى مجلس شورا. «و تأتون فى نادیکم المنکر» یعنى شما در مجالس خود گناه مى کنید. «فلیدع نادیه» یعنى مشاورین خود را فراخواند.
کفّار، در قالب تمسخر مؤمنان، یا به صورت سؤال مى گفتند: آیا ثروتمندانى مثل نضربن حارث و ولیدبن مغیره ارزش وجایگاه دارند، یافقیرانى مانند بلال و عمّار؟ و با این دید متکبّرانه خود را از مسلمانان جدا کرده و ایمان نمى آوردند.
آرى، بعضى افراد مى کوشند تا کمبودهاى معنوى خود را با جلوه هاى مادّى جبران کنند. چنانکه در بعضى روایات آمده است: اشراف کافر، لباس هاى زیبا و فاخر مى پوشیدند و در مقابل پیامبر و یارانش راه مىرفتند وبه آنان با دیده تحقیر مى نگریستند.
خاکساران جهان را به حقارت منگر
کوزه بىدسته چو بینى، به دو دستش بردار
پیام ها
1- باید مؤمنان را در برابر فشار تبلیغاتى و شبهات دشمنان آماده پاسخ کرد. «قال الّذین کفروا للّذین آمنوا»
2- حساب عقیده و منطق صحیح، از رفاه دنیوى جداست. «اىّ الفریقَین خیرٌ» کفّار مى گفتند: اگر راه ما باطل است، چرا وضع دنیایى ما از شما بهتر است؟
3- پول و ثروت، نشانه حقانیّت و شخصیّت نیست. «اىّ الفریقین خیرٌ مقاما»
4- فخر و مباهات، زمینه ساز کفر است. «قال الّذین کفروا... اىّ الفریقین خیرٌ»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِذَا تُتْلَى عَلَیْهِمْ آیَاتُنَا بَیِّنَاتٍ قَالَ الَّذِینَ کَفَرُواْ لِلَّذِینَ آمَنُواْ أَىُّ الْفَرِیقَیْنِ خَیْرٌ مَّقَاماً وَ أَحْسَنُ نَدِیّاً
ترجمه
و هرگاه آیات روشن ما بر آنان خوانده شود، کسانى که کفر ورزیده اند به آنانکه ایمان آورده اند مى گویند: کدام یک از ما دو گروه، جایگاهش بهتر و محفلش آراسته تر است.
«نَدىّ»، به هر مجلس یا به مجلس مشاوره گویند. «دار النَدوة» یعنى مجلس شورا. «و تأتون فى نادیکم المنکر» یعنى شما در مجالس خود گناه مى کنید. «فلیدع نادیه» یعنى مشاورین خود را فراخواند.
کفّار، در قالب تمسخر مؤمنان، یا به صورت سؤال مى گفتند: آیا ثروتمندانى مثل نضربن حارث و ولیدبن مغیره ارزش وجایگاه دارند، یافقیرانى مانند بلال و عمّار؟ و با این دید متکبّرانه خود را از مسلمانان جدا کرده و ایمان نمى آوردند.
آرى، بعضى افراد مى کوشند تا کمبودهاى معنوى خود را با جلوه هاى مادّى جبران کنند. چنانکه در بعضى روایات آمده است: اشراف کافر، لباس هاى زیبا و فاخر مى پوشیدند و در مقابل پیامبر و یارانش راه مىرفتند وبه آنان با دیده تحقیر مى نگریستند.
خاکساران جهان را به حقارت منگر
کوزه بىدسته چو بینى، به دو دستش بردار
پیام ها
1- باید مؤمنان را در برابر فشار تبلیغاتى و شبهات دشمنان آماده پاسخ کرد. «قال الّذین کفروا للّذین آمنوا»
2- حساب عقیده و منطق صحیح، از رفاه دنیوى جداست. «اىّ الفریقَین خیرٌ» کفّار مى گفتند: اگر راه ما باطل است، چرا وضع دنیایى ما از شما بهتر است؟
3- پول و ثروت، نشانه حقانیّت و شخصیّت نیست. «اىّ الفریقین خیرٌ مقاما»
4- فخر و مباهات، زمینه ساز کفر است. «قال الّذین کفروا... اىّ الفریقین خیرٌ»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است