سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مریم- آیه 69 و 70
ثُمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن کُلِّ شِیعَةٍ أَیُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمَنِ عِتِیّاً
ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِینَ هُمْ أَوْلَى بِهَا صِلِیّاً
ترجمه
سپس از هر گروهى، کسانى را که بر خداى رحمان سرکشتر بودند، جدا خواهیم کرد.
آنگاه ما مى دانیم چه کسانى از آنها براى سوختن در دوزخ سزاوارترند.
کلمه «شیعة»، هم به معناى پیروان شخص است و هم گروهى که بر مسلکى اتفاق نمایند. «عِتیّا» به معناى تمرّد و سرکشى است. «صِلیّا» به معناى روشن کردن آتش، سوزاندن با آتش و ورود در آتش است.
پیام ها
1- گناهکاران در قیامت از هم جدا و طبقه بندى مى شوند. «لننزعنّ من کلّ شیعة...» (کسانى که در برابر خداى رحمان بیشتر طغیان کنند، حساب و عذاب خاص و شدیدترى خواهند داشت.)
2- خلافکاران سه گروه اند: گروهى که شخصاً خلاف مى کنند، گروهى که وسیله و واسطه انجام خلاف دیگران مى شوند. و افرادى که به تخلّف دیگران راضى اند. بدیهى است که گناه و کیفر هر یک از سه گروه مذکور تفاوت دارد. «أیّهم أشدّ ...»
3- با اینکه خداوند سرچشمه همه رحمت هاست، ولى انسان در برابر او گردنکش است. «على الرّحمن عتیّا»
4- عذاب دوزخ داراى نظامى حساب شده و دقیق است و علم خداوند ضامن آن دقّت و تفکیک است. «ثمّ لننزعنّ... أیّهم أشدّ... لنحن أعلم...»
5 - جهنّم، طبقات و درکات مختلفى دارد و نسبت به شدّت و ضعف گناه، تفاوت خواهد داشت و مراتب استحقاق هر یک بر خدا پوشیده نیست. «لنحن أعلم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ثُمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن کُلِّ شِیعَةٍ أَیُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمَنِ عِتِیّاً
ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِینَ هُمْ أَوْلَى بِهَا صِلِیّاً
ترجمه
سپس از هر گروهى، کسانى را که بر خداى رحمان سرکشتر بودند، جدا خواهیم کرد.
آنگاه ما مى دانیم چه کسانى از آنها براى سوختن در دوزخ سزاوارترند.
کلمه «شیعة»، هم به معناى پیروان شخص است و هم گروهى که بر مسلکى اتفاق نمایند. «عِتیّا» به معناى تمرّد و سرکشى است. «صِلیّا» به معناى روشن کردن آتش، سوزاندن با آتش و ورود در آتش است.
پیام ها
1- گناهکاران در قیامت از هم جدا و طبقه بندى مى شوند. «لننزعنّ من کلّ شیعة...» (کسانى که در برابر خداى رحمان بیشتر طغیان کنند، حساب و عذاب خاص و شدیدترى خواهند داشت.)
2- خلافکاران سه گروه اند: گروهى که شخصاً خلاف مى کنند، گروهى که وسیله و واسطه انجام خلاف دیگران مى شوند. و افرادى که به تخلّف دیگران راضى اند. بدیهى است که گناه و کیفر هر یک از سه گروه مذکور تفاوت دارد. «أیّهم أشدّ ...»
3- با اینکه خداوند سرچشمه همه رحمت هاست، ولى انسان در برابر او گردنکش است. «على الرّحمن عتیّا»
4- عذاب دوزخ داراى نظامى حساب شده و دقیق است و علم خداوند ضامن آن دقّت و تفکیک است. «ثمّ لننزعنّ... أیّهم أشدّ... لنحن أعلم...»
5 - جهنّم، طبقات و درکات مختلفى دارد و نسبت به شدّت و ضعف گناه، تفاوت خواهد داشت و مراتب استحقاق هر یک بر خدا پوشیده نیست. «لنحن أعلم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است