- 3732
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 73 سوره اسراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اسراء - آیه 73
وَإِن کَادُواْ لَیَفْتِنُونَکَ عَنِ الَّذِى أَوْحَیْنَآ إِلَیْکَ لِتَفْتَرِىَ عَلَیْنَا غَیْرَهُ وَ إِذاً لَّاتَّخَذُوکَ خَلِیلاً
ترجمه
و بسا نزدیک بود که تو را از آنچه به تو وحى کردیم غافل کنند تا چیز دیگرى غیر از وحى را به ما نسبت دهى، و آنگاه تورا دوست خود گیرند.
در روایات مى خوانیم که مشرکان از پیامبر اکرم درخواست احترام به بتها یا مهلت یکساله براى ادامه بتپرستى داشتند و پیامبر نزدیک بود که بپذیرد، ولى خداوند او را حفظ کرد!! اما این روایات مردود است و با اصل عصمت و قاطعیّت پیامبر که در آیات دیگر قرآن آمده و سیرهى حضرت است، سازگار نیست.
صاحب تفسیر اطیب البیان مى گوید: اینکه در آیه، «عن الّذى اَوحینا» آمده است، نه «عمّا اَوحینا» نشان مىدهد که تلاش کفّار براى برگرداندن نظر پیامبر و عنایت او از شخص خاصّى بوده است، نه مطالب وحى شده. امّا اینکه آن شخص چه کسى بوده که خداوند دربارهاش وحى فرموده است؟
حدیثى از امام باقر و امام کاظمعلیهما السلام نقل شده که دربارهى ولایت حضرت على (ع) است که خداوند از طریق وحى سفارشهایى را به پیامبر کرد. خداوند براى توجه نکردن پیامبر به حسادت مردم و نپذیرفتن و تحمّل نکردن آنان، این آیه را نازل کرد و تلاشهاى کفّار براى عدول و تغییر موضع پیامبر را بىنتیجه گذارد.
البتّه این کلام با توجّه به کلمهى «الّذى» و حدیث یاد شده قابل قبول است، به شرط آنکه مراد معرّفى حضرت على) در مکّه باشد، چون سوره مکّى است.
پیام ها
1- کفّار براى جذب انبیا و رهبران نیز طرح و برنامه دارند. «کادوا لیفتنونک»
2- رهبران مذهبى باید از توطئه هاى دشمن در جهت ایجاد سستى و تغییر در مواضع مکتبى، هوشیار باشند. «کادوا لیفتنونک»
3- اگر دوستى و ارتباط با افراد و کشورها به قیمت چشمپوشى از مکتب و مقدّسات باشد، بىارزش است. «اذاً لاتّخذوک خلیلاً»
4- تا مسلمانان دست از مکتب و آیین خود بر ندارند، کفّار و دشمنان، دوست واقعى آنان نخواهند شد، دشمن به کم قانع نیست، مى خواهد شما را از مکتب جدا کند. «اذاً لاتّخدوک خلیلاً»
منبعک پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِن کَادُواْ لَیَفْتِنُونَکَ عَنِ الَّذِى أَوْحَیْنَآ إِلَیْکَ لِتَفْتَرِىَ عَلَیْنَا غَیْرَهُ وَ إِذاً لَّاتَّخَذُوکَ خَلِیلاً
ترجمه
و بسا نزدیک بود که تو را از آنچه به تو وحى کردیم غافل کنند تا چیز دیگرى غیر از وحى را به ما نسبت دهى، و آنگاه تورا دوست خود گیرند.
در روایات مى خوانیم که مشرکان از پیامبر اکرم درخواست احترام به بتها یا مهلت یکساله براى ادامه بتپرستى داشتند و پیامبر نزدیک بود که بپذیرد، ولى خداوند او را حفظ کرد!! اما این روایات مردود است و با اصل عصمت و قاطعیّت پیامبر که در آیات دیگر قرآن آمده و سیرهى حضرت است، سازگار نیست.
صاحب تفسیر اطیب البیان مى گوید: اینکه در آیه، «عن الّذى اَوحینا» آمده است، نه «عمّا اَوحینا» نشان مىدهد که تلاش کفّار براى برگرداندن نظر پیامبر و عنایت او از شخص خاصّى بوده است، نه مطالب وحى شده. امّا اینکه آن شخص چه کسى بوده که خداوند دربارهاش وحى فرموده است؟
حدیثى از امام باقر و امام کاظمعلیهما السلام نقل شده که دربارهى ولایت حضرت على (ع) است که خداوند از طریق وحى سفارشهایى را به پیامبر کرد. خداوند براى توجه نکردن پیامبر به حسادت مردم و نپذیرفتن و تحمّل نکردن آنان، این آیه را نازل کرد و تلاشهاى کفّار براى عدول و تغییر موضع پیامبر را بىنتیجه گذارد.
البتّه این کلام با توجّه به کلمهى «الّذى» و حدیث یاد شده قابل قبول است، به شرط آنکه مراد معرّفى حضرت على) در مکّه باشد، چون سوره مکّى است.
پیام ها
1- کفّار براى جذب انبیا و رهبران نیز طرح و برنامه دارند. «کادوا لیفتنونک»
2- رهبران مذهبى باید از توطئه هاى دشمن در جهت ایجاد سستى و تغییر در مواضع مکتبى، هوشیار باشند. «کادوا لیفتنونک»
3- اگر دوستى و ارتباط با افراد و کشورها به قیمت چشمپوشى از مکتب و مقدّسات باشد، بىارزش است. «اذاً لاتّخذوک خلیلاً»
4- تا مسلمانان دست از مکتب و آیین خود بر ندارند، کفّار و دشمنان، دوست واقعى آنان نخواهند شد، دشمن به کم قانع نیست، مى خواهد شما را از مکتب جدا کند. «اذاً لاتّخدوک خلیلاً»
منبعک پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است