- 3511
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 72 سوره اسراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اسراء - آیه 72
وَمَن کَانَ فِى هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِى الْأَخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِیلاً
ترجمه
و هر کس در این دنیا کوردل و گمراه باشد، در آخرت نیز کور و گمراهتر خواهد بود.
در قیامت علاوه بر صحنههایى که انسانها مُهر بر لب و لال برانگیخته مىشوند، عدهاى هم نابینایند. نابینایىِ آنجا ریشه در کور دلى دنیا دارد.
در روایات است: کسى که حج بر او واجب شود ولى حج نرود، یا قرآن بخواند ولى عمل نکند، کور محشور مى شود.
کور دلى بدتر از کورى چشم است، چنانکه حضرت على (ع) مىفرماید: «شرّ العمى عمى القلب»، بدترین کورى، کورى دل است. و همچنین فرمودند: «أشدّ العمى مَن عمى عن فضلنا» بدترین و سختترین کورى، کورى کسى است که چشم دیدن فضایل مارا ندارد.
کورى در قیامت در آیات دیگر هم آمده است، از جمله: «نحشرهم یوم القیامة على وجوههم عمیاً»، همچنین آیهى 125 سوره طه، کور برانگیخته شدن در قیامت را در اثر کور دلى در دنیا و فراموش کردن آیات الهى و اعراض از حقّ دانسته است.
سؤال: در آیاتى آمده است که به گنهکاران گفته مىشود: کتابت (نامهى عملت) را بخوان، «اقرء کتابک» این آیات با نابینایى آنان در قیامت چگونه قابل جمع است؟
پاسخ: کورى در یکى از مواقف قیامت است، در موقف دیگر بینا مىشوند و حقایقى را که در دنیا نشناختهاند، آنجا آشکارا مىبینند.
امام باقر(ع) مى فرماید: کسى که از دیدن آفرینش بهرهى معنوى نگیرد، پس نسبت به آخرتى که ندیده، کوردلتر است.
پیام ها
1- شخصیّت اخروى انسان، بازتابى از شخصیّت دنیوى اوست. «فى هذه اعمى فهو فى الآخرة اعمى» بصیرتِ اینجا، بصیرت آنجا را در پى دارد و کور دلى اینجا، کورى آنجاست.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمَن کَانَ فِى هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِى الْأَخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِیلاً
ترجمه
و هر کس در این دنیا کوردل و گمراه باشد، در آخرت نیز کور و گمراهتر خواهد بود.
در قیامت علاوه بر صحنههایى که انسانها مُهر بر لب و لال برانگیخته مىشوند، عدهاى هم نابینایند. نابینایىِ آنجا ریشه در کور دلى دنیا دارد.
در روایات است: کسى که حج بر او واجب شود ولى حج نرود، یا قرآن بخواند ولى عمل نکند، کور محشور مى شود.
کور دلى بدتر از کورى چشم است، چنانکه حضرت على (ع) مىفرماید: «شرّ العمى عمى القلب»، بدترین کورى، کورى دل است. و همچنین فرمودند: «أشدّ العمى مَن عمى عن فضلنا» بدترین و سختترین کورى، کورى کسى است که چشم دیدن فضایل مارا ندارد.
کورى در قیامت در آیات دیگر هم آمده است، از جمله: «نحشرهم یوم القیامة على وجوههم عمیاً»، همچنین آیهى 125 سوره طه، کور برانگیخته شدن در قیامت را در اثر کور دلى در دنیا و فراموش کردن آیات الهى و اعراض از حقّ دانسته است.
سؤال: در آیاتى آمده است که به گنهکاران گفته مىشود: کتابت (نامهى عملت) را بخوان، «اقرء کتابک» این آیات با نابینایى آنان در قیامت چگونه قابل جمع است؟
پاسخ: کورى در یکى از مواقف قیامت است، در موقف دیگر بینا مىشوند و حقایقى را که در دنیا نشناختهاند، آنجا آشکارا مىبینند.
امام باقر(ع) مى فرماید: کسى که از دیدن آفرینش بهرهى معنوى نگیرد، پس نسبت به آخرتى که ندیده، کوردلتر است.
پیام ها
1- شخصیّت اخروى انسان، بازتابى از شخصیّت دنیوى اوست. «فى هذه اعمى فهو فى الآخرة اعمى» بصیرتِ اینجا، بصیرت آنجا را در پى دارد و کور دلى اینجا، کورى آنجاست.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است