- 4981
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 99- 97 سوره حجر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حجر- آیه 99 -97
دْ نَعْلَمُ أَنَّکَ یَضِیقُ صَدْرُکَ بِمَا یَقُولُونَ
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَکُن مِّنَ السَّاجِدِینَ
وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ
ترجمه
(اى پیامبر!) البتّه ما مى دانیم که سینه ات به واسطه آنچه مى گویند، تنگ مى شود.
پس (براى تقویت خود) پروردگارت را با سپاس و ستایش به پاکى یاد کن و از سجده کنندگان باش.
و پروردگارت را پرستش کن تا آنکه یقینى (مرگ)، تو را فرارسد.
در میان مفسران مشهور آن است که مراد از «یقین» در این آیات، مرگ یعنى یقین ىترین امر نزد بشر است. همان گونه که در آیه 46 سوره مدّثر نیز از زبان کفّار آمده که: «و کنّا نکذب بیوم الدین حتّى اتانا الیقین» ما معاد را تا لحظه مرگ تکذیب مى کردیم. گرچه معناى یقین، مرگ نیست، ولى مرگ زمینه اى براى یقین پیدا کردن است، چون هنگام فرارسیدن مرگ تمام پرده ها کنار رفته و انسان به واقعیات یقین پیدا مى کند.
بعضى از منحرفان آیه «واعبد ربّک حتّى یاتیک الیقین» را دستاویز قرار داده و مى گویند: اگر به یقین رسیدى، دیگر عبادت لازم نیست!. غافل از آنکه خطاب آیه به پیامبر است که از روز اوّل به یقین رسیده بود و در برابر تطمیع و تهدیدهاى کفّار مى فرمود: اگر ماه را در یک دستم و خورشید را در دست دیگرم قرار دهید، دست از وظیفه خود برنمى دارم، ولى با آن یقین تا آخرین لحظه عمر عبادت مى کرد.
پیام ها
1- اگر بدانیم رنج ما زیر نظر خداست، تحمّل مشکلات آسان مىشود. «نعلم»
2- ظرفیّت تمام افراد حتّى انبیا محدود است. «یضیق صدرک»
3- گاهى لجاجت و یاوه گویى، سعهصدردارترین افراد را در فشار قرار مى دهد. «یضیق صدرک» با آنکه خداوند فرموده: «الم نشرح لک صدرک»
4- سینه پیامبر در جنگ ها تنگ نشد، ولى از حرف ها دلگیر شد. «یضیق صدرک بمایقولون»
5 - دواى فشار روحى و روانى، نماز، سجده، تسبیح و حمد خداوند است. «یضیق... فسبّح بحمد ربّک... واعبد» (ابن عباس مى گوید: هرگاه پیامبر غمگین مى شد، به نماز برمى خاست.)
6- مهم تر از عبادت، استمرار آن است. «واعبد ربّک حتّى یاتیک الیقین »
7- تداوم بر بندگى حق، سبب پیدا شدن یقین است. «واعبد ... یاتیک الیقین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
دْ نَعْلَمُ أَنَّکَ یَضِیقُ صَدْرُکَ بِمَا یَقُولُونَ
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَکُن مِّنَ السَّاجِدِینَ
وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ
ترجمه
(اى پیامبر!) البتّه ما مى دانیم که سینه ات به واسطه آنچه مى گویند، تنگ مى شود.
پس (براى تقویت خود) پروردگارت را با سپاس و ستایش به پاکى یاد کن و از سجده کنندگان باش.
و پروردگارت را پرستش کن تا آنکه یقینى (مرگ)، تو را فرارسد.
در میان مفسران مشهور آن است که مراد از «یقین» در این آیات، مرگ یعنى یقین ىترین امر نزد بشر است. همان گونه که در آیه 46 سوره مدّثر نیز از زبان کفّار آمده که: «و کنّا نکذب بیوم الدین حتّى اتانا الیقین» ما معاد را تا لحظه مرگ تکذیب مى کردیم. گرچه معناى یقین، مرگ نیست، ولى مرگ زمینه اى براى یقین پیدا کردن است، چون هنگام فرارسیدن مرگ تمام پرده ها کنار رفته و انسان به واقعیات یقین پیدا مى کند.
بعضى از منحرفان آیه «واعبد ربّک حتّى یاتیک الیقین» را دستاویز قرار داده و مى گویند: اگر به یقین رسیدى، دیگر عبادت لازم نیست!. غافل از آنکه خطاب آیه به پیامبر است که از روز اوّل به یقین رسیده بود و در برابر تطمیع و تهدیدهاى کفّار مى فرمود: اگر ماه را در یک دستم و خورشید را در دست دیگرم قرار دهید، دست از وظیفه خود برنمى دارم، ولى با آن یقین تا آخرین لحظه عمر عبادت مى کرد.
پیام ها
1- اگر بدانیم رنج ما زیر نظر خداست، تحمّل مشکلات آسان مىشود. «نعلم»
2- ظرفیّت تمام افراد حتّى انبیا محدود است. «یضیق صدرک»
3- گاهى لجاجت و یاوه گویى، سعهصدردارترین افراد را در فشار قرار مى دهد. «یضیق صدرک» با آنکه خداوند فرموده: «الم نشرح لک صدرک»
4- سینه پیامبر در جنگ ها تنگ نشد، ولى از حرف ها دلگیر شد. «یضیق صدرک بمایقولون»
5 - دواى فشار روحى و روانى، نماز، سجده، تسبیح و حمد خداوند است. «یضیق... فسبّح بحمد ربّک... واعبد» (ابن عباس مى گوید: هرگاه پیامبر غمگین مى شد، به نماز برمى خاست.)
6- مهم تر از عبادت، استمرار آن است. «واعبد ربّک حتّى یاتیک الیقین »
7- تداوم بر بندگى حق، سبب پیدا شدن یقین است. «واعبد ... یاتیک الیقین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است