- 3187
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 19 سوره رعد
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره رعد- آیه 19
أَفَمَن یَعْلَمُ أَنَّمَآ أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ الْحَقُّ کَمَنْ هُوَ أَعْمَى إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُوْلُواْ الْأَلْبَبِ
ترجمه
پس آیا کسى که مى داند آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده حق است، مانند کسى است که نابیناست؟ همانا تنها صاحبان خرد پند مى گیرند.
در آیه قبل به کسانى که دعوت حیات بخش انبیا را اجابت مى کنند اشاره شد، این آیه و آیات بعد، آثار استجابت آن دعوت را بیان مى فرماید.
هر کدام از فطرت، عقل و علم در انسان، مغز و لبّى دارند که گاه به واسطه عادات، رسوم، خرافات، غرائز، روى آنها پوشیده مى شود، لذا انسان باید دائماً متوجّه آن هسته مرکزى و مغز آنها باشد.
سیماى خردمندان در قرآن
واژه «اولوا الالباب» مرتبه در قرآن آمده و هر مرتبه همراه با یک کمال و وصفى بیان شده است. از جمله:
1. راز احکام را مى فهمند. «و لکم فى القصاص حیاة یا اولى الالباب»
2. آینده نگر هستند. «تزودّوا فانّ خیر الزّاد التقوى واتقون یا اولى الالباب»
3. دنیا را محل عبور و گذر مى دانند نه توقف گاه و مقصد. «لاولى الالباب الّذین... یتفکّرون فى خلق السّموات والارض ربّنا ما خلقت هذا باطلا»
4. از تاریخ، درس عبرت مى گیرند. «لقد کان فى قصصهم عبرة لاولى الالباب»
5. بهترین و برترین منطق را مى پذیرند. «الّذین یستمعون القول فیتبعون احسنه ... و اولئک هم اولوا الالباب»
6. اهل تهجّد و عبادت مى باشند. «امّن هو قانت آناء الّیل... انما یتذکّر اولوا الالباب»
پیام ها
1- قرآن انسان بى خبر از حقّ را نابینا مى داند. به جاى «کمن هو لایعلم» فرموده است «کمن هو اعمى»
2- دین، مطابقت فطرت انسان هاست، تنها تذکّر لازم است تا غفلت زدایى شود. «انما یتذکّر...»
3- عقلى که انسان را به حقانیّت کتاب آسمانى نرساند، عقلنی ست. «انّما یتذکّر اولوا الالباب»
4- علم مفید، محصول تعقّل و تذکّر است. «من یعلم، یتذکّر اولوا الالباب»
5 - براى رسیدن به عقل سلیم و فطرت خالص باید گناه و غفلت را از خود دور کرد. «انما یتذکّر اولوا الالباب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَفَمَن یَعْلَمُ أَنَّمَآ أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ الْحَقُّ کَمَنْ هُوَ أَعْمَى إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُوْلُواْ الْأَلْبَبِ
ترجمه
پس آیا کسى که مى داند آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده حق است، مانند کسى است که نابیناست؟ همانا تنها صاحبان خرد پند مى گیرند.
در آیه قبل به کسانى که دعوت حیات بخش انبیا را اجابت مى کنند اشاره شد، این آیه و آیات بعد، آثار استجابت آن دعوت را بیان مى فرماید.
هر کدام از فطرت، عقل و علم در انسان، مغز و لبّى دارند که گاه به واسطه عادات، رسوم، خرافات، غرائز، روى آنها پوشیده مى شود، لذا انسان باید دائماً متوجّه آن هسته مرکزى و مغز آنها باشد.
سیماى خردمندان در قرآن
واژه «اولوا الالباب» مرتبه در قرآن آمده و هر مرتبه همراه با یک کمال و وصفى بیان شده است. از جمله:
1. راز احکام را مى فهمند. «و لکم فى القصاص حیاة یا اولى الالباب»
2. آینده نگر هستند. «تزودّوا فانّ خیر الزّاد التقوى واتقون یا اولى الالباب»
3. دنیا را محل عبور و گذر مى دانند نه توقف گاه و مقصد. «لاولى الالباب الّذین... یتفکّرون فى خلق السّموات والارض ربّنا ما خلقت هذا باطلا»
4. از تاریخ، درس عبرت مى گیرند. «لقد کان فى قصصهم عبرة لاولى الالباب»
5. بهترین و برترین منطق را مى پذیرند. «الّذین یستمعون القول فیتبعون احسنه ... و اولئک هم اولوا الالباب»
6. اهل تهجّد و عبادت مى باشند. «امّن هو قانت آناء الّیل... انما یتذکّر اولوا الالباب»
پیام ها
1- قرآن انسان بى خبر از حقّ را نابینا مى داند. به جاى «کمن هو لایعلم» فرموده است «کمن هو اعمى»
2- دین، مطابقت فطرت انسان هاست، تنها تذکّر لازم است تا غفلت زدایى شود. «انما یتذکّر...»
3- عقلى که انسان را به حقانیّت کتاب آسمانى نرساند، عقلنی ست. «انّما یتذکّر اولوا الالباب»
4- علم مفید، محصول تعقّل و تذکّر است. «من یعلم، یتذکّر اولوا الالباب»
5 - براى رسیدن به عقل سلیم و فطرت خالص باید گناه و غفلت را از خود دور کرد. «انما یتذکّر اولوا الالباب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است