- 2880
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 109 سوره یوسف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف- آیه 109
وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إِلَّا رِجَالاً نُّوحِى إِلَیْهِم مِّنْ أَهْلِ الْقُرَى أَفَلَمْ یَسِیرُواْ فِى الْأَرْضِ فَیَنظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَدَارُ الْأَخِرَةِ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ اتَّقَوْاْأَفَلَا تَعْقِلُونَ
ترجمه
و پیش از تو (پیامبرى) نفرستادیم، جز مردانى از اهل آبادىها را که به آنان نیز وحى مى کردیم. (با وجود این) آیا در زمین سیر نکرده اند تا عاقبت کسانى را که پیش از آنان بوده اند بنگرند؟ و قطعاً سراى آخرت براى کسانى که تقوا پیشه کرده اند بهتر است. آیا نمى اندیشید؟
بارها مخالفان انبیا بهانه مى گرفتند که چرا پیامبران انسان هایى همانند ما هستند؟ گویا مردم زمان پیامبر اسلام نیز این چنین فکر و سؤالى را داشتند که این آیه، هم پاسخ مى گوید و هم هشدار مى دهد.
پیام ها
1- همه انبیا مرد بود هاند. «و ما ارسلنا من قبلک الاّ رجالاً» شاید به خاطر آن که امکان تبلیغ، هجرت و تلاش، براى مرد بیشتر است.
2- علوم انبیا از طریق وحى و به اصطلاح «لدّنى» بوده است. «نوحى الیهم»
3- پیامبران از جنس مردم بوده و در میان آنان زندگى مى کردند. (نه فرشته بودند، نه افراد گوشه گیر و نه اهل رفاه.) «من اهل القُرى»
4- سیر و سفر باید هدفدار باشد. «أفلم یسیروا ... فینظروا»
5 - مشاهده مستقیم از کارآمدترین شیوه هاى دریافت حقیقت است. «أفلم یسیروا... فینظروا»*
6- سیر و سیاحت در زمین و آگاهى از تاریخ و درس عبرت گرفتن، براى هدایت و تربیت بسیار کارگشاست. «فینظروا»
7- حفظ آثار باستانى براى عبرت و بازدید آیندگان لازم است. «فینظروا»
8 - فرستادن انبیا، نزول وحى و هلاکت مخالفان لجوج آنها، همه از سنّت هاى الهى در تاریخ است. «کیف کان عاقبة الّذین من قبلهم»
9- کفار از مخالفت با پیامبران چیزى بدست نمى آورند،در دنیا گرفتار قهر و عذابند. ولى اهل تقوا به آخرت که بهتر از دنیاست مى رسند. «و لدار الاخرة خیرٌ»
10- به کار انداختن عقل و فکر بشر از اهداف رسالت انبیا و قرآن است. «أفلا تعقلون»*
11- خرد و اندیشه، انسان را به سوى مکتب انبیا پیش مى برد. «أفلا تعقلون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إِلَّا رِجَالاً نُّوحِى إِلَیْهِم مِّنْ أَهْلِ الْقُرَى أَفَلَمْ یَسِیرُواْ فِى الْأَرْضِ فَیَنظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَدَارُ الْأَخِرَةِ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ اتَّقَوْاْأَفَلَا تَعْقِلُونَ
ترجمه
و پیش از تو (پیامبرى) نفرستادیم، جز مردانى از اهل آبادىها را که به آنان نیز وحى مى کردیم. (با وجود این) آیا در زمین سیر نکرده اند تا عاقبت کسانى را که پیش از آنان بوده اند بنگرند؟ و قطعاً سراى آخرت براى کسانى که تقوا پیشه کرده اند بهتر است. آیا نمى اندیشید؟
بارها مخالفان انبیا بهانه مى گرفتند که چرا پیامبران انسان هایى همانند ما هستند؟ گویا مردم زمان پیامبر اسلام نیز این چنین فکر و سؤالى را داشتند که این آیه، هم پاسخ مى گوید و هم هشدار مى دهد.
پیام ها
1- همه انبیا مرد بود هاند. «و ما ارسلنا من قبلک الاّ رجالاً» شاید به خاطر آن که امکان تبلیغ، هجرت و تلاش، براى مرد بیشتر است.
2- علوم انبیا از طریق وحى و به اصطلاح «لدّنى» بوده است. «نوحى الیهم»
3- پیامبران از جنس مردم بوده و در میان آنان زندگى مى کردند. (نه فرشته بودند، نه افراد گوشه گیر و نه اهل رفاه.) «من اهل القُرى»
4- سیر و سفر باید هدفدار باشد. «أفلم یسیروا ... فینظروا»
5 - مشاهده مستقیم از کارآمدترین شیوه هاى دریافت حقیقت است. «أفلم یسیروا... فینظروا»*
6- سیر و سیاحت در زمین و آگاهى از تاریخ و درس عبرت گرفتن، براى هدایت و تربیت بسیار کارگشاست. «فینظروا»
7- حفظ آثار باستانى براى عبرت و بازدید آیندگان لازم است. «فینظروا»
8 - فرستادن انبیا، نزول وحى و هلاکت مخالفان لجوج آنها، همه از سنّت هاى الهى در تاریخ است. «کیف کان عاقبة الّذین من قبلهم»
9- کفار از مخالفت با پیامبران چیزى بدست نمى آورند،در دنیا گرفتار قهر و عذابند. ولى اهل تقوا به آخرت که بهتر از دنیاست مى رسند. «و لدار الاخرة خیرٌ»
10- به کار انداختن عقل و فکر بشر از اهداف رسالت انبیا و قرآن است. «أفلا تعقلون»*
11- خرد و اندیشه، انسان را به سوى مکتب انبیا پیش مى برد. «أفلا تعقلون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است