- 2136
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 104 سوره یوسف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف- آیه 104
پیامبر اسلام نیز همانند سایر پیامبران، هرگز از مردم در قبال هدایت آنان پاداشى درخواست نکرد. زیرا توقع داشتن از مردم، پذیرش دعوت را سنگین مى کند. در سوره طور آیه 40 مى خوانیم: «ام تسئلهم اجراً فهم من مغرمٍ مثقلون» مگر از مردم مزدى درخواست کردى تا پرداخت آن برایشان سنگین باشد. اگر در آیه دیگر مى بینیم که مزد رسالت را مودّت اهل قربى مى داند، «الاّ المودّة فى القرُبى» براى آن است که پیروى و تبعیّت اهل بیت، براى خود مردم سودمند است نه پیامبر، زیرا در جاى دیگر مى خوانیم: «قل و ما سئلتکم من اجر فهو لکم» آرى کسى که اهل بیت را دوست دارد از آنان اطاعت مى کند و اطاعت از آنان اطاعت از پیامبر و خداست.
قرآن ذکر است، زیرا:
یادآور آیات، نعمات و صفات الهى است.
یادآور گذشته و آینده انسان است.
یادآور عوامل سقوط و عزّت جوامع است.
یادآور صحنه هاى قیامت است.
یادآور عظمت هستى است.
یادآور تاریخ و زندگى شخصیّت هاى تاریخ ساز است.
معارف قرآن و احکام آن حقایقى است که باید آنرا فرا گرفت و همواره به خاطر داشت. زیرا «ذکر» به علم و معرفتى گفته مى شود که در ذهن حاضر باشد و از آن غفلت نشود.
پیام ها
1- مبلّغ نباید از مردم توقعى داشته باشد، همانگونه که پیامبران چنین بودند. «و ما تسئلهم علیه من اجر»
2- آنچه زشت است درخواست پاداش است، نه دریافت آن. «تسئل»
3- معارف قرآن فطرى است و همه مردم از آن مى توانند بهره ببرند. («ذکر» در جایى است که انسان در درون خود مى دانسته، ولى فراموش کرده است)*
4- کار پیامبران یادآورى و بیدار ساختن فطرت هاست. «ذکر للعالمین»*
5 - رسالت پیامبر اسلام، جهانى است. «للعالمین»
6- ایمان نیاوردن گروهى از مردم، حتّى اکثریّت آنان در یک زمان و مکان نباید مبلغان دینى را دلسرد کرده و مأیوس نماید. اگر در منطقه اى از زمین گروهى ایمان نیاوردند، در جاى دیگر تبلیغ نمایند. «للعالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
پیامبر اسلام نیز همانند سایر پیامبران، هرگز از مردم در قبال هدایت آنان پاداشى درخواست نکرد. زیرا توقع داشتن از مردم، پذیرش دعوت را سنگین مى کند. در سوره طور آیه 40 مى خوانیم: «ام تسئلهم اجراً فهم من مغرمٍ مثقلون» مگر از مردم مزدى درخواست کردى تا پرداخت آن برایشان سنگین باشد. اگر در آیه دیگر مى بینیم که مزد رسالت را مودّت اهل قربى مى داند، «الاّ المودّة فى القرُبى» براى آن است که پیروى و تبعیّت اهل بیت، براى خود مردم سودمند است نه پیامبر، زیرا در جاى دیگر مى خوانیم: «قل و ما سئلتکم من اجر فهو لکم» آرى کسى که اهل بیت را دوست دارد از آنان اطاعت مى کند و اطاعت از آنان اطاعت از پیامبر و خداست.
قرآن ذکر است، زیرا:
یادآور آیات، نعمات و صفات الهى است.
یادآور گذشته و آینده انسان است.
یادآور عوامل سقوط و عزّت جوامع است.
یادآور صحنه هاى قیامت است.
یادآور عظمت هستى است.
یادآور تاریخ و زندگى شخصیّت هاى تاریخ ساز است.
معارف قرآن و احکام آن حقایقى است که باید آنرا فرا گرفت و همواره به خاطر داشت. زیرا «ذکر» به علم و معرفتى گفته مى شود که در ذهن حاضر باشد و از آن غفلت نشود.
پیام ها
1- مبلّغ نباید از مردم توقعى داشته باشد، همانگونه که پیامبران چنین بودند. «و ما تسئلهم علیه من اجر»
2- آنچه زشت است درخواست پاداش است، نه دریافت آن. «تسئل»
3- معارف قرآن فطرى است و همه مردم از آن مى توانند بهره ببرند. («ذکر» در جایى است که انسان در درون خود مى دانسته، ولى فراموش کرده است)*
4- کار پیامبران یادآورى و بیدار ساختن فطرت هاست. «ذکر للعالمین»*
5 - رسالت پیامبر اسلام، جهانى است. «للعالمین»
6- ایمان نیاوردن گروهى از مردم، حتّى اکثریّت آنان در یک زمان و مکان نباید مبلغان دینى را دلسرد کرده و مأیوس نماید. اگر در منطقه اى از زمین گروهى ایمان نیاوردند، در جاى دیگر تبلیغ نمایند. «للعالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است