- 1694
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 96 و97سوره هود
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره هود - آیه 96 و 97
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بَِایَتِنَا وَسُلْطَنٍ مُّبِینٍ
إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَإِیْهِ فَاتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَمَآ أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِیدٍ
ترجمه
و به تحقیق ما موسى را با معجزه و براهین روشن فرستادیم،
به سوى فرعون و اشراف قومش (فرستادیم)، پس آنها (به اى پذیرفتن دعوت موسى،) از فرمان فرعون پیروى کردند، در حالى که فرمان فرعون مایه رشد (و نجات) نبود.
تعداد آیاتى که در قرآن مجید درباره حضرت موسى (ع) و قوم بنى اسرائیل وارد شده، در مورد هیچ پیامبر و امّت دیگرى نیامده است، زیرا از این حضرت بیش از یکصد و سى مرتبه و در بیش از سى سوره نام برده شده است که خلاصه ترین آنها در این سوره است.
کلمه «سُلطان»، به معناى سلطه است. گاهى به سلطه ظاهرى گفته مى شود و گاهى در سلطه منطقى و استدلالى به کار مى رود.
پیام ها
1- ادّعاى نمایندگى از جانب خدا باید همراه نشانه و دلیل باشد. «أرسلنا موسى بایاتنا وسلطان مبین»
2- منطق و معجزه انبیا براى همه مردم، روشن و قابل فهم است.«مبین»
3- از مهم ترین فلسفه بعثت انبیا، طاغوت زدایى، آزادى و رهایى انسان ها از قید بندگى دیگران است. «الى فرعون»
4- بسیارى از مردم، پیروان طاغوت ها بوده اند.«فاتّبعوا امر فرعون»
5 - باید شعارهاى تبلیغاتى طاغوت ها را خنثى کرد. چون فرعون به دروغ اظهار مى داشت که من شما را جز به راه رشد هدایت نمى کنم؛ «و ما اَهدیکم الاّ سبیل الرشاد»، این آیه در مقام جواب مى فرماید: «و ما امر فرعون برشید»
6- همیشه علم و شناخت به تنهایى عامل دورى از انحراف نیست. (موسى حقّ را با دلیل و برهان، براى مردم روشن مى کرد، ولى فرعون مردم را به انحراف دعوت مى کرد و مردم از فرعون پیروى مى کردند)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بَِایَتِنَا وَسُلْطَنٍ مُّبِینٍ
إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَإِیْهِ فَاتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَمَآ أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِیدٍ
ترجمه
و به تحقیق ما موسى را با معجزه و براهین روشن فرستادیم،
به سوى فرعون و اشراف قومش (فرستادیم)، پس آنها (به اى پذیرفتن دعوت موسى،) از فرمان فرعون پیروى کردند، در حالى که فرمان فرعون مایه رشد (و نجات) نبود.
تعداد آیاتى که در قرآن مجید درباره حضرت موسى (ع) و قوم بنى اسرائیل وارد شده، در مورد هیچ پیامبر و امّت دیگرى نیامده است، زیرا از این حضرت بیش از یکصد و سى مرتبه و در بیش از سى سوره نام برده شده است که خلاصه ترین آنها در این سوره است.
کلمه «سُلطان»، به معناى سلطه است. گاهى به سلطه ظاهرى گفته مى شود و گاهى در سلطه منطقى و استدلالى به کار مى رود.
پیام ها
1- ادّعاى نمایندگى از جانب خدا باید همراه نشانه و دلیل باشد. «أرسلنا موسى بایاتنا وسلطان مبین»
2- منطق و معجزه انبیا براى همه مردم، روشن و قابل فهم است.«مبین»
3- از مهم ترین فلسفه بعثت انبیا، طاغوت زدایى، آزادى و رهایى انسان ها از قید بندگى دیگران است. «الى فرعون»
4- بسیارى از مردم، پیروان طاغوت ها بوده اند.«فاتّبعوا امر فرعون»
5 - باید شعارهاى تبلیغاتى طاغوت ها را خنثى کرد. چون فرعون به دروغ اظهار مى داشت که من شما را جز به راه رشد هدایت نمى کنم؛ «و ما اَهدیکم الاّ سبیل الرشاد»، این آیه در مقام جواب مى فرماید: «و ما امر فرعون برشید»
6- همیشه علم و شناخت به تنهایى عامل دورى از انحراف نیست. (موسى حقّ را با دلیل و برهان، براى مردم روشن مى کرد، ولى فرعون مردم را به انحراف دعوت مى کرد و مردم از فرعون پیروى مى کردند)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان