- 8292
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 88 سوره هود
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره هود - آیه 88
قَالَ یَقَوْمِ أَرَءَیْتُمْ إِن کُنتُ عَلَى بَیِّنَةٍ مِّن رَبِّى وَرَزَقَنِى مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً وَمَآ أُرِیدُ أَنْ أُخَالِفَکُمْ إِلَى مَآ أَنْهَکُمْ عَنْهُ إِنْ اُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ مَا تَوْفِیقِى إِلَّا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَّکَلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ
ترجمه
(شعیب) گفت: اى قوم من! آیا اندیشیده اید که اگر من دلیل روشنى از طرف پروردگارم داشته باشم و او مرا رزق نیکویى (مثل نبوّت) از سوى خود عطا کرده باشد، (چگونه مىتوانم مخالفت او کنم؟) و من نمىخواهم نسبت به آنچه شما را از آن نهى مى کنم، خود مخالفت کنم (ومرتکب آن شوم). من به جز اصلاح به مقدار توانم، خواستهى دیگرى ندارم و جز به لطف خداوند، توفیقى براى من نیست، (از این روى) بر او توکّل کردهام و به سوى او بازگشته ام.
در آیه قبل، کفّار اعتراض داشتند که چرا ما از تصرّف در اموالمان آزاد نباشیم؟ حضرت شعیب (ع) در این آیه جواب مىفرمایند که اگر من شما را از تصرّفِ بىقید و شرط محدود مىکنم، به جهت اصلاح زندگى و جامعه شماست، نه به خاطر دشمنى، حسادت، تنگ نظرى و یا امور دیگر، زیرا مصالح فردى نباید موجب ضرر و زیان به مصالح عمومى شود.
پیام ها
1- نبوّت بر اساس معجزه و بیّنه است. «کنت على بیّنة» (قوانین بر پایه دلیل است)
2- انبیا همه چیز را از خدا مىدانند. «ربّى ، رزقنى»
3- گمان نکنیم زندگىِ خوب، با کم فروشى وحرامخوارى بدست مىآید، زیرا انبیا و اولیاى الهى بدون آلودگى به این گناهان، روزىِ نیکو داشته اند. «رزقنى منه رزقاً حسنا» (روزى نیکو آن است که بر اساس کم فروشى و ظلم نباشد)
4- روزى انسان از خدا وبه لطف اوست، نه به زرنگى. « رزقنى منه»
5 - در مقابل کفّار که مى گفتند: «اموالنا» حضرت شعیبعلیه السلام فرمود: «رزقنى منه رزقاً حسنا» یعنى گمان نکنید که من مشکل مالى دارم.
6- آمر به معروف و ناهى از منکر باید قبل از دیگران، خودش اهل عمل باشد. انبیا فقط طرّاح و فرمانده نبودند، بلکه خودشان از بهترین مصادیق اهل عمل بشمار مى رفتند. «و ما ارید ان اخالفکم الى ما انهاکم عنه»
7- انبیاعلیهم السلام نه تنها برخلاف دستورهاى الهى عمل نمى کردند، بلکه حتّى به فکر خلاف هم نبودند. «و ما ارید ان ...»
8 - هدف انبیاعلیهم السلام اصلاح انسانها و جوامع بشرى است. «ان ارید الاّ الاصلاح»
9- مرز کار انبیا توان وقدرت آنهاست، نه ساعت، روز، ماه وسال. «مااستطعت»
10- ارادهى کارها از ما، ولى میزان توفیق از خداست. « ان ارید ، ما توفیقى الا بالله»
11- در کارها آخرین تلاش را به کار ببریم، ولى بدانیم که موفّقیّت به دست خداوند است. «ما استطعت و ما توفیقى ...»
12- توکّل زمانى نتیجهبخش است که در کنارِ تلاش باشد. «ما استطعت ، توکّلت»
13- مصلح باید خود صالح و اهل ایمان، توکّل، انابه و سوز باشد. «مااستطعت، علیه توکّلت و الیه اُنیب»
14- در این آیه براى آمر به معروف و ناهى از منکر این سفارها شده است:
الف: شخصاً اهل عمل باشد. «ما ارید ان اُخالفکم الى ما انهاکم عنه»
ب: هدف او اصلاح جامعه باشد. «ما اُرید الاّ الاصلاح»
ج: توفیق کارش را از خداوند بداند. «و ما توفیقى الاّ باللَّه»
د: همیشه بر او توکّل نماید. «علیه توکّلت»
ه : در مشکلات به او پناه ببرد. «الیه اُنیب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ یَقَوْمِ أَرَءَیْتُمْ إِن کُنتُ عَلَى بَیِّنَةٍ مِّن رَبِّى وَرَزَقَنِى مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً وَمَآ أُرِیدُ أَنْ أُخَالِفَکُمْ إِلَى مَآ أَنْهَکُمْ عَنْهُ إِنْ اُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ مَا تَوْفِیقِى إِلَّا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَّکَلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ
ترجمه
(شعیب) گفت: اى قوم من! آیا اندیشیده اید که اگر من دلیل روشنى از طرف پروردگارم داشته باشم و او مرا رزق نیکویى (مثل نبوّت) از سوى خود عطا کرده باشد، (چگونه مىتوانم مخالفت او کنم؟) و من نمىخواهم نسبت به آنچه شما را از آن نهى مى کنم، خود مخالفت کنم (ومرتکب آن شوم). من به جز اصلاح به مقدار توانم، خواستهى دیگرى ندارم و جز به لطف خداوند، توفیقى براى من نیست، (از این روى) بر او توکّل کردهام و به سوى او بازگشته ام.
در آیه قبل، کفّار اعتراض داشتند که چرا ما از تصرّف در اموالمان آزاد نباشیم؟ حضرت شعیب (ع) در این آیه جواب مىفرمایند که اگر من شما را از تصرّفِ بىقید و شرط محدود مىکنم، به جهت اصلاح زندگى و جامعه شماست، نه به خاطر دشمنى، حسادت، تنگ نظرى و یا امور دیگر، زیرا مصالح فردى نباید موجب ضرر و زیان به مصالح عمومى شود.
پیام ها
1- نبوّت بر اساس معجزه و بیّنه است. «کنت على بیّنة» (قوانین بر پایه دلیل است)
2- انبیا همه چیز را از خدا مىدانند. «ربّى ، رزقنى»
3- گمان نکنیم زندگىِ خوب، با کم فروشى وحرامخوارى بدست مىآید، زیرا انبیا و اولیاى الهى بدون آلودگى به این گناهان، روزىِ نیکو داشته اند. «رزقنى منه رزقاً حسنا» (روزى نیکو آن است که بر اساس کم فروشى و ظلم نباشد)
4- روزى انسان از خدا وبه لطف اوست، نه به زرنگى. « رزقنى منه»
5 - در مقابل کفّار که مى گفتند: «اموالنا» حضرت شعیبعلیه السلام فرمود: «رزقنى منه رزقاً حسنا» یعنى گمان نکنید که من مشکل مالى دارم.
6- آمر به معروف و ناهى از منکر باید قبل از دیگران، خودش اهل عمل باشد. انبیا فقط طرّاح و فرمانده نبودند، بلکه خودشان از بهترین مصادیق اهل عمل بشمار مى رفتند. «و ما ارید ان اخالفکم الى ما انهاکم عنه»
7- انبیاعلیهم السلام نه تنها برخلاف دستورهاى الهى عمل نمى کردند، بلکه حتّى به فکر خلاف هم نبودند. «و ما ارید ان ...»
8 - هدف انبیاعلیهم السلام اصلاح انسانها و جوامع بشرى است. «ان ارید الاّ الاصلاح»
9- مرز کار انبیا توان وقدرت آنهاست، نه ساعت، روز، ماه وسال. «مااستطعت»
10- ارادهى کارها از ما، ولى میزان توفیق از خداست. « ان ارید ، ما توفیقى الا بالله»
11- در کارها آخرین تلاش را به کار ببریم، ولى بدانیم که موفّقیّت به دست خداوند است. «ما استطعت و ما توفیقى ...»
12- توکّل زمانى نتیجهبخش است که در کنارِ تلاش باشد. «ما استطعت ، توکّلت»
13- مصلح باید خود صالح و اهل ایمان، توکّل، انابه و سوز باشد. «مااستطعت، علیه توکّلت و الیه اُنیب»
14- در این آیه براى آمر به معروف و ناهى از منکر این سفارها شده است:
الف: شخصاً اهل عمل باشد. «ما ارید ان اُخالفکم الى ما انهاکم عنه»
ب: هدف او اصلاح جامعه باشد. «ما اُرید الاّ الاصلاح»
ج: توفیق کارش را از خداوند بداند. «و ما توفیقى الاّ باللَّه»
د: همیشه بر او توکّل نماید. «علیه توکّلت»
ه : در مشکلات به او پناه ببرد. «الیه اُنیب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است