- 5048
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 87 سوره هود
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره هود - آیه 87
قَالُواْ یَشُعَیْبُ أَصَلَوتُکَ تَأْمُرُکَ أَن نَّتْرُکَ مَا یَعْبُدُ ءَابآؤُنَآ أَوْ أَن نَّفْعَلَ فِى أَمْوَ لِنَا مَا نَشَؤُاْ إِنَّکَ لَأَنْتَ الْحَلِیمُ الرَّشِیدُ
ترجمه
(امّا مردم مدین در جواب) گفتند: اى شعیب! آیا نمازت به تو فرمان مىدهد که (به ما بگویى) آنچه را که پدرانمان مى پرستیدند رها کنیم؟ (و) یا اینکه (نتوانیم) آن گونه که خود مى خواهیم، در اموالمان تصرّف کنیم؟! تو که مرد بردبار و فهمیده اى هستى! (این چه توقّعى است که از ما دارى؟)
پیام ها
1- همهى انبیاعلیهم السلام با مخالفانى روبه رو بودهاند. «قالوا یا شعیب ...»
2- نماز، در ادیان گذشته نیز بوده است. «أصلوتک»
3- نماز، بارزترین نمود آئین شعیب بوده است. «أصلوتک»
4- نماز واقعى، انسان را به ارشاد دیگران و امر به معروف و نهى از منکر آنها وامىدارد. «أصلوتک تأمرک ان نترک»
5 - تقلید از نیاکان، درمقابل دلیل ونصّ، سرچشمهى بسیارى از انحرافات است. «یعبد آباؤنا»
6- دین، نه از سیاست جداست و نه از اقتصاد. «أصلوتک...نترک ...فى اموالنا»
7- راه انبیا، مانع از آزادى بىقید و شرط است. «نفعل فى اموالنا ما نشاء»
8 - مالکیّت بر چیزى، دلیل جواز بر هر نوع مصرف کردن آن نیست. «نترک... ان نفعل فى اموالنا ما نشاء» (در قوانین شعیب، قانون کنترل مصرف بوده است)
9- تجلیل و ستایش مخالفان از ما، گاهى به خاطر سکوت ونگفتن حقّ است. «انّک لانت الحلیم الرشید»
10- تعریف و تمجید مخالفان، گاهى جنبهى استهزا دارد. «لانت الحلیم الرشید»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالُواْ یَشُعَیْبُ أَصَلَوتُکَ تَأْمُرُکَ أَن نَّتْرُکَ مَا یَعْبُدُ ءَابآؤُنَآ أَوْ أَن نَّفْعَلَ فِى أَمْوَ لِنَا مَا نَشَؤُاْ إِنَّکَ لَأَنْتَ الْحَلِیمُ الرَّشِیدُ
ترجمه
(امّا مردم مدین در جواب) گفتند: اى شعیب! آیا نمازت به تو فرمان مىدهد که (به ما بگویى) آنچه را که پدرانمان مى پرستیدند رها کنیم؟ (و) یا اینکه (نتوانیم) آن گونه که خود مى خواهیم، در اموالمان تصرّف کنیم؟! تو که مرد بردبار و فهمیده اى هستى! (این چه توقّعى است که از ما دارى؟)
پیام ها
1- همهى انبیاعلیهم السلام با مخالفانى روبه رو بودهاند. «قالوا یا شعیب ...»
2- نماز، در ادیان گذشته نیز بوده است. «أصلوتک»
3- نماز، بارزترین نمود آئین شعیب بوده است. «أصلوتک»
4- نماز واقعى، انسان را به ارشاد دیگران و امر به معروف و نهى از منکر آنها وامىدارد. «أصلوتک تأمرک ان نترک»
5 - تقلید از نیاکان، درمقابل دلیل ونصّ، سرچشمهى بسیارى از انحرافات است. «یعبد آباؤنا»
6- دین، نه از سیاست جداست و نه از اقتصاد. «أصلوتک...نترک ...فى اموالنا»
7- راه انبیا، مانع از آزادى بىقید و شرط است. «نفعل فى اموالنا ما نشاء»
8 - مالکیّت بر چیزى، دلیل جواز بر هر نوع مصرف کردن آن نیست. «نترک... ان نفعل فى اموالنا ما نشاء» (در قوانین شعیب، قانون کنترل مصرف بوده است)
9- تجلیل و ستایش مخالفان از ما، گاهى به خاطر سکوت ونگفتن حقّ است. «انّک لانت الحلیم الرشید»
10- تعریف و تمجید مخالفان، گاهى جنبهى استهزا دارد. «لانت الحلیم الرشید»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است