- 6328
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 58 سوره یونس
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یونس - آیه 58
قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِکَ فَلْیَفْرَحُواْ هُوَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ
ترجمه
بگو: (مؤمنان) تنها به فضل و رحمت خداوند شاد شوند، (نه به مال و مقام،) که آن بهتر از هرچیزى است که مىاندوزند.
با توجّه به شفا، موعظه و رحمت بودن قرآن که در آیه قبل بود، ظاهر این آیه آن است که مراد از فضل و رحمت، همان تمسّک به قرآن باشد. به فرموده حضرت على (ع): روز قیامت ندا مى دهند که هر کشاورزى گرفتار آفتى مى شود، جز آنان که در مزرعه قرآن کشتند، پس در زمین قرآن کشت کنید. «فکونوا من حرثة القرآن» پیامبر فرمود: «مَن هداه اللَّه للأسلام وعلّمه القرآن ثمّ شکى الفاقة کتب اللَّه الفاقة بین عینیه الى یوم القیامة» هر کس را که خداوند به نعمت اسلام و فهم قرآن مفتخر ساخت ولى او احساس بدبختى کند واقعاً بدبخت است و تا روز قیامت مهر بدبختى بر پیشانى او زده مى شود. سپس این آیه را تلاوت نمود. و در روایت دیگرى فرمودند: به سراغ قرآن بروید تا زندگىتان زندگى سعیدان و مرگتان مرگ شهیدان باشد و از حسرتِ روز قیامت نجات یابید، چرا که قرآن، کلام خداوند رحمن و مانع و امانى از شرّ شیطان و سبب برترى و سنگینى میزان است.
در روایات، فضل و رحمت، به نبوّت و امامت تفسیر شده است. چنانکه فضل به نعمتهاىِ عامّ الهى و رحمت به نعمت هاى خاصّ خداوند تفسیر شده است.
پیامبر اکرم فرمود: اهل ایمان بدانند که نعمت دین از همهى اموال کافران بهتر است و باید بدان شاد باشند.
پیام ها
1- به قانونى همچون قرآن که شفا، موعظه، هدایت و رحمت است افتخار کنیم که از همه قوانین بشرى برتر است. «فلیفرحوا»
2- به نعمت ولایت شاد باشیم، نه به مال و مقام. «فلیفرحوا»
3- نعمتها را از فضل الهى بدانیم، نه از خود تا شادى ما رنگ الهى بیابد و سبب فخر فروشى و تکبّر نگردد. «بفضل اللّه...فلیفرحوا»
4- تنها نعمتى که برخوردارى از آن باید سبب شادمانى باشد، قرآن است. «بفضلاللّه و برحمته... فلیفرحوا» (تقدّم «بفضل اللّه وبرحمته» نشانهى انحصار است)
5 - نعمتهاى مادّى، گاهى سبب فتنه و فساد شده و زود گذر است، ولى نعمتهاى معنوى، پایدار و سبب رشد است. «خَیرٌ ممّا یَجمَعون»
6- نعمتهاى معنوى، برتر از تمام نعمتهاى مادّى است. «خیرٌممّایَجمعون» (کسى که بهره اى از قرآن دارد، نباید از تنگدستى خود ودارایى دیگران اندوهناک باشد)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِکَ فَلْیَفْرَحُواْ هُوَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ
ترجمه
بگو: (مؤمنان) تنها به فضل و رحمت خداوند شاد شوند، (نه به مال و مقام،) که آن بهتر از هرچیزى است که مىاندوزند.
با توجّه به شفا، موعظه و رحمت بودن قرآن که در آیه قبل بود، ظاهر این آیه آن است که مراد از فضل و رحمت، همان تمسّک به قرآن باشد. به فرموده حضرت على (ع): روز قیامت ندا مى دهند که هر کشاورزى گرفتار آفتى مى شود، جز آنان که در مزرعه قرآن کشتند، پس در زمین قرآن کشت کنید. «فکونوا من حرثة القرآن» پیامبر فرمود: «مَن هداه اللَّه للأسلام وعلّمه القرآن ثمّ شکى الفاقة کتب اللَّه الفاقة بین عینیه الى یوم القیامة» هر کس را که خداوند به نعمت اسلام و فهم قرآن مفتخر ساخت ولى او احساس بدبختى کند واقعاً بدبخت است و تا روز قیامت مهر بدبختى بر پیشانى او زده مى شود. سپس این آیه را تلاوت نمود. و در روایت دیگرى فرمودند: به سراغ قرآن بروید تا زندگىتان زندگى سعیدان و مرگتان مرگ شهیدان باشد و از حسرتِ روز قیامت نجات یابید، چرا که قرآن، کلام خداوند رحمن و مانع و امانى از شرّ شیطان و سبب برترى و سنگینى میزان است.
در روایات، فضل و رحمت، به نبوّت و امامت تفسیر شده است. چنانکه فضل به نعمتهاىِ عامّ الهى و رحمت به نعمت هاى خاصّ خداوند تفسیر شده است.
پیامبر اکرم فرمود: اهل ایمان بدانند که نعمت دین از همهى اموال کافران بهتر است و باید بدان شاد باشند.
پیام ها
1- به قانونى همچون قرآن که شفا، موعظه، هدایت و رحمت است افتخار کنیم که از همه قوانین بشرى برتر است. «فلیفرحوا»
2- به نعمت ولایت شاد باشیم، نه به مال و مقام. «فلیفرحوا»
3- نعمتها را از فضل الهى بدانیم، نه از خود تا شادى ما رنگ الهى بیابد و سبب فخر فروشى و تکبّر نگردد. «بفضل اللّه...فلیفرحوا»
4- تنها نعمتى که برخوردارى از آن باید سبب شادمانى باشد، قرآن است. «بفضلاللّه و برحمته... فلیفرحوا» (تقدّم «بفضل اللّه وبرحمته» نشانهى انحصار است)
5 - نعمتهاى مادّى، گاهى سبب فتنه و فساد شده و زود گذر است، ولى نعمتهاى معنوى، پایدار و سبب رشد است. «خَیرٌ ممّا یَجمَعون»
6- نعمتهاى معنوى، برتر از تمام نعمتهاى مادّى است. «خیرٌممّایَجمعون» (کسى که بهره اى از قرآن دارد، نباید از تنگدستى خود ودارایى دیگران اندوهناک باشد)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است