- 6135
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه103 سوره توبه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره توبه - آیه 103
خُذْ مِنْ أَمْوَ لِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلَوتَکَ سَکَنٌ لَّهُمْ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
ترجمه
از اموالشان صدقه (زکات) بگیر تا بدین وسیله آنان را (از بخل و دنیاپرستى) پاکسازى و رشدشان دهى و بر آنان درود فرست (و دعا کن). زیرا دعاى تو، مایه آرامش آنان است و خداوند شنوا و داناست.
آیه در ماه رمضان سال دوّم هجرى در مدینه نازل شد و پیامبر فرمود: ندا دهند که خداوند، زکات را نیز همچون نماز واجب ساخت. پس از یک سال نیز فرمان داد که مسلمانان زکاتشان را بپردازند.
پیامبر، بر زکات دهندگان درود مى فرستد؛ «صلّ علیهم»، ولى خداوند بر مجاهدانى که در خاک و خون غلطیده و مقاومت مى کنند، درود مى فرستد. «اولئک علیهم صلوات من ربّهم»
پیام ها
1- یکى از وظایف حاکم اسلامى، گرفتن زکات از مردم است. «خذ»
2- اسلام، مالکیّت خصوصى را مى پذیرد. «اموالهم»
3- زکات، بخش کوچکى از سرمایهى شماست، با دلگرمى آن را پرداخت کنید. «من اموالهم»
4- پرداخت زکات، نشانهى صداقت انسان در ادّعاى ایمان است. «صدقة»
5 - زکات، عامل پاکى روح از بخل، دنیا پرستى و مال دوستى است. «تطهّرهم»
6- زکات، موجب رشد فضایل اخلاقى در فرد و جامعه است. «تزکیّهم»
7- فقر، عامل بسیارى از مفاسد است و تأمین زندگى محرومین به وسیلهى زکات، جامعه را از بخشى از مفاسد پاک مى سازد. «تطهرّهم»
8 - رسول اکرم به مردم عادّى درود و صلوات مى فرستد. زیرا بها دادن به مردم، تشویق آنان به نیکى ها و شخصیّت بخشیدن به آنان است. «صلّ علیهم»
9- رابطه مالیات دهنده و مالیات گیرنده باید عاطفى و معنوى باشد. «خذ، صلّ»
10- دعاى پیامبر در حقّ مردم مستجاب است. «صلّ علیهم انّ صلوتک سکن لهم»
11- نگوییم زکات دادن وظیفه اش بوده، ما هم تشکّر کنیم.«خذ، صلّ علیهم»
12- تشویق ها لازم نیست، همیشه مادّى باشد، گاهى تشویق معنوى کارسازتر است. «انّ صلوتک سکن لهم»
13- تشویق، سنگینى تکلیف را سبک مى کند. «سکن لهم»
14- سرچشمه دستورات و تکالیف، علم الهى است. «واللّه سمیع علیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
خُذْ مِنْ أَمْوَ لِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلَوتَکَ سَکَنٌ لَّهُمْ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
ترجمه
از اموالشان صدقه (زکات) بگیر تا بدین وسیله آنان را (از بخل و دنیاپرستى) پاکسازى و رشدشان دهى و بر آنان درود فرست (و دعا کن). زیرا دعاى تو، مایه آرامش آنان است و خداوند شنوا و داناست.
آیه در ماه رمضان سال دوّم هجرى در مدینه نازل شد و پیامبر فرمود: ندا دهند که خداوند، زکات را نیز همچون نماز واجب ساخت. پس از یک سال نیز فرمان داد که مسلمانان زکاتشان را بپردازند.
پیامبر، بر زکات دهندگان درود مى فرستد؛ «صلّ علیهم»، ولى خداوند بر مجاهدانى که در خاک و خون غلطیده و مقاومت مى کنند، درود مى فرستد. «اولئک علیهم صلوات من ربّهم»
پیام ها
1- یکى از وظایف حاکم اسلامى، گرفتن زکات از مردم است. «خذ»
2- اسلام، مالکیّت خصوصى را مى پذیرد. «اموالهم»
3- زکات، بخش کوچکى از سرمایهى شماست، با دلگرمى آن را پرداخت کنید. «من اموالهم»
4- پرداخت زکات، نشانهى صداقت انسان در ادّعاى ایمان است. «صدقة»
5 - زکات، عامل پاکى روح از بخل، دنیا پرستى و مال دوستى است. «تطهّرهم»
6- زکات، موجب رشد فضایل اخلاقى در فرد و جامعه است. «تزکیّهم»
7- فقر، عامل بسیارى از مفاسد است و تأمین زندگى محرومین به وسیلهى زکات، جامعه را از بخشى از مفاسد پاک مى سازد. «تطهرّهم»
8 - رسول اکرم به مردم عادّى درود و صلوات مى فرستد. زیرا بها دادن به مردم، تشویق آنان به نیکى ها و شخصیّت بخشیدن به آنان است. «صلّ علیهم»
9- رابطه مالیات دهنده و مالیات گیرنده باید عاطفى و معنوى باشد. «خذ، صلّ»
10- دعاى پیامبر در حقّ مردم مستجاب است. «صلّ علیهم انّ صلوتک سکن لهم»
11- نگوییم زکات دادن وظیفه اش بوده، ما هم تشکّر کنیم.«خذ، صلّ علیهم»
12- تشویق ها لازم نیست، همیشه مادّى باشد، گاهى تشویق معنوى کارسازتر است. «انّ صلوتک سکن لهم»
13- تشویق، سنگینى تکلیف را سبک مى کند. «سکن لهم»
14- سرچشمه دستورات و تکالیف، علم الهى است. «واللّه سمیع علیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است