- 103
- 1000
- 1000
- 1000
تحلیلی روانشناختی از تحولات صدر اسلام، 2
سخنرانی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی با موضوع «تحلیلی روانشناختی از تحولات صدر اسلام» جلسه 2: عوامل فتنه، سال 1394
یکی از مسائل مهمی که باید به آن توجه کنیم و در اطراف آن بیندیشیم تا در مسیر زندگی راه صحیحی را انتخاب کنیم و بپیماییم تا به مقصد برسیم، این است که مواظب باشیم در چالههای فتنهها و انحرافات نیفتیم.
کارهایی که از یک فاعل سر میزند، به دو بخش تقسیم میشود. یک نوع کاری است که به فاعل طبیعی، قسری یا جبری نسبت داده میشود؛ یعنی فاعل در انجام کار هیچ اختیاری از خود ندارد. ممکن است چنین کارهایی از انسان هم سر بزند. برای مثال کسی دست یک انسان را بگیرد و اثر انگشتش را پای مطلبی بگذارد و او نتواند مقاومت کند، یا سلاحی را به دستش بدهند و با انگشت او ماشه را بچکانند. پیداست در اینجا فرد مسئولیتی نیز نخواهد داشت. در مقابل، کارهایی است که به نحوی اراده و اختیار فاعل در آن مؤثر است. این قسم نیز خود انواعی دارد که در اینجا مجال تفصیل آن نیست.
کارهایی اختیاری و ارادی که مربوط به موجودهای مکلف میشود، گاهی به این صورت است که فاعل آن به نتیجه و پیامد کارش آگاه است و اساسا آن کار را برای رسیدن به همان نتیجه انجام میدهد. به عبارت دیگر فاعل کاملا توجه دارد که این حرکتی که من انجام میدهم، و این کارهایی مقدماتی که تنظیم میکنم و انجام میدهم به کجا منتهی میشود، و اصلا آنها را برای رسیدن به همان نتیجه انجام میدهد. روشن است که در این صورت تمام مسئولیت این کار به دوش اوست و اگر نتیجه خوبی دارد، ثواب، برکات و فضائل خواهد داشت و اگر کاری است که برای رسیدن به هدف بدی انجام میدهد، بسته به شدت و ضعف کار، و هدف و انگیزه فاعل، آثار بدش دامنگیرش خواهد شد، تا جایی که گاهی انسان را مخلد در عذاب میکند، چنانکه عناد و کفار قطعا موجب خلود در عذاب خواهد شد؛ و ان تخلد فیه المعاندین. نکتهاش هم این است که اگر هزار بار دیگر هم زنده شود، دوباره همین کار را تکرار خواهد کرد؛ وَلَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ. آن چنان خودش را ساخته که اگر تا ابد هم زندگی کند، باز همین کارها را خواهد کرد. این است که عذابش هم همیشگی خواهد بود. اما گاهی در مقدمات ضعفهایی وجود دارد و آنچنان که باید و شاید نتایج کار برای فاعل روشن نیست؛ این مراتب مختلف دارد، و روشن است که به هر اندازه به نتیجه بد کارش آگاه باشد، به همان اندازه مسئولیت خواهد داشت.
یکی از مسائل مهمی که باید به آن توجه کنیم و در اطراف آن بیندیشیم تا در مسیر زندگی راه صحیحی را انتخاب کنیم و بپیماییم تا به مقصد برسیم، این است که مواظب باشیم در چالههای فتنهها و انحرافات نیفتیم.
کارهایی که از یک فاعل سر میزند، به دو بخش تقسیم میشود. یک نوع کاری است که به فاعل طبیعی، قسری یا جبری نسبت داده میشود؛ یعنی فاعل در انجام کار هیچ اختیاری از خود ندارد. ممکن است چنین کارهایی از انسان هم سر بزند. برای مثال کسی دست یک انسان را بگیرد و اثر انگشتش را پای مطلبی بگذارد و او نتواند مقاومت کند، یا سلاحی را به دستش بدهند و با انگشت او ماشه را بچکانند. پیداست در اینجا فرد مسئولیتی نیز نخواهد داشت. در مقابل، کارهایی است که به نحوی اراده و اختیار فاعل در آن مؤثر است. این قسم نیز خود انواعی دارد که در اینجا مجال تفصیل آن نیست.
کارهایی اختیاری و ارادی که مربوط به موجودهای مکلف میشود، گاهی به این صورت است که فاعل آن به نتیجه و پیامد کارش آگاه است و اساسا آن کار را برای رسیدن به همان نتیجه انجام میدهد. به عبارت دیگر فاعل کاملا توجه دارد که این حرکتی که من انجام میدهم، و این کارهایی مقدماتی که تنظیم میکنم و انجام میدهم به کجا منتهی میشود، و اصلا آنها را برای رسیدن به همان نتیجه انجام میدهد. روشن است که در این صورت تمام مسئولیت این کار به دوش اوست و اگر نتیجه خوبی دارد، ثواب، برکات و فضائل خواهد داشت و اگر کاری است که برای رسیدن به هدف بدی انجام میدهد، بسته به شدت و ضعف کار، و هدف و انگیزه فاعل، آثار بدش دامنگیرش خواهد شد، تا جایی که گاهی انسان را مخلد در عذاب میکند، چنانکه عناد و کفار قطعا موجب خلود در عذاب خواهد شد؛ و ان تخلد فیه المعاندین. نکتهاش هم این است که اگر هزار بار دیگر هم زنده شود، دوباره همین کار را تکرار خواهد کرد؛ وَلَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ. آن چنان خودش را ساخته که اگر تا ابد هم زندگی کند، باز همین کارها را خواهد کرد. این است که عذابش هم همیشگی خواهد بود. اما گاهی در مقدمات ضعفهایی وجود دارد و آنچنان که باید و شاید نتایج کار برای فاعل روشن نیست؛ این مراتب مختلف دارد، و روشن است که به هر اندازه به نتیجه بد کارش آگاه باشد، به همان اندازه مسئولیت خواهد داشت.
تاکنون نظری ثبت نشده است